افزایش 40 میلیونی قیمت خودروهای وارداتی در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو گفت :در دوماه اخیر قیمت خودروهای وارداتی 10 تا 40 میلیون تومان افزایش یافت.

سعید موتمن رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی بر بازار با تاکید بر این که قیمت خودروهای وارداتی تابع عرضه و تقاضا است گفت:قبل از بسته شدن سایت ثبت سفارش ،خودروهای وارداتی یا توسط نمایندگی های رسمی به کشور وارد می شد یا وارد کنندگان متفرقه اقدام به واردات می کردند.

او افزود: با توجه به ایجاد بازار رقابتی وارد کنندگان متفرقه خودروهای خود را زیر قیمت نمایندگی های رسمی در بازار به فروش می رساندند و گاهی دیده می شد که خودرو تا 13 میلیون زیر قیمت نمایندگی رسمی در بازار به فروش می رسید.

موتمن تصریح کرد: در این شرایط بسته شدن سایت ثبت سفارش موجب محدودیت عرضه و در نتیجه آن افزایش قیمت شد و در دو ماه اخیر قیمت برخی از خودرو های وارداتی بین 10 تا 40 میلیون افزایش یافت.

رییس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل با اشاره به نوسان بازار خودروهای وارداتی گفت:در چهار سال اخیر نگاه به خودرو به عنوان یک کالای مصرفی بود اما این تصمیم موجب تغییر نگاه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای شده است، چرا که با بسته شدن سایت ثبت سفارش پول به بازار خودرو سرازیر شد و افراد برای سود بیشتر اقدام به خرید خودرو کردند.

موتمن از وضعیت فروش خودروهای داخلی نیز انتقاد کرد و گفت: سود بالایی که خودروسازان با پیش فروش کردن خودروهای خود به مصرف کننده می دهند موجب تعطیلی بسیاری از واحد های تولیدی شده است چرا که در شرایط کنونی که تولید با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند خودروسازان با پیش فروش خودرو سود 20 تا 30 درصدی به مصرف کننده را می دهند که همین موضوع منجر به تعطیلی واحدهای تولیدی و سرازیر شدن سرمایه به سمت خودروسازی شده است.

او ادامه داد: بنگاه داری خودروسازان منجر به دو نرخی شدن خودروهای داخلی در بازار شده است و در حال حاضر در خودروهای زیر 45 میلیون شاهد اختلاف قیمت یک تا 4 میلیون تومانی قیمت از کارخانه تا بازار هستیم که در این شرایط باید خودروسازان دست از بنگاه داری بردارند.

به گفته موتمن با باز شدن سایت ثبت سفارش شاهد کاهش قیمت خودروهای وارداتی خواهیم بود.

400

کد خبر: 832993

وب گردی

وب گردی