ربیعی: ظرفیت های اشتغال پاسخگوی جمعیت نیروی کار نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 20 سال است که با معضل بیکاری مواجه هستیم اما در 2 سال اخیر بیکاری به منازعات سیاسی هم کشیده شده است که رسانه ها و اتحادیه ها پیرامون بیکاری صحبت می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: مهمترین بحث ما صندوق هاست که در این راه برنامه ریزی هایی داشتیم اما شواهد تاریخی نشان می دهد موفقیت زیادی بدست نیاوردیم.

ربیعی افزود: طرح های دیپلمه های بیکار، اشتغال ضربتی، بنگاه های زود بازده و اشتغال های حمایتی طرح هایی بودند که در گذشته در زمینه ی اشتغال اجرایی شدند.

او ادامه داد: غالب نظریه پردازان تئوری های انقلاب که هر انقلاب با تحول جمعیتی رابطه دارد. وقتی بین تحول جمعیتی از لحاظ کیفیت و کمیت و ظرفیت هایی که جامعه برای اشتغال دارد نسبت بگیریم تاثیر سیاست های بازار کار در تحولات اجتماعی را شاهد خواهیم بود پس برای بهبود این سیاست ها ناچاریم ظرفیت های جامعه را افزایش دهیم اما پیشی گرفتن جمعیت بر ظرفیت مسأله بیکاری را ریشه دار کرده است.

وزیر تعاون کار رفاه اجتماعی افزود: 20 سال است که با معضل بیکاری مواجه هستیم اما در 2 سال اخیر بیکاری به منازعات سیاسی هم کشیده شده است که رسانه ها و اتحادیه ها پیرامون بیکاری صحبت می کنند.

او خاطر نشان کرد: مباحثی تحت عنوان مدیریت بازار کار مطرح می شود از جمله چگونه می شود مشاغل غیر رسمی را به سمت رسمی شدن ببریم، چه نگرانی هایی سمت عرضه ی نیروی کار وجود دارد، دولت در سمت عرضه و تقاضای نیروی کار در کجا باید متمرکز شود.

ربیعی گفت: اعتقاد دارم پنجره یا فرصت جمعیتی موجب بیکاری می شود اما امیدواریم فشار جمعیت در حوزه ی بازار کار به رشد در این زمینه منتهی شود و این جوانان در صف بازار کار را به رشد تولید و شکوفایی اقتصادی تبدیل کنیم.
وزیر کار تصریح کرد: عدم برنامه ریزی مناسب و علمی برای بازار کار طی یک دهه گذشته مشکلات فراوانی را به وجود آورد که در نتیجه آن قدرت خرید کاهش یافته که این روند کاهش مصرف کالا را به دنبال آورده است. به تمامی این مشکلات قاچاق کالا را نیز باید اضافه کرد. به این ترتیب می توان گفت نیازمند حجم بالای سرمایه گذاری در بخش تولید و ایجاد اشتغال در کشور هستیم.
او ادامه داد: مسائل آینده کشوردر حوزه رفاه و زندگی آسوده با سیاست های وزارت کار ارتباط دارد چون جمعیت 6 میلیون سالمند ما در آینده به 30 میلیون نفر می رسد که کیفیت زندگی این عزیزان به مدیریت بازار کار بستگی دارد.
ربیعی افزود: حدود 1 درصد جمعیت دنیار را داریم در صورتی که تعداد منتظران در بازار کار 2 درصد جمعیت جهانی است که در پنجره ی جمعیتی قرار گرفته اند پس باید سرمایه گذاری لازم برای رشد بزرگ اشتغال در کشور، جذب شود.
او خاطر نشان کرد: بحث افزایش یک درصد رشد صد هزار شغل ایجاد می کند دیگر درست نیست چون عدم اصال به بازارهای جهانی اوضاع اشتغال را پیچیده تر کرده است در داخل هم قدرت خرید و مصرف داخلی پایین آمده است در این بین قاچاق کالاهم مزید برعلت شده است که جذب سرمایه ی خارجی باید 10 برابر شود.
وزیر کار در ادامه گفت: اقتصاد ما در بهترین حالت سالانه 500 هزار شغل می تواند ایجاد کند که ورودی بازار کار ما حداقل 1 میلیون نفر است اگر به این تعداد افرادی که در انتظار کار هستند هم اضافه کنیم مدیریتی جدی در بازار کار را می طلبد که برای این مشکل طرح مشوق کارفرمایی در نظر گرفته شده است که نیروی کار پس از دوره ی کارورزی و کسب مهارت بتواند ماندگارتر در بازار کار بماند. هم چنین رسته های پرکشش اشتغال راهی است که 400 هزار شغل را برای جوانان به ارمغان میاورد.

402

کد خبر: 832619

وب گردی

وب گردی