موفقیت طرح بیمه سلامت  آری یا خیر؟

تقریبا نیمی از جمعیت ایران از طریق طرح «روحانی کِر» و دیگر بیمه های درمانی تحت پوشش بیمه قرار دارند. دولت حق بیمه 38 میلیون نفر از ایرانیان را پرداخت می کند و باقی از سوی کارفرمایانشان بیمه شده اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا ، تارنمای روزنامه گاردین نوشت، طرح بیمه سلامت ایران میلیون ها نفر را که پیشتر تحت پوشش بیمه نبودند، بیمه کرده است، هر چند نگرانی هایی درمورد تامین بودجه آن در بلندمدت نیز وجود دارد.

روزنامه انگلیسی امروز (دوشنبه) در آغاز گزارشی با عنوان «روحانی کِر (طرح بیمه سلامت)، موفقیت داخلی رئیس جمهور ایران که چندان به آن پرداخته نشده است»،افزود: وزیر بهداشت دولت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سه سال گذشته، حدود 11 میلیون ایرانی از جمله آن دست از بیکاران و فقرا را که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نبوده اند، بیمه کرده است.
گاردین در ادامه گزارش خود افزود: به موجب طرح بیمه سلامت، دولت ماهانه در ازای هر فرد 380 هزار ریال حق بیمه پرداخت می کند، در نتیجه عمده این بیمه شدگان تنها بخش کوچکی از هزینه های درمانی را متقبل می شوند.
تخمین های اولیه، ثبت نام پنج میلیون ایرانی را در این طرح پیش بینی می کرد، اما دو برابر این مقدار تاکنون برای بهره مندی از این طرح درمانی نام نویسی کرده اند که بسیاری از آن ها سابق بر این از ترس هزینه ها جرأت مراجعه به پزشک را نداشتند. روحانی در مراسم تحلیف خود در این باره گفت «گام های بزرگی در جهت رفاه اجتماعی اقشار کم درآمد برداشته ایم و اجرای طرح بیمه درمانی ملی به این معناست که اکنون تمام ایرانیان تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دارند.»
این طرح به رغم محبوبیت و موفقیت، مشکلات خودش را دارد؛ بیمه سلامت بسیار پرهزینه است. یک درصد از بودجه این طرح از ارزش افزوده 9 درصدی ایران و 10 درصد آن از راه ذخایر حاصل از حذف یارانه ها تامین می شود. مقامات دولت روحانی در همان سال های ابتدایی اجرای طرح به کمبود منابع مالی اغراق کردند.
پایگاه نیمه دولتی فارس که به جناح مخالفان روحانی نزدیک است، پارسال بیمه سلامت را در «آستانه سقوط» توصیف کرد زیرا به نوشته آن این طرح کارشناسی نشده است و از بودجه لازم نیز برخوردار نیست.
در مقاله این پایگاه خبری ایرانی آمده است «طرح بیمه خدمات درمانی ملی با مشکلات مالی جدی روبه رو است و آژانس های بیمه دولتی می گویند که نمی توانند بدهی 10 ماهه خود به بیمارستان ها را تسویه کنند.»
ایرج حریری سخنگو و معاون وزیر بهداشت در گفت و گو با گاردین گفت که تاکید روحانی بر طرح بیمه سلامت در مراسم تحلیف نشان داد که اراده سیاسی لازم برای تامین مالی این طرح و استمرار آن وجود دارد. وی همچنین به کاهش فساد و رشوه گیری در بخش بهداشت در پی اجرایی شدن طرح بیمه سلامت اشاره کرد. حریرچی در تایید چالش تامین بودجه این طرح نیز گفت «با توجه به اینکه جمعیت ایران روبه میانسالی می گذارد، هزینه های بهداشت و درمان افزایش خواهد یافت، در نتیجه به بودجه بیشتری نیاز داریم.»
بیشتر افرادی که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، 6 درصد از کل هزینه های درمان خود را پرداخت می کنند و 10 تا 30 درصد از هزینه های خرید دارو را متقبل می شوند و از آن دسته که فاقد توانایی پرداخت ارزیابی شوند، هزینه ای دریافت نمی شود. بیش از 90 درصد از 11 میلیون نفری که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند در حومه شهرها زندگی می کنند.
دولت اخیرا تصمیم گرفته است که کسانی که از توانایی مالی برخوردارند، بر طبق میزان درآمد خود 15 تا 100 درصد حق بیمه خود را برعهده بگیرند، اما هنوز روشن نیست که شرایط جدید از چه زمانی اعمال خواهند شد.

705

کد خبر: 833613

وب گردی

وب گردی