ایران از عراق سبقت گرفت/ تولید 110 هزار بشکه طلای سیاه از میدان نقتی یادآوران

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران با اشاره به اینکه میزان تولید نفت از این میدان مشترک در حال حاضر 110 هزار بشکه است، گفت: منتظر ابلاغیه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای اجرای فاز دوم این میدان هستیم.

هادی نظرپور مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با بیان اینکه تولید از این میدان در سه فاز اجرا خواهد شد، اظهار کرد: هم اکنون تولید نفت ایران از میدان مشترک یادآوران بیشتر از کشور رقیب است.

او تصریح کرد: قرارداد میدان یادآوران از سال ۲۰۰۸ به امضا رسیده و قرار است که این میدان در سه فاز اجرایی شود. قرار بود که در فاز نخست تا سقف ۸۵هزار بشکه در روز تولید شود اما در حال حاضر میزان سقف تولیدی این میدان نفتی به 110 هزار بشکه رسیده است.

نظرپور با اشاره به اینکه منتظر ابلاغیه از سوی شرکت ملی نفت ایران برای اجرای فاز دوم این میدان هستیم، گفت: قرار است که میزان تولید نفت این میدان در فاز دوم به 180 هزار بشکه در روز برسد و فاز سوم رسیدن به ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تاکید کرد: براساسMPP که در اوایل امضای قرارداد تهیه شده بود حجم نفت درجای میدان یادآوران ۱۲ میلیارد بشکه پیش بینی شده است یعنی طبق تمام مطالعات و طراحی های انجام شده نفت این میدان۱۲ میلیارد بشکه است. همچنین طبق مطالعاتی که طی سالهای ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ انجام شد سه چاه توصیفی در این میدان زده شد که این امر باعث شد حجم نفت درجای آن از ۱۲ میلیارد بشکه به ۳۴ میلیارد بشکه نفت برسد. بنابراین الان یکی از بزرگترین میدان های نفتی کشور میدان آزادگان است.

او با تاکید براینکه برای فاز نخست 49 حلقه چاه تولیدی تعریف شده است، گفت: با توجه به اینکه پلنت در فاز اول باید ۸۵ هزار بشکه در روز بود ولی در حال حاضر تولید این میدان حدود ۱۱۰ هزار بشکه در روز است. اکنون حدود ۷۲ درصد تاخیرات جبران شده است. به طوری که الان در یادآوران بیشتر از ۸۵ هزار بشکه تولید می کنیم تا جایی که جلوتر از عراق هستیم.

402

کد خبر: 833558

وب گردی

وب گردی