ارسال لایحه پیشنهادی "محاسبه خسارت تعهدات ارزی دانشجویان" به دولت

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از ارسال لایحه پیشنهادی "روش محاسبه خسارت تعهدات ارزی دانشجویان فارغ‌التحصیل در خارج از کشور" به هیئت دولت خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، محمد روشن معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اقدامات آینده این معاونت درباره ایجاد لوایح دانشگاهی، دانشجویی اظهار داشت: وزارت علوم برای انجام ماموریت‌های خود علاوه بر اساسنامه مصوب سال 1389 نیاز به قوانین دیگری دارد تا مطابق با اقتضائات و نیازهای اساتید و دانشجویان اقداماتی را انجام دهد.

وی افزود: در سه فراخوان مختلف در شهریورماه و بهمن سال 95 و مرداد سال جاری این قبیل موضوعات احصاء و با حضور مدیران دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست‌های علمی 9 موضوع مطرح شد که تاکنون دو مورد آن تبدیل به قانون شده است که قانون "مقابله با تقلب در تولید آثار علمی" و " اصلاح ماده 86 قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم" از این دست قوانین است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در همین زمینه گفت: براساس قانون‌ اخیر، مالیات حق‌التدریسی به 10 درصد و مالیات پژوهش به 5 درصد تقلیل پیدا کرد. طبق بخشنامه صادره رئیس سازمان مالیاتی مقرر است، ملاک پرداخت مالیات زمان تادیه و نه زمان انعقاد قرارداد باشد.

روشن در گفتگو با تسنیم از تدوین لایحه پیشنهادی دیگری درباره تعهدات ارزی دانشجویان فازغ‌التحصیل در خارج از کشور از سوی این معاونت خبر داد و یادآور شد: با توجه به اینکه ماده 34 قانون تنظیم بخشی از درآمدهای دولت مقرر داشته است، خسارت عدم ایفای تعهدات دانشجویان ارز بگیر به گونه‌ای تقویم و مسترد شود که ضمن غیرعادلانه بودن، عمدتا در توان آنان نیز نیست و در برخی از موارد باعث صدور اجرائیه برای املاکی شده است که موروثی شده یا مورد استفاده والدین و تقریبا متعهدینی است که تنها سرپناه و مایملک آنان است، لزوم بازبینی برای عادلانه شدن این قوانین احساس شد.

وی اضافه کرد: به همین دلایل با همکاری سازمان امور دانشجویان و مدیران دفاتر حقوقی دانشگاه‌ها، لایحه‌ای تدوین و به دولت تقدیم شده که امیدواریم با همکاری و تصویب هیئت وزیران قانون مزبور با نظر مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.

کد خبر: 833556

وب گردی

وب گردی