لاریجانی: از سرمایه‌گذاری آفریقای جنوبی در حوزه نفت و گاز ایران استقبال می‌کنیم

رئیس مجلس گفت: ما از سرمایه گذاری کشور دوست خود، آفریقای جنوبی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز شنبه(11 شهریور) در نشست خبری مشترک با "بالکا امبته" رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی در سخنانی ضمن خوش آمدگویی به وی و هیئت همراهش برای سفر به ایران گفت: این سفر براساس دعوتی که ما از ایشان داشته‌ایم انجام شده است.

وی با بیان اینکه در دو دهه‌ گذشته همیشه روابط بین ایران و آفریقای جنوبی بسیار خوب و دوستانه بوده است، اظهار داشت: در دیداری که با خانم امبته داشتیم، رایزنی درباره مسائل مهم بین المللی و دوجانبه بین دو کشور انجام شد که همواره این رایزنی‌ها ساری و جاری بوده است.

رئیس مجلس ادامه داد: سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران، باعث گشایش‌هایی در زمینه توسعه روابط دوجانبه بین ایران و آفریقای جنوبی شده که در نشستی که با رئیس مجلس این کشور داشتیم این موضوع نیز مورد بحث قرار گرفت که این سفر سقف قابل قبولی برای روابط تجاری دو کشور ایجاد کرده است.

لاریجانی اضافه کرد: امروز ما مذاکرات خوبی با رئیس پارلمان آفریقای جنوبی داشتیم که زمینه های مختلف سرمایه گذاری در دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. البته این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت که چگونه می‌توان به سطح مورد انتظار روسای جمهور دو کشور دست یافت.

وی با تأکید بر اینکه در نشست مشترک با رئیس مجلس آفریقای جنوبی در زمینه تولید انرژی برق توسط ایران و سرمایه گذاری در این حوزه در آفریقای جنوبی بحث و تبادل نظر شد، گفت: ما از سرمایه گذاری کشور دوست خود، آفریقای جنوبی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی استقبال می‌کنیم.

رئیس مجلس تصریح کرد: البته در زمینه حمل و نقل نیز بحث‌هایی در این نشست داشتیم که ما می‌توانیم با آفریقای جنوبی همکاری‌هایی در این حوزه داشته باشیم.

لاریجانی با اشاره به بخش دیگری از دیدارش با رئیس مجلس آفریقای جنوبی اظهار داشت: در این دیدار پیرامون همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت؛ بنده در این ملاقات این موضوع را گفتم که از مواضع آفریقای جنوبی در زمینه احقاق حق مردم فلسطین تشکر می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه سفر رئیس مجلس آفریقای جنوبی و هیئت همراهش به گسترش روابط دو کشور کمک کند، گفت: امیدوارم این سفر زمینه را برای تحقق سطح روابط تجاری دو کشور موفق کند؛ همکاری‌های پارلمانی بین دو کشور در ابعاد گوناگون در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که امیدوارم رئیس مجلس نمایندگان آفریقای جنوبی سفر موفقی را داشته باشند.

301

کد خبر: 832758

وب گردی

وب گردی