دستوراتی به دنبال پرکشیدن«فرزانگان«/از تکرار چنین وقایعی جلوگیری می شود؟!

روز گذشته خبری مبنی بر واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانى در فضای کشور پیچید، حادثه ای که سبب از دست دادن، معلولیت و مجروحیت دختران با استعداد کشور شد که واکنش ها و پیگیری های از سوی مقامات کشورمان را در برداشت.

ایسکانیوز- راضیه فراهانی: در حالی که دوم تیر سال گذشته خبری مبنی بر واژگونی اتوبوس سربازانی که با اتمام دوره آموزشی راهی خانه هایشان بودند منتشر شد که در حادثه دیگری که ساعتی پس از سانحه یک دستگاه اتوبوس دیگر حامل سرباز که از شهرستان شیراز در حرکت بود در حوالی «مهارلو» واژگون و ۴۷ نفر مصدوم شدند.

این حوادث مردم را در بهت عجیبی فرو برده بوده که زمانی نگذشت یعنی در تاریخ ۱۸ آبان واژگونی اتوبوس دیگری از زائران اربعین در اقلید منجر به مرگ ۲۹ نفر و تعدادی زخمی شد که می توان به حوادث دیگری از جمله واژگونی اتوبوس حامل گردشگران لهستانی در کیلومتر ۹۵ محور فرعی کمهر سپیدان اشاره کرد.

از سال گذشته تا کنون شاهد چنین حادثه هایی هستیم که مردم عزیز کشورمان در این حوادث از بین می روند اما اقدام موثری از سوی مسوولین کشور هنوز صورت نگرفته و نسبت به این گونه اتفاقات بی توجه هستند و به سرعت از این اتفاق ها گذر می کنند.

واژگونی اتوبوس فرزانگان هرمزگان

روز گذشته (جمعه 10 شهریور ماه) خبرها حاکی از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی در حوالی جاده فتح آباد داراب بود.

مسافران اتوبوس دانش آموزان 14 ساله ای بودند که در مقطع راهنمایی و دبیرستان رودان و میناب مشغول تحصیل بودند و برای برای شرکت در مسابقات نخبگان و فرزانگان عازم شیراز بودند.

برخی دلیل واژگونی اتوبوس را خواب آلودگی راننده و برخی استفاده راننده از مواد مخدر دانستند.

پس از اعلام این حادثه تعداد ۱۰ دستگاه خودروی امدادی اورژانس، سه دستگاه از هلال احمر و ۲ دستگاه آتش نشانی به منطقه اعزام شدند.

در این حادثه ۳۴ تن از دانش آموزان مصدوم و ۵ تن از آن ها بوسیله بالگرد به بیمارستان های نمازی و شهید رجایی شیراز اعزام شدند.

قطع عضو دو دانش آموز مصدوم در بیمارستان داراب

طبق آخرین اطلاعات وضعیت دانش آموزان حادثه دیده در شهرستان داراب، ۲ دانش آموز با قطع عضو شده‌اند که یک دست و یک پا از این دو مصدوم قطع و یک نفر دیگر نیز دچار آسیب نخاعی شده است.

پزشکی قانونی داراب هویت ۹ کشته این حادثه را تایید و اعلام کرد که اسامی آنها به شرح زیر است: مهرنوش ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی نسب، زهرا زرنگار، خانم فرهی به عنوان سرپرست، و همچنین حمیدرضا محبت بخش راننده خودرو که در هنگام واژگونی در حال استراحت بوده است.

این حادثه به محض اتفاق واکنش های متفاوتی را در بر داشت از بالاترین مقام اجرایی کشورمان گرفته تا مقامات استانی.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری جدی حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگان

سیدمحمد بطحایی امروز وزیر آموزش و پرورش در حاشیه عیادت از دانش‌آموزان حادثه‌دیده واژگونی اتوبوس در داراب بیان کرد: رئیس‌جمهور در ابتدای صبح در تماس تلفنی خواستار پیگیری جدی موضوع شدند و با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت موضوع پیگیری شد.

وی با بیان اینکه اگر کوتاهی صورت گرفته باشد باید با شدت برخورد صورت گیرد گفت: مجروحان و حادثه‌دیدگان مانند فرزندان ما هستند و نه وزارت آموزش و پرورش و نه دولت از کمترین قصوری چشم‌پوشی نمی‌کنند.

دستور معاون اول ریاست جمهوری برای پیگیری سریع به وضعیت مصدومان واژگونی اتوبوس هرمزگان

اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری در پى جانباختن تعدادى از دانش آموزان هرمزگانى در سانحه واژگونى اتوبوس در پیامى ضمن تسلیت به ملت ایران و خانواده هاى آنان، از مسولان ذیربط خواست تا ضمن بررسى علت بروز این حادثه ناگوار به وضعیت آسیب دیدگان و مصدومان سریعا رسیدگى شود.

پیگیری وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان دختراز سوی معاون کل وزارت بهداشت

به دستور وزیر بهداشت، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت برای رسیدگی به وضعیت دانش آموزان مصدوم در حادثه واژگونی اتوبوس عازم شیراز شد.

وی افزود:‌ پیگیری‌های لازم جهت آمادگی بیمارستان‌ها برای رسیدگی به مصدومان این حادثه صورت گرفته و هزینه‌های درمان این افراد رایگان است.

حریرچی یادآور شد: پس از حضور در بیمارستان و بررسی وضعیت جسمی و روحی مصدومان دستورات لازم صادر و اطلاعات بیشتری اعلام خواهیم کرد.

واکنش و اقدامات رئیس کل دادگستری استان فارس

همچنین رئیس کل دادگستری استان فارس دستور تشکیل پرونده و انجام اقدامات قانونی را صادر و از بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستان شهرستان داراب خبر داد و تصریح کرد که دستور انجام تست مورفین و الکل صادر شده است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سیدمحسن موسوی از اعلام نظریه پزشکی قانونی در رابطه با تست الکل و مرفین راننده خاطی خبر داد و گفت: طبق اعلام پزشکی قانونی تست الکل و مرفین وی منفی بوده است.

برگزاری جلسه در کمیسون عمران مجلس شورای اسلامی/ باید برخورد جدی با مقصر این حادثه صورت پذیرد

همچنین عضوکمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با ایسکانیوز با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی گفت: کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران این موضوع را پیگیری خواهد کرد و تا پایان هفته جلسه ای در رابطه با بررسی این حادثه برگزار خواهد شد.

هاشمی تاکید کرد: با مقصر این حادثه در هر پست و مقامی که باشد باید برخورد جدی شود.

تشکیل کمیته کارشناسی برای بررسی ابعاد این حادثه
سیدمحمد علی افشانی استاندار فارس گفت: یک کمیته کارشناسی با حضور پلیس راه، بهداشت و درمان و ستاد مدیریت بحران استان برای بررسی ابعاد مختلف این حادثه دلخراش تشکیل خواهد شد.
وی همچنین گفت: خدمات رسانی و امداد رسانی به موقع و سریع نیروهای امدادی و اورژانس استان به مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان اجازه نداد که تعداد کشته های این حادثه افزایش یابد.

جادری استاندار هرمزگان در رابطه با تشییع پیکر هفت نفر از دانش آموزان گفت: اجساد 7 نفر از دانش آموزان اعم از یک نفر اهل حاجی آباد، یک نفر از جزیره هرمز، دو نفر از میناب و سه نفر از رودان هستند که اجساد این عزیزان در سردخانه بیمارستان شهرستان داراب بوده و قرار بوده اجساد این عزیزان شب گذشته به سردخانه گلزار شهدای بندر عباس برسد.

همچنین قرار است امروز (شنبه 11 شهریور ماه) ساعت 5 بعد از ظهر از سردخانه گلزار شهدای بندرعباس تشییع و به سمت شهرستان های مربوطه اعزام شوند.

به طور کلی حل این گونه اتفاقات نباید فقط به این دستورات و واکنش از سوی مقامات منجر شود و پس از یک هفته حادثه به فراموشی سپرده شود. این حادثه باعث از دست دادن، معلولیت و مجروحیت دختران با استعداد کشورمان شد دخترانی که شاید اگر این اتفاق برای آنها نمی افتاد در آینده هر کدام برای خود می توانستند یکی از نخبگان کشورمان باشند. دستگاههای مسئول نظارتی نباید فقط به این چنین اقدامات بسنده کنند بلکه باید در قبال آن پاسخگو باشند و از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کنند.

901

کد خبر: 832753

وب گردی

وب گردی