از 34 مصدوم اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی 22 نفر تا امروز ترخیص شده اند

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه از مجموع 34 مصدوم حادثه اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی 22 نفر تا امروز مرخص شده اند، گفت: 10 نفر هنوز در بیمارستان بستری هستند که 8 نفر از آنها در شیراز و 2 نفرشان در بیمارستان داراب بستری شده‌ اند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری این هفته خود درخصوص جزییات حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان هرمزگانی گفت: این حادثه در ساعت ٣:٥٨ بامداد روز جمعه، رخ داد و نیروهای اورژانس به همراه آمبولانس ها، ظرف ٩ دقیقه به محل حادثه رسیدند.

وی با اشاره به اینکه ١٠ آمبولانس از اورژانس و ٣ آمبولانس از هلال احمر به محل این حادثه اعزام شدند، افزود: 9 نفر از دانش آموزان در محل حادثه فوت کردند و ٥ نفر از مصدومین با ٤ پرواز توسط سه بالگرد که از شیراز و جهرم و لار اعزام شده بودند، به بیمارستان نمازى و رجایى منتقل شدند.

دکتر حریرچی گفت: از مجموع 34 مصدوم حادثه اتوبوس دانش آموزان 22 نفر تا امروز مرخص شده اند، یک نفر از بیمارستان داراب دیروز مرخص شد و یک نفر که در بیمارستان داراب بستری بود، امروز مرخص می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: 6 نفر از مصدومان در بیمارستان داراب بستری بودند که دو نفر از آنها برای انجام جراحی پلاستیک به شیراز اعزام شدند و یک نفر از آنها هم دیروز مرخص شد و یک نفرشان هم امروز ترخیص می‌شود. 6 نفر نیز همچنان در بیمارستان شیراز بستری هستند که سه نفر از آنها در ICU و سه نفر در بخش هستند. بنابراین همچنان ۱۰ نفر در بیمارستان بستری هستند که 8 نفر از آنها در شیراز و 2 نفرشان در بیمارستان داراب بستری شده‌ اند.

وی گفت: دو نفر از دانش آموزان دچار آسیب مهره هاى کمرى و دو نفر دچار قطع عضو شدند که اقدامات درمانى در حال انجام است و در جلسه اى که با مسئولین محلى داشتیم هماهنگ شد که تمام مجروحان و خانواده های آنها و مدارس از لحاظ اقدامات و مشاوره های روان پزشکى، تحت پوشش باشند.

دکتر حریرچی در خصوص تخلف برخى پزشکان در مطب‌هاى خصوصى و استفاده از پروانه مطب تقلبى، توضیح داد: هر فردی با مهر و شماره نظام پزشکی فرد دیگری فعالیت می کند، تخلف محسوب می شود و اگر متوجه این موضوع شویم از طرف وزارت بهداشت و مراجع برخورد قاطع صورت مى‌ گیرد. هم وزارت بهداشت و هم سازمان نظام پزشکى بازرسى ‌هاى دوره ‌اى انجام می‌ دهند، اما نمی توان ادعا کرد که تمام موارد در روز اول کشف و برخورد مى‌ شود.

وی درباره موضع وزارت بهداشت در زمینه محصولات تراریخته گفت: هر محصولی که بخواهد در میزان وسیع وارد کشور شود، باید تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کند. بنابراین محصولات تراریخته هم اگر قرار باشد وارد کشور شوند باید مجوزها، میزان سموم و نحوه فرآوری آن‌ها از سوی وزارت بهداشت بررسی شود. این محصولات طبق قانون به ما معرفی می‌ شوند و ما آن‌ها را بررسی می‌ کنیم و حتی با همکاری سایر وزارتخانه‌ ها از سطح بازار نمونه ‌گیری‌ هایی را انجام می ‌دهیم تا محصولاتی که به صورت قاچاق عرضه می‌ شوند را شناسایی کنیم.

دکتر حریرچی تاکید کرد: هر محصولی که به طور قانونی و رسمی در بازار کشور موجود باشد، مشکلی نداشته و تاییدیه ‌های مربوطه را اخذ کرده است. بنابراین ما نمی‌ توانیم درباره هیچ محصولی حکم کلی دهیم. بلکه این موضوع نیاز به کار علمی و کارشناسی دارد. تاکید می‌ کنم که اگر محصول تراریخته ‌ای مانند سویا به صورت رسمی و قانونی در بازار کشور موجود است، حتما تاییدیه لازم را گرفته است، اما ممکن است برخی محصولات را هم اصلا مجاز ندانیم.

وی درباره مشکلات جامعه بیهوشى و نامه روز گذشته مبنى بر ارائه خدمات بیهوشى در ساعات موظف طبق مصوبه گفت: با توجه به توضیحات و نظرات کارشناسى و محدودیت ‌هاى مالى، امیدواریم بزرگان رشته‌ هاى مختلف مشکلات را حل کنند.

وی گفت: البته در برخی رشته های پزشکی با کمبود مواجه هستیم و ممکن است، خدمات رسانی در این رشته ها در ساعات غیر اداری با کمبودهایی مواجه باشد، اما هیچ کدام از گروه های پزشکی به خاطر مسائل مالی از خدمات رسانی به مردم کم نمی کنند.

دکتر حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره تبلیغات در حوزه پزشکی گفت: مطابق قانون با این نوع تخلفات برخورد می شود، متولی اصلی برخورد با این تخلفات سازمان نظام پزشکی است و دادگاه های جرایم پزشکی و دادگاه رسانه نیز در این زمینه ورود می کند، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی نیز در صورت لزوم با متخلفان در این حوزه مطابق قانون برخورد می کند.

وی افزود: البته یکسری از این نوع تبلیغات نیز به افراد غیر پزشک و مدعی مربوط می شود که رسیدگی به این تخلفات نیز مطابق قانون با پیگیری نیروی انتظامی و دادگاه های صالحه انجام می شود.

وی درخصوص دستاوردهای وزارت بهداشت در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر گفت: سند پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر دو سال پیش با امضای معاون رئیس جمهوری و هشت وزیر ابلاغ شد و در شورای عالی سلامت نیز با حضور رییس جمهوری به تصویب رسید، اقدامات بزرگی در راستای درمان افراد مبتلا به بیماری های غیر وا گیر انجام شده است، در دو سال گذشته 25 هزار نفر دچار سکته قلبی یا سکته حاد مغزی که احتمال مرگ آنها وجود داشت با اجرای برنامه درمان سریع سکته در بیمارستانهای منتخب وزارت بهداشت درمان شدند و این دستاورد بزرگی است.

دکتر حریرچی افزود: در حوزه پیشگیری از بیماری های غیر واگیر نیز اقدامات مهمی مانند کاهش نمک نان، کاهش شکر در نوشابه یا شیرینی قنادی ها یا کاهش چربی های مضر در روغن های مصرفی مردم انجام شده است به عنوان مثال میزان نمک مصرفی مردم در روز باید بین 3 تا 5 گرم باشد. این میزان اکنون در ایران حدود 9 تا 12 گرم است که 50 درصد آن از نان به دست می آید و کاهش نمک نان حتما نقش مهمی در کاهش مصرف نمک مردم که عامل مهم فشار خون و بیماری های قلبی است، خواهد داشت.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: 70 درصد مردم ایران یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند و بهترین راه برای کاهش این آسیب ها، آموزش و آگاه سازی مردم و تبلیغ افزایش کم تحرکی و افزایش تحرک بین مردم است.

701

کد خبر: 833690

وب گردی

وب گردی