قدردانی سازمان بهداشت جهانی از رییس جمهوری ایران

اولگ چستنوف که برای چهارمین بار در سه سال گذشته به منظور بازدید از برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر به ایران سفر کرده است امروز در نشستی با حضور وزیر و مسئولان وزارت بهداشت در این وزارتخانه برنامه پیشگیری و کنترل بیماری های واگیر ایران را ستود و آن را موفق خواند و از اولویت دادن به نظام سلامت در دولت دکتر روحانی از وی قدردانی کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا، معاون سازمان بهداشت جهانی گفت: سازمان بهداشت جهانی از اینکه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران، سلامت را به یکی از اولویت های اصلی دولت تبدیل کرده و نیم میلیارد یورو برای پیشگیری از بیماری های غیر واگیر اختصاص داده است، قدردانی می کند.
اولگ چستنوف گفت: گزارش و ارزیابی سازمان ملل نشان می دهد که ایران با اجرای برنامه ایراپن در چهار سال گذشته توانسته است امید به زندگی را در این کشور افزایش دهد و افراد کمتری بر اثر ابتلا به این بیماری ها دچار مرگ های زودرس در سنین زیر 70 سال می شوند.
معاون سازمان بهداشت جهانی افزود: اجرای برنامه ایراپن در ایران هنوز در شروع کار است اما در همین مدت کوتاه که به صورت آزمایشی در چهار شهر اجرا شده است، پیشرفت چشمگیری داشته است و به عنوان یک تجربه موفق برای دیگر کشورها قابل ارائه است.هم اکنون در فرآیند اجرای این طرح است و امیدوارم این تجربه موفق در اختیار سایر کشورها قرار گیرد.
چستنوف افزود: دولت جمهوری اسلامی با حمایت رئیس جمهوری 500 میلیون یورو برای اجرای برنامه ایراپن یا همان برنامه کنترل و پشگیری از بیماری های غیر واگیر هزینه کرده است و در هیچ کشور دیگری چنین سرمایه گذاری ارزشمندی را سراغ ندارم این یک سرمایه گذاری ارزشمند که با کاهش این بیماری ها حتما صرفه جویی و بازده بیشتری در شاخص هاص اقتصادی خواهد داشت.
وی گفت: این مدل برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه زیری ایران و سایر کشورها یک مدل مهم و یک تجربه ارزشمند است که شاخص های سلامت را به زبان و شاخص های اقتصادی تبدیل می کند.
معاون سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد: علت اینکه من تاکنون چهار بار به ایران سفر کردم این است که هر بار نکته جدیدی می آموزم و این بار نیز از اجرای برنامه سلامت دهان و دندان در ایران بسیار آموختم.
چستنوف افزود: پیشگیری از بیماری های غیر واگیر از سلامت دهان شروع می شود و من به زودی یک نفر را به عنوان مدیر پیگیری سلامت دهان و دندان در سازمان بهداشت جهانی مامور می کنم و یک نفر را هم برای کمک به ایران در اجرای این برنامه به ایران می فرستم.
وی گفت: همزمان شاهد اجرای برنامه کنترل سکته های مغزی و قلبی در ایران هستیم که به علت بیماری های عروق رخ می دهند، اجرای این برنامه نیز یک دستاورد مهم برای نظام سلامت ایران است که حتما وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه را متقاعد می کند که سرمایه گذاری بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند.
معاون سازمان بهداشت جهانی افزود: موفقیت ایران در کنترل بیماری های غیر واگیر موفقیت ماست. وزارت بهداشت ایران در جلب همکاری های بین بخشی موفق بوده است. ظرفیت تخصصی ایران در حوزه سلامت بسیار بالاست و همچنان این ظرفیت در حال افزایش است.

705

کد خبر: 833208

وب گردی

وب گردی