بهشتی پور: اروپایی ها در قبال برجام به دنبال منافع خود هستند

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است اروپایی ‌ها در قبال برجام، همواره به دنبال منافع خود هستند.

حسن بهشتی پور کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به رفتار اروپا در قبال ایران در زمان قبل از برجام و پسابرجام اظهار داشت: قبل از توافق برجام، بر اساس پرونده سازی هایی که علیه ایران شده بود آمریکا توانست اروپایی ها را با خود علیه ایران همراه کند، به همین خاطر قطعنامه هایی که در شورای امنیت بر علیه ایران تصویب می شد، حتی با همراهی و حمایت چین و روسیه نیز همراه بود.

وی افزود: قبل از برجام وضعیت به نحوی پیش می رفت که اروپا و آمریکا را با یک دیگر همراه کرده بود؛ اما بعد از برجام، تصمیم اتحادیه اروپا بر این مبنا بود که خط خود را از آمریکایی ها جدا کند؛ زیرا که منافع آن ها ایجاب می کرد که ارتباط خود را با ایران تقویت کنند.

این کارشناس با اشاره به قراردادهای امضا شده میان اتحادیه اروپا و ایران ادامه داد: کشورهایی مثل فرانسه، ایتالیا و آلمان همکاری های خوبی را با ایران داشته اند و قراردادهای مهمی را در زمینه اقتصادی با ایران امضا کرده اند؛ همچنین بهانه های گذشته از دست ایالات متحده آمریکا خارج شده و آن پرونده موسوم به PMD از بین رفته و قطعنامه های شورای امنیت علیه ایران لغو شده است.

بهشتی پور تصریح کرد: آمریکایی ها به دلیل نفوذ رژیم صهیونیستی و آمدن دونالد ترامپ بر سر قدرت، به دنبال آن بودند که با فراهم کردن شرایطی، ایران را ناقض برجام معرفی کنند و هزینه نقض برجام را بر گردن ایران بیندازند.

وی با بیان این که دولت ایران در این بازی دست آمریکا را خوانده است خاطر نشان کرد: موضع گیری دولت ایران به گونه ای بود که بهانه دست ایالات متحده نمی داد و هم چنین گزارش های آمانو درباره پایبندی ایران به برجام که اخیرا جدید ترین آن منتشر شد، حکایت از پایبندی ایران به این توافق دارد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: در چنین شرایطی، اتحادیه اروپا ترجیح می دهد که از سیاست های آمریکا فاصله بگیرد و مسیر خود را از آن ها جدا کند.

بهشتی پور با اشاره به تصویب قانون تحریم های داماتو علیه ایران که از سوی آمریکا اعمال شده بود و عدم همراهی اروپا در این تحریم ها اظهارداشت: در سال 1997، قانونی تحت عنوان داماتو علیه ایران به تصویب رسید که شرایط و منافع اروپایی ها در آن زمان ایجاب می کرد که آن را همراهی نکنند؛ بنابراین این طور نیست که همیشه اروپایی ها دنبال رو آمریکا باشند، بلکه آن ها به دنبال منافع خود هستند.

وی تاکید داشت: این تصور غلط است که همواره اروپا غلام حلقه به گوش آمریکا است؛ خیر اینطور نیست. کشورهایی مثل آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و... بر اساس منافع خودشان عمل می کنند؛ جایی منافعشان با آمریکا همسو است و جای دیگر منافعی در تضاد با یک دیگر دارند.

این کارشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا هدف و بازی مشترکی میان آمریکا و اروپا وجود دارد یا خیر گفت: خیر به هیچ وجه این طور نیست؛ اروپایی ها بر اساس منافع خودشان عمل می کنند و در حال حاضر همکاری با ایران و عقد قراردادهای مختلف، جزء منافع آن ها است و به دنبال تامین منافع خودشان هستند.

302

کد خبر: 833644

وب گردی

وب گردی