بزرگداشت شش هنرمند پیشکسوت در جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

بزرگداشت شش هنرمند پیشکسوت در اختتامیه جشنواره آیینی سنتی برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری جشنواره، تمامی این پیشکسوتان از هنرمندان باسابقه نمایش‌های آیینی سنتی هستند که سال‌های زیادی از عمر خود را صرف اعتلا و ماندگاری این نمایش‌های از جمله شبیه‌خوانی، نقالی، تعزیه و نمایش‌های تخت‌حوضی کردند.

اسامی و شرح فعالیت آنها به شرح زیر است:

تقی نبئی شبیه‌گردان، شبیه‌خوان و شبیه‌نامه‌نویس از نوجوانی وارد عرصه شبیه‌خوانی شده و در سن 27 سالگی به شهادت‌خوانی رسید و از 50 سالگی امام‌خوانی و گروه‌داری را آغاز کرد. او با پژوهش براساس کتب تاریخی 17 نسخه تعزیه را سروده و به ثبت رسانده است.

محمدمهدی چایانی استاد هنر نقالی از کودکی با شاهنامه مانوس بود و فنون و رموز نقالی را از هنرمندانی چون مرشد عظیم و مرشد افشار آموخت. سال 1350 از اولین دوره مرکز آموزش تئاتر وزرات فرهنگ و هنر سابق فارغ‌التحصیل و در همان سال به عنوان جوان‌ترین نقال برگزیده شد. او در بسیاری از کشورهای از جمله اتریش، مازی، اسپاینا، ترکیه، تاجیکستان و... به نقالی پرداخته و شاگردان ممتازی تربیت کرده است.

حاج‌ علی‌اکبر قویدل معروف به علی سبزواری تعزیه‌خوانی را با بچه‌خوانی آغاز و نزد اساتید بزرگ تعزیه فنون شبیه‌خوانی را فرا گرفت. او در شبیه‌گردانی و مداحی هم تبحر دارد و برای اجرای تعزیه به فرانسه هم دعوت شده است. قویدل از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور نشان درجه دو هنری دریافت کرده است.

حاج مظفر قربانیان‌نژاد بهشتی نزد اساتید بزرگ تعزیه فنون و ظرایف این نمایش را فراگرفت و در موافق‌خوانی،‌ شهادت‌خوانی و امام‌خوانی تبحر یافت. او از مرکز اسلامی لندن لوح تقدیر تعزیه‌خوانی را دریافت کرد. وی سال‌هاست که به تدریس وتربیت شبیه‌خوان می‌پردازد.

غلامحسن بابوته در خانواده‌ای اهل هنر به دنیا آمد. پدر و برادرش در عرصه موسیقی و نمایش فعالیت داشتند. از سال 1366 کار در تئاتر را آغاز کرد. او سال‌ها با سعدی افشار همکاری داشته و در آثار او نقش‌های متعدد بخصوص شاه‌پوش را برعهد داشت. بابوته نمایش‌هایی را هم به عنوان کارگردان روی صحنه برده است.

علی‌اکبر فتحعلی بازیگر نمایش‌های تخت‌حوضی است که در طول سی سال حضور مستمر در تئاتر در بیش از 200 نمایش در لاله‌زار بازی کرده است. در سال 1368 در کنار مرحوم هادی اسلامی بازی کرد و در لاله‌زار با هنرمندان بزرگ نمایش‌های تخت‌حوضی بخصوص سعدی‌افشار همکاری داشت. او همچنین با بسیاری از کارگردانان نامی تئاتر از جمله علی نصیریان, هادی مرزبان، مجید جعفری و هومن برق‌نورد به عنوان بازیگر همکاری داشته است.

مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی چهارشنبه 15 شهریور در محوطه تالار وحدت برگزار می‌شود.

501

کد خبر: 833231

وب گردی

وب گردی