روی دستت با چاقو عکس نهنگ  بکش/مرگ در 50 روز / ارتباط بازی نهنگ سفید  و خودکشی نوجوانان

پلیس روسیه درباره خودکشی ناشی از یک چالش اینترنتی موسوم به نهنگ آبی در این کشورپرده برداشت. بر اساس تحقیق به عمل آمده در این چالش از نوجوانان خواسته می شود تا دریک بازه زمانی 50 روزه این بازی را انجام دهند و نوجوانان بدون اینکه مطلع باشند پس از این دوره و در پنجاهمین روز دست به خودکشی می زنند . حالا این بازی خطرناک جدیدا در کشورهای آسیایی و ایران به نام نهنگ سفید وارد شده و زنگ خطری برای نوجوانان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز به تازگی بازی جدیدی به نام نهنگ سفید وارد کشورهای آسیایی شده که باعث خودکشی نوجوانان می شود. برای یافتن پاسخ این سوال که این بازی چگونه باعث خودکشی می شود؟ با یکی از روانشناسان سلامت گفت و گو کردیم .

دکتر غیاثی روانشناس سلامت می گوید: این یک بازی انگیزشی است و به نوجوانان انگیزه می دهد وارد این بازی شوند و عاملان این بازی را طوری طراحی کرده اند که به صورت ترغیب و تهدید به جلو می رود به عنوان مثال برخی از این متن ها اینطور است : آیا ادامه می دهی ، پشیمان نمی شوی ، نمی خواهی برگردی ....زمانی که نوجوان پاسخ مثبت و تایید را می دهد از او می خواهند مکان نمای گوشی خود را روشن کند، بسیاری از نوجوانان از این موضوع اطلاع ندارند که با فعال شدن مکان نما گوشی موقعیت آنها مشخص می شود بدون اینکه بدانند چه اتفاقی در انتظارشان است .

بازی 50 روزه

وی ادامه می دهد :در این چالش یا بازی که به مدت پنجاه روز طول می کشد از مخاطبان نوجوان می خواهند تا روزانه کاری را که از آن ها خواسته می شود را انجام دهند و در پایان عکسی از تکلیف انجام شده خود بفرستند تا وارد مرحله بعدی شوند، مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ رو دست است.

به گفته این روانشناس عاملان این بازی در مدت 50 روز خواسته های غیر معقول از مخاطبان نوجوان خود می خواهند، خود زنی ، حک شکل و شماره با چاقو برساعد ، تماشای فیلم های وحشت آور ، حاضر شدن دراماکن و سازه های بلند خطرناک برای گرفتن عکس سلفی و بیدار شدن در ساعت های نامعمول بخش هایی از چالش هایی که هر روز و رفته رفته سخت تر می شود.

عاملان این بازی در مدت 50 روز خواسته های غیر معقول از مخاطبان نوجوان خود می خواهند و در پنجاهمین روز این بازی از نوجوانان می خواهند تا به زندگی خود پایان دهند.

روی دستت با چاقو عکس نهنگ بکش

دکتر غیاثی با اشاره به اینکه مخاطبان نوجوان این بازی، متوجه فرمان های نامعقول عاملان این چالش می شوند اما نمی دانند در پایان بازی چه چیزی در انتظار آنهاست و عواقب کار چیست می گوید: ماجرا از این قرار است زمانی که مکان نما گوشی روشن است عاملان بازی از موقعیت مکانی مخاطبان نوجوان خود آگاه هستند و زمانی که از فرمان آنها سرپیچی کنند ، شروع به تهدید می کنند که ما نزدیک خانه شما یا نزدیک هر مکانی که قرار گرفته اید هستیم.این کار باعث ترس مخاطب نوجوان می شود، به حدی ترس او را فرا می گیرد که نمی تواند این موضوع را با خانواده خود در میان بگذارد.

مرگ در 50 روز

وی تاکید می کند :در نهایت در پنجاهمین روز این بازی از نوجوانی که بازی را شروع کرده ، خواسته می شود خودکشی کند و به زندگی خود پایان دهد که معمولا این اتفاق می افتد.

گفتنی است بازی نهنگ سفید که در ایران طرفدارانی پیدا کرده است ، زنگ خطری برای کودکان و نوجوانانی که طرفدار بازی های رایانه ای هستند محسوب می شود.


خبرنگار :حسین طالبی
706

کد خبر: 833643

وب گردی

وب گردی