«گردنه ناو»، گذرگاه رویایی

گردنه خلخال به نام "گردنه ناو" مشهور و از مکان های تاریخی شهرستان است که در مسیر جاده ارتباطی خلخال به هشپر و اسالم واقع شده که از داخل جنگل های طالش به جاده رشت- آستارا متصل می ‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استانهای آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان قرار گرفته است.

شهرستان خلخال به دلیل نزدیک بودن به استان گیلان از طبیعت بسیار رویایی برخوردار است. خلخال منطقه کوهستانی است که مرکز آن شهر خلخال یا هروآباد است.

از نکات قابل توجه این شهرستان وجود گویش های مختلف در آن است که نسبت به شهرستان های دیگر می توان مشاهده کرد از جمله گویش هایی که در این شهرستان وجود دارد می‌توان به گویش ترکی، آذری و فارسی اشاره کرد و همچنین در اکثر روستاهای خلخال ، گویش کردی در بخش مرکزی در دهستان لنبر و روستاهای اطراف توجه داشت.

جاذبه های طبیعی

جاذبه های طبیعی شهرستان بسیار چشمگیر هستند که در ادامه به بخشی از آنها اشاره می کنیم؛

آبگرم معدنی کیوی، کوه آق داغ در نزدیکی دهستان بزرگ برندق قرار دارد، رودخانه قزل اوزن نیز از کنار روستای نیمه ائیل جاریست، چشمه آب سرد میرعادل که درروستای اندبیل واقع شده است، گردنه‌های مسیر خلخال - اسالم، چشمه آب سرد ازناو که در روستای خوجین واقع شده است، آبشار نره گر، غار یخگان، مسیر قدیم خلخال - گیلان، هستند. از جمله ییلاق‌های معروف خلخال یلیاقی بنام سردول وجود دارد که در روستای وهرآورد قرار دارد و ییلاق تابستانی طایفههای گوناگون از ایل شاهسون از چندین دهات اطراف و حتی تالش گیلان است.

آبگرم معدنی گیوی

از میان این جاذبه های دیدنی میتوان به آب گرم گیوی اشاره کرد که در فاصله ۵ کیلومتری شهر گیوی کنار جاده گیوی – خلخال در بالای کوهی واقع شده است.

نکته ای که در رابطه با این مکان می شود گفت این است که برای معالجه امراض پوستی و مفصلی مثل رماتیسم و درد مفاصل مفید است و به دلیل این که از برخورد با رشته‌های آهکی و توده‌آذرین به‌وجود آمده و بنابراین در بهبود بیماریهای اعصاب، متابولیکی، پوستی و گوارشی نیز مؤثر است.

از دیگر مزایای این آب گرم جنبه درمانی آن در موارد درد مفاصل و گرفتگی اعضای بدن و درد کمر و سایر موارد است که اکثرا مسافران و گردشگران را به این سمت می کشاند در حال حاضر امکاناتی چون استخر بهداشتی و مکان های مناسب کمپ و اتاق های اقامتی و فروشگاه های مواد غذایی در محل مستفر تا مهمانان بتوانند از این آبگرم استفاده کنند.

گردنه ناو

گردنه خلخال به نام "گردنه ناو" مشهور و از مکان های تاریخی شهرستان است که در مسیر جاده ارتباطی خلخال به هشپر واسالم واقع شده که از داخل جنگل های طالش به جاده رشت به آستارا متصل می ‌شود.

جاجیم چیچکلمه

از مهمترین صنایع این شهرستان می توان به صنایع دستی اش اشاره کرده زیرا خلخال یکی از مراکز مهم صنایع دستی اردبیل و نیز کل کشور به حساب می آید.

از صنایع دستی این شهرستان می توان به انواع جاجیم، گلیم، اشیای منبت کاری شده و صنایع چوبی جاجیم بافی در اکثر روستاهای ایران به‌ ویژه اغلب روستاهای ‌آذربایجان مرسوم است‌ و در هر منطقه دارای ویژگی های خاص است در شهرستان خلخال ‌جاجیم دارای ویژگی های خاص است.

در سال های دور جاجیم مناسب ترین‌ چیزی بود که‌ مردم منطقه روی کرسی می انداختند که هنوز هم که هنوز است در خیلی از شهرستان ها و روستاها از جاجیم استفاده می شود.

جاجیم چیچکلمه‎ با ترکیبی از رنگ های متنوع و نقوش لوزی داخل‌ الوان راه راه آن در ده‌ و شهر از همه ‌مشهور بود با متروک‌ شدن کرسی زغالی بافت‌ و مصرف جاجیم در شهرها و حتی در‎ ‎شهرستان های دور و نزدیک‌ نیز به فراموشی می رفت‌ ولی روستاییان طبق عادت‌ قدیمی ‌مناسب ترین‌ روانداز کرسی زمستانی را رها نساخته اند و بانوان کهنسال در روستاها همچنان جاجیم ‌خودشان را در زمستان و تابستان در فضای باز اطراف خانه‌ و میدان ده‌ و یا هر مکانی که‌ ‌امکان داشته باشد دراز می کنند و سه‌ پایه‌ مخصوص آن را بر پا می دارند و جاجیم می ‌بافند. ‌بافت‌ جاجیم در اکثر قریب‌ به اتفاق دهات و مناطق روستایی ایران مرسوم است‌ تنها تفاوت‌ و ‌امتیاز جاجیم بعضی از مناطق نسبت به‌ سایر جاها ترکیب رنگ‌ و ظرافت‌ نخ‌ و نقوشی است‌ که‌ ‌روی آن ایجاد می کنند.


کشاورزی و دام داری

درمورد کشاورزی و دامداری خلخال می توان گفت که این شهرستان از مناطق کشاورزی، باغ داری و دام پروری استان است که حتی محصولات عمده شهرستان می توان به گندم، جو و حبوبات، برنج، گردو، سیب، گلابی، انگور و پنبه نام برد.

همچنین خلخال به دلیل دارا بودن مراتع نسبتا خوبی از دامداری مناسبی برخوردار است که انواع فرآورده های شیری از قبیل: خامه، ‌ماست، کره، پنیر و… هم چنین پشم، پوست و عسل از عمده ترین تولیدات دامی این شهرستان به حساب می آید.

منطقه حفاظت‌شده آق‌داغ

منطقه حفاظت شده آق داغ در جنوب شرقی شهرستان خلخال است که از طریق جاده ارتباطی، حدود ۳۴ کیلومتر از شهر خلخال و ۵ کیلومتر از جاده خلخال – هشتجین فاصله دارد. وسعت آن حدود ۶۴ هزار هکتار از کوهستان آق داغ را در بر می‌گیرد.

این منطقه از سه نوع آب و هوای گرم معتدل و سرد برخوردار است که در سال 78با عنوان منطقه "شکار ممنوع آق داغ" به تصویب رسید و در سال 79 با مساحت ۴۳۲۲ هکتار در جنوب منطقه شکار ممنوع مذکور با عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار گرفت.

این منطقه دارای اکوسیستمی کوهستانی با وسعت زیاد و آب و هوای متنوع و وجود عوارض طبیعی زیاد باعث تنوع جانوری و زیستی مناسبی است که گونه حیوانات شامل:پلنگ، کل و بز، پازن، آهوی گواتر دار ایرانی انواع سمور (جنگلی، سنگی، آبی)، تشی، رودک، سیاه گوش، جوجه تیغی، گرگ، روباه معمولی، راسو، گراز شغال، گربه جنگلی، خرگوش از مهمترین گونه‌های پرندگان بومی شامل:عقاب طلایی، عقاب جنگلی، طرلان، پیغو، قرقی، کرکس، دال سیاه، بحری، لیل، دلیجه، دلیجه کوچک، جغد جنگلی و کوچک، سبزقبا، زنبورخوار، دارکوب، هدهد، انواع چلچله، انواع چکاوک، پرستو، بلدرچین، کبک معمولی، کبک چیل، کبک دری، سنقر گندم زار و انواع زاغ. خزندگان شاخص منطقه شامل:مارها (زنگی، آتشی، افعی، گرزه مار، یله مار، مار پلنگی)، سوسمارها و مارمولک‌ها و لاک پشت‌ها و بویژه لاک پشت مهمیزدار اشاره کرد.

902/900

کد خبر: 832742

وب گردی

وب گردی