میتسوبیشی لنسر؛ ژاپنی شکست‌خورده/ خاطره خوبی که «آرین موتور» آن را نابود کرد

لنسر یکی از موفق‌ترین سدان‌های اسپرت تاریخ خودروسازی است که در اکثر کشورهای دنیا اقبال خوبی دارد؛ اما آن‌طور که از شواهد پیداست، این ژاپنی به دلیل ضعف مدیریتی شرکت واردکننده‌اش، روزگار وخیمی را در بازار ایران سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نامش همیشه با هیجان و جوان‌گرایی همراه بوده است؛ Lancer. یکی از موفق‌ترین تولیدات کمپانی میتسوبیشی ژاپن که به جرات می‌توان گفت در تمام کشورهای دنیا مشتری دارد. یکی از مورد اعتمادترین خودروهای دنیا که هم از سوی جوان‌ها با استقبال روبه‌رو شده بود و هم از سوی خانواده‌ها. لنسر که سال 1973 رونمایی شد طی این عمر 44 ساله‌اش موجی از محبوبیت را برای خود به همراه آورد. به دلیل اقبال خیره‌کننده این میتسوبیشی، خودروسازان دیگر نیز به فکر مشارکت برای عرضه آن در کشور خود افتادند. دقیقاً به همین خاطر است که این خودرو را با برندهای دوج لنسر، کولت لنسر و کرایسلر لنسر نیز می‌شناسند. گفته می‌شود طی 4 دهه تولید لنسر، چیزی بیش از 8 میلیون دستگاه از آن روانه بازارهای جهانی شده است.

اقبال شوم لنسر در ایران

خودزنی بزرگ آرین موتور و به‌عبارتی آن «هاراگیری مدیریتی» درباره این خودرو زمانی بود که معلوم نیست به چه دلیل و منطقی ویرایش لنسر 1600 سی‌سی آن (پیشرانه هم‌حجم با تندر 90) را روانه بازار کردند. این یک فاجعه بزرگ برای خودروی فوق به حساب می‌آمد. آرین موتور به راحتی هرچه تمام‌تر با همین حرکت ساده، به راحتی فاتحه موفقیت لنسر در بازار ایران را خواند. عرضه لنسر با موتور 1600 و قدرتی بسیار پایین آن هم با دنده دستی، مشتریان را نسبت به مدیریت شرکت و توانایی آنها در بازارداری و بازاریابی به‌شدت نگران کرد. این خودرو در زمان عرضه (یعنی پاییز سال 95) قیمتی بین 78 تا 85 میلیون تومان داشت. آرین موتور بر این تصور بود که شاید با عرضه یک سدان ژاپنی ارزان می‌تواند بازار را قبضه کند ولی با دستان خود موجب سقوط لنسر و بی‌اعتمادی نسبت به دیگر محصولات شرکت شد.

مشکلات مالی و مدیریتی «آرین موتور» دیگر دلیل شکست بزرگ این ژاپنی در بازار ایران بود. چراکه اگر شرایط فروش و عرضه آن با تعقل بیشتری صورت می‌گرفت، مشتریان نیز به آن روی خوش نشان می‌دادند. این خودرو تنها مدلی بین مدل‌های عرضه‌شده توسط آرین موتور (ای.اس.ایکس،‌ میراژ، اوت‌لندر و لنسر) است که تحویل فوری ندارد. ناگفته پیداست که شرکت به دلیل عدم استقبال مشتریان آن را با تحویل 30 روزه عرضه می‌کند. البته چیزی که آرین موتور به آن اشاره نمی‌کند،‌ منظور 30 روز کاری است؛ یعنی 30 روز بدون احتساب تعطیلی‌ها، پنج‌شنبه‌ها و روزهای تعطیل شرکت مادر در آن‌سوی آب‌ها. خلاصه که خودروی موردنظر زودتر از 40-50 روز به دست مشتری نمی‌رسد.

لنسر در بازار

آرین موتور در حالی لنسر 2017 را در بازار با قیمت حدودا 140 میلیون تومان عرضه می‌کند که تقریبا می‌توان ادعا کرد که یکی از «بی آپشن‌ترین» وارداتی‌های بازار است. در قسمت امکانات رفاهی این خودرو در سایت شرکت مزبور می‌خوانیم: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، برف پاک‌کن و شیشه‌شوی جلو مجهز به سنسور باران، زه آبگیر با پوشش کروم، مجهز به کنسول وسط و جالیوانی، سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب، کروز کنترل، غربیلک فرمان و سردسته دنده با روکش چرمی، سر اگزوز، سانروف با تنظیم الکتریکی، آیینه‌های جانبی همرنگ با بدنه، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی، مجهز به گرم‌کن، گرم‌کن شیشه عقب با تایمر، دستگیره‌های داخلی با پوشش کروم، دستگیره‌های خارجی همرنگ با بدنه، شیشه بالابرهای عقب و جلو برقی، بازکن درب عقب و درب باک، دستگیره سقفی جمع شونده ۴ تکه، کنسول وسط با درب روکش چرمی، سیستم قفل مرکزی درب‌ها و قفل کودک. در حقیقت شما هیچ آپشن خاصی و ویژه‌ای در این خودرو نمی‌بینید. این امکانات همان چیزهایی است که حتی یک خودروی ساده چینی نیز دارد.

این روزها مشتریان ایرانی با 140 میلیون می‌توانند گزینه‌های بهتری مانند هیوندای الانترا با موتور 2000، کیا سراتو با موتور 2000 مدل 2017، تویوتا پریوس هیبریدی مدل 2017 و حتی نیسان جوک شاسی‌بلند را با امکاناتی به مراتب بیشتر و موتورهایی قوی‌تر خریداری کنند.

400

کد خبر: 832571

وب گردی

وب گردی