درسنامه پیشگیری از اعتیاد برای 2 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت : همزمان با اجرای برنامه آموزش پیشگیری در مدارس ، اکنون تمام معلمان مقاطع مختلف تحصیلی در قالب درسنامه ، موظف هستند که در هر ساعت درسی حدود 10 دقیقه را به طرح مسائل مربوط به اعتیاد و آموزش آن اختصاص دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، مدیرکل ‏فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری گفت که حدود 2 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جدید زیر پوشش آموزش های پیشگیری از اعتیاد قرار می گیرند.

عارف وهاب‌زاده در نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران در ساری جمعیت دانش آموزی کشور را 13 میلیون و 500 هزار نفر برآورد کرد.
وی با بیان این که مدارس کشور در خوش بینانه ترین حالت تنها می توانند 20 درصد از جمعیت دانش آموزی را زیر پوشش طرح پیشگیری قرار دهند ، گفت که این میزان رضایت بخش نیست و سایر دستگاهها هم باید به وظایفشان در این زمینه عمل کنند.
وهاب زاده به سابقه آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس اشاره کرد و اظهار داشت : در سال تحصیلی گذشته هم طرح توانمند سازی ویژه دانش آموزان مقطع دوم متوسطه و والدین آنان ، کارکنان و معلمان مدارس اجرا شد که در آن 900 هزار نفر در 12 استان تحت پوشش قرار گرفتند.

وهاب زاده ، مداخلات روانی و اجتماعی در مدارس برای دانش آموزان پرخطر و یا مصرف کننده مواد را از دیگر برنامه های جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری آموزش و پرورش برشمرد و افزود : در این برنامه هم دانش آموزان گروه هدف تحت پوشش آموزش قرار خواهند گرفت و همزمان در صورت نیاز برنامه مداخلات روانی برای آنها اجرا خواهد شد .
وی جایگاه مدارس را برای اجرای برنامه های فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد مناسب و اثرگذار دانست و گفت : با توجه به اینکه جمعیت دانش آموزی و معلمان و همچنین والدین مشخص هستند ، می توان برنامه های بهتر و جامع تری برای آموزش دانش آموزان اجرایی کرد .
او افزود : به همین دلیل هم اولویت ستاد در تخصیص اعتبار برای مقابله با اعتیاد مربوط به آموزش و پرورش است و بعد از آن دستگاههای دیگر مانند بهزیستی و دانشگاهها را مد نظر قرار می دهد.
مدیرکل ‏فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت که دغدغه جدی این ستاد به حداکثر رساندن نرخ پوشش برنامه های آموزشی در مدارس است و در استان های مختلف با توجه به وضعیت پوشش و آموزش آنها متفاوت و متغیر خواهد بود .
وی آموزش پیشگیری از اعتیاد در دانشگاهها را هم مهم توصیف کرد و اظهار داشت : برای این منظور 2 واحد درس اختیاری با عنوان
' مهارت های زندگی' در جدول دروس دانشگاهها در مقاطع کارشناسی و کاردانی گنجانده شده است .
کاهش مصرف شیشه در کشور
وهاب زاده هم افزائی دستگاهها را در کاهش مصرف موادمخدر و اعتیاد اثرگذار دانست و گفت که در چند سال گذشته با کمک دستگاه های اجرایی ، مصرف شیشه در کشور سه پله کاهش یافت و اکنون به عنوان چهارمین ماده مخدر پرمصرف مطرح است .
وی با اعلام این که پیش از این شیشه دومین ماده مخدر پرمصرف در کشور بود ، افزود : هم اکنون ماده مخدر ' ماری جوآنا ' و ' گل ' رتبه دوم را دارند.
مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر برخی اظهارنظرها در باره ریشه کنی مصرف مواد مخدر را غیر علمی و مغایر با واقعیات دانست و گفت : هم اکنون تمامی کشورهای جهان با معضل اعتیاد درگیرند و این نشان می دهد که ریشه کنی آن امکان پذیر نیست .
وی با تاکید بر این که نباید نسبت به معضل اعتیاد برخورد احساسی و هیجانی داشت ، افزود : باید با برنامه ریزی دقیق و هم افزائی نسبت به کاهش هر چه بیشتر این معضل تلاش کرد.
بر اساس گزارش جدید اداره کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر ، بیش از چهار میلیون و 400 هزار معتاد در کشور شناسایی ‌شده‌ است که از این تعداد 2 میلیون و 800 هزار نفر به‌ صورت دائمی و یکهزار و 600 نفر هم به ‌صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند.

705

کد خبر: 833193

وب گردی

وب گردی