تدوین گزارش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی

اولین گزارش از وضعیت کفایت و سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی با همکاری اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه و سازمان انتقال خون ایران در چارچوب فعالیت های مشترک سازمان انتقال خون ایران و موسسه عالی آموزش و پژوهش طب انتقال خون به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، تدوین شد.

به گزارش ایسکانیوز اولین گزارش از وضعیت کفایت و سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی با همکاری اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه و سازمان انتقال خون ایران، تدوین شد.

دکتر علی اکبر پورفتح اله مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، گفت: سازمان انتقال خون ایران در رابطه با این همکاری موظف شد شبکه سلامت خون میان کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی را تاسیس کند.

وی افزود: متعاقب پیشنهاد دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت، تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه های سلامت خون که توسط سازمان جهانی بهداشت از کشورهای منطقه جمع آوری شده در سال ۲۰۱۳ آغاز شد. اطلاعات خام در قالب پاسخ های دریافتی دفتر منطقه ای مربوط به ۱۸ کشور عضو در اختیار این سازمان قرار داده شد.

پورفتح اله ادامه داد: کشورهای سوریه، جیبوتی و لیبی، به دلیل عدم ارسال اطلاعات از مطالعه حذف شدند.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های سازمان به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت، گفت: سال ۱۳۹۵، تیمی متشکل از اعضای هیات علمی و کارشناسان موسسه و سازمان انتقال خون مأمور تهیه پیش نویس اولیه سند و تحلیل داده های موجود شدند و دو ماه بعد این گزارش به دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت ارسال شد و نتایج آن درسی و چهارمین کنگره انجمن بین المللی انتقال خون توسط نماینده سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی ارائه شد.

پورفتح اله از بازنگری و مرور مقالات چاپ شده مرتبط در ۱۰ سال اخیر در منطقه مدیترانه شرقی توسط اعضای تیم خبر داد و افزود: در این مرحله، کارشناسان با بررسی بیش از ۵۶۰ مقاله چاپ شده در خصوص ۶ موضوع اصلی مرتبط با انتقال خون، سند نهایی را در دی ماه ۱۳۹۵ به دفتر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت ارسال کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل فعالیت شایان توجه موسسه و سازمان انتقال خون ایران، این همکاری به مدت چهارسال دیگر (۱۳۹۶-۱۴۰۰) از سوی سازمان جهانی بهداشت تمدید شده است. در این دوره مقرر شده گزارش سالیانه و گزارش ۱۰ ساله نیز از وضعیت انتقال خون منطقه امرو تهیه شود.

گزارش این پژوهش در مرداد ماه سال جاری، در وب سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفت و این سند اولین گزارشی است که به بررسی وضعیت سلامت و کفایت خون در ۱۸ کشور منطقه مدیترانه شرقی می پردازد.

مهر

705

کد خبر: 832817

وب گردی

وب گردی