جهانگیری: باید حقابه ایران را با مذاکرات دیپلماسی دریافت کنیم/ برداشت ۸ میلیارد دلار برای پروژه های آبی از صندوق توسعه ملی 

معاون اول رئیس جمهور گفت: در دولت یازدهم تنها موردی که با اجازه خاص از صندوق توسعه ملی پول برداشت کردیم؛ درمورد آب بود که بیش از ۸ میلیارد دلار برای پروژه های آبی مجوز برداشت از مقام معظم رهبری گرفته شد و در غرب کشور پروژه های بزرگی درحال اجراست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاحیه‌ی ارتقای کیفیت آب شرب جنوب تهران، اظهار کرد: موضوع آب در کشور یک مسله حیاتی است و با توجه به محدودیت‌هایی که در این بخش وجود دارد باید برنامه ریزی اساسی صورت گیرد. هم اکنون در استان های شمال غرب، استان های شرقی، جنوب غرب و شرق محدودیت منابع آب جدی است.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: ما در کشوری هستیم که مسئله آب اصلی ترین مساله آن است و توسعه حتما باید با درنظر گرفتن محدودیت های پیش رو که مهمترین آن آب است، صورت گیرد.
او تصریح کرد: خوشحالیم که بخشی از پروژه های مهم کشور امروز به بهره‌برداری می رسد و ۳.۵ میلیون جمعیتی که در جنوب تهران هستند، از این طرح بهره مند می شوند.

جهانگیری افزود: قرارگاه خاتم نیز در پروژه هایی که اولویت دولت بوده، خوب کار کرده و امیدواریم مابقی طرح هم طبق برنامه اجرا شود.

او ادامه داد: کل کشور با محدودیت آب مواجه است. این محدودیت هم نگرانی برای امروز ایران و هم برای آینده ایران را دامن زده است؛ البته نه به این معنا که نمی توان از این بحران عبور کرد. امروز آب مساله مشترک بین همه ارکان نظام، دولت و مردم است. وزارت نیرو وظیفه مدیریت آب را دارد.
جهانگیری تاکید کرد: وزارت نیرو در دولت یازدهم به مساله مدیریت منابع توجه ویژه ای کرد و این روند باید در دولت دوازدهم هم ادامه یابد. در دولت یازدهم بیش از ۳۱ جلسه شورایعالی آب برگزار شد.

او افزود: در زمینه مدیریت منابع آب شاید لازم باشد آب را از خارج از مرزها یا دریا تامین کنیم و باید گفت ایران از دریا کمترین استفاده را در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته است.

باید حقابه ایران را با مذاکرات دیپلماسی دریافت کنیم

او اضافه کرد: در دولت یازدهم تنها موردی که با اجازه خاص از صندوق توسعه ملی پول برداشت کردیم؛ درمورد آب بود که بیش از ۸ میلیارد دلار برای پروژه های آبی مجوز برداشت از مقام معظم رهبری گرفته شد و در غرب کشور پروژه های بزرگی درحال اجراست.

جهانگیری تاکید کرد: در مصرف آب کشاورزی باید صرفه جویی شود و الگوی کشت تعریف شود.


او تصریح کرد: یکی از برنامه های اصلی دولت دوازدهم تامین آب شرب سالم برای تمام شهرها و روستاهای کشور است.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در دولت یازدهم جلساتی برای بررسی آب شرب برای شهرها که در مورد آن نگرانی وجود داشت، برگزار شد که البته رسانه ای هم نشد.

جهانگیری خاطرنشان کرد: این نگرانی در مورد برخی مناطق تهران که از آب چاه استفاده می شد، وجود داشت و اعلام آمادگی کردیم که در صورت نیاز در این مناطق از آب بسته بندی استفاده شود. اما آبفای استان تهران به اجرای پروژه با ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سرعت بخشید و امروز کیفیت آب مناطق جنوب مشابه شمال تهران است.

او ادامه داد: ما نگرانی از این باب داریم که با وجود سرمایه‌گذاری بسیار برای تامین آب شرب با کیفیت مناسب، مردم از این آب برای شست‌وشوی حیاط و ماشین استفاده کنند. روستاهای کشور باید از آب مناسب مانند شهرها برخوردار باشند. از مردم ایران خواهشمندم در مصرف آب شرب صرفه جویی کنند.
او افزود: در بخش فاضلاب کارهای وزارت نیرو تکمیل شود تا هم آب به چرخه بازگردد و هم از آلوده شدن منابع جلوگیری شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ورود بخش خصوصی به صنعت آب جدی است؛ اما می دانیم که اقتصاد آب و برق باید بهبود یابد تا جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

401

کد خبر: 833862

وب گردی

وب گردی