ابوالفضل پاشا: اثر‎بخشی کار فرهنگی در دراز مدت روشن می‎شود

داور سومین دوره جشنواره شعر نیاوران گفت: ادبیات و شعر یک کار کیفی است و شاید 50 سال طول بکشد تا نخستین بارقه‎های تاثیر جشنواره هایی چون جشنواره شعر نیاوران خود را نشان بدهد.

به گزارش ایسکانیوز از دبیرخانه سومین جشنواره شعر نیاوران، ابوالفضل پاشا یکی از داوران بخش شعر سپید اظهار داشت: جوانان شرکت کننده در جشنواره شعر نیاوران ‎با این که ناشناخته اند اما درک کاملی از فضای مجازی دارند که این شناخت همراه با مطالعه کتاب‎های نقد ادبی و شعر مشخصا مسیر خوبی را پیموده است و در واقع شاعرانی که در زمینه شعر سپید با تاریخ، اجتماع و نیز آثار گذشتگان آشنایی خوبی داشتند،توانسته اند آثار موفق‎تری را خلق ‎کنند.

وی اقدام فرهنگسرای نیاوران در انعکاس آثار دریافتی شاعران در کتاب پایتخت شعر نیاوران را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت : هیچ کاری بی نتیجه نیست. ادبیات و شعر یک کار کیفی است. شاید 50 سال طول بکشد تا نخستین بارقه‎های تاثیر جشنواره هایی چون جشنواره شعر نیاوران خود را نشان بدهد چرا که به گواهی تاریخ، نتیجه و اثر‎بخشی کار فرهنگی در دراز مدت روشن می‎شود.

پاشا با اشاره به بخش ویژه جشنواره،صلح و محیط زیست، این اقدام را باعث ایجاد تلنگری در شاعران عنوان کردو ابراز داشت: این کار باعث می شود شاعر به فکر فرو رود و به این نکته توجه کند که می‎شود در سرودن شعر به محیط زیست و یا اتفاقات منطقه و لزوم برقراری صلح در جهان هم فکر کرد و این موضوع می تواند به تدریج دغدغه ذهنی یک شاعربشود.

لیلا کردبچه دیگر داور بخش سپید سومین جشنواره شعر نیاوران نیز در سخنانی انتخاب 10 اثر نهایی را از میان آثار شاخص رسیده به جشنواره بسیار سخت عنوان کرد و گفت : از سال های گذشته تکاپوی شاعران جوان و آینده دار برای حضور در این جشنواره برایم بسیار جالب و جذاب بود چرا که جشنواره برای آنها وجهه خوبی به همراه دارد.

وی همچنین با توجه به چینش داوران از سلایق مختلف در بخش سپید جشنواره شعر نیاوران ادامه داد: در ادبیات همیشه تعدد سلایق وجود دارد. این مهم امسال نیز در میان آثار برگزیده توسط داوران وجود داشت . از این رو قطعا اثار انتخابی در این بخش می تواند بسیار متفاوت و خاص باشد.

کرد بچه برگزاری چنین جشنواره هایی را بسیار تاثیر گذار و خوب عنوان کرد و گفت : تا امروز جشنواره شعر نیاوران بازخورد خوبی داشته است. خیلی‎ها به روند رو به رشد این جشنواره توجه کرده‎اند و آن را دنبال کرده‎اند و کتاب منتشر شده از آثار منتخب جشنواره‎های پیشین را دنبال کرده اند. از این رو می توان جشنواره شعر نیاوران را جشنواره ای تاثیر گذار در ادبیات ایران عنوان کرد.

حمید رضا شکار سری اظهار داشت: در گذشته جشنواره هایی همچون جشنواره شعر جوان و یا شب های شهریور برگزار می شد که متاسفانه دیگر برگزار نمی شود و جشنواره شعر نیاوران بار نبود آنها را بر عهده گرفته است. به عنوان مثال بخش صلح این جشنواره بخش عظیمی از عطش جامعه ادبی به شعر دفاع مقدس را سیراب می‎کند. از طرف دیگر نوع نگاه به جشنواره از سوی مدیران و نیز انتخاب داوران جشنواره تقریبا هر سال به دور از از غرض ورزی و باندبازی و جناح‎بندی‎های سیاسی است . بنابراین با شعر‎ها عادلانه برخورد می‎شود.

وی همچنین چاپ کتاب جشنواره را اقدامی بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: اکثر شرکت‎کنندگان امیدوارند نامی از آنها حداقل به عنوان شرکت‎کننده در چنین جشنواره ای ثبت شود . از سویی دیگر این کتاب چه در قالب‎های نو و چه در قالب‎های سنتی کارنامه خوبی از شعر زمان ما است.

شکار سری شناخت داوران جشنواره های ادبی از معیار های زیبایی شناسی معاصر را بسیار لازم و وضروری عنوان کرد و افزود: هیچ دلیلی وجود ندارد که تمام شرکت‎کنندگان یک جشنواره ملاک زیبایی‎شناسی شان آن ملاکی باشد که داور جشنواره می‎پسندد. ممکن است شاعری کاملا فرمالیست باشد اما داور جشنواره کاملا در شعرش محتواگرا باشد. در این مواقع باید به این موضوع توجه کنیم که آیا این شاعر در معیار‎های فرمالیسم موفق بوده است یا نه؟

وی گفت : تعداد آثار شاخص در بخش ویژه کم بود اما همین تعداد نیز توانست انتظارات را برآورده کند. در چنین جشنواره هایی باید بفهمیم که چه اتفاقی افتاده که وقتی شاعران محدودیت موضوعی ندارند فقط به دغدغه های شخصی عاشقانه می‎پردازند و نسبت به سال‎های گذشته دغدغه‎مندی سیاسی و اجتماعی را کمتر در آثارشان بازتاب می دهند. شعر‎ها به تعبیری سال به سال دغدغه‎ای بیرون متنی را از یاد می‎برند و شاعر انگار تمام دغدغه‎ها را به مفاهیم درونی خودش مثل مفاهیم عاشقانه و یا به فرم در شعر اختصاص می‎دهد. از این رو آن جوششی که انتظار داریم در این دوران پرتلاطم اجتماعی و سیاسی شاعر در شعر شاعران جوان و معاصر نمود داشته باشد اتفاق نمی افتد.

آیین اختتامیه سومین جشنواره شعر نیاوران سه شنبه 28 شهریور ماه ساعت 17 در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور جمعی از شاعران و نویسندگان نام آشنای کشور برگزار می شود . حضور در این برنامه برای کلیه علاقمندان به ادبیات آزاد است.

در بخش سپید سومین دوره جشنواره شعر نیاوران ابوالفضل پاشا ، بهزاد خواجات، حمید رضا شکارسری، علی رضا راهب و لیلا کرد بچه داوری این دوره را برعهده داشتند و در مجموع در دو بخش آزاد و ویژه 1421 قطعه شعر سپید از شاعران سراسر کشور به جشنواره ارسال شد و طی فراخوانی که از تاریخ 12 اردیبهشت تا تاریخ 30 تیر ماه منتشر شد در مجموع 3227 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

502

کد خبر: 832564

وب گردی

وب گردی