پتروشیمی فیروزآباد خواستار انتقال طرح به عسلویه شد

شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال تکمیل نتایج مطالعات و بررسی فنی خود درباره انتقال طرح پتروشیمی فیروزآباد به عسلویه بوده و تاکنون مجوزی برای این جابه جایی صادر نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بحران کمبود آب در کشور بیش از گذشته جدی شده به طوری‌که هم اکنون برای ساخت واحدهای مختلف صنعتی از جمله احداث مجتمع‌های پتروشیمی در کنار تامین خوراک، دانش فنی و منابع مالی، تامین آب مورد نیاز هم به یکی از مؤلفه‌های جدی و حتی به پیش شرط ساخت مجتمع‌های پتروشیمی در کشور بدل شده است.

هم اکنون اجرای برخی طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی کشور با وجود تامین منابع مالی، خوراک و فناوری به دلیل نامشخص بودن منابع تامین آب با تاخیر و حتی توقف عملیات اجرایی روبه‌رو شده است.

به عنوان نمونه ساخت یک واحد جدید تولید پروپلین و پلی پروپیلن در شمال شرق ایران به دلیل کمبود شدید آب و بهره برداری نکردن از طرح تصفیه صنعتی فاضلاب بجنورد به منظور انتقال پساب، با تاخیر روبه‌رو شده است.

محمدحسن پیوندی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) خردادماه امسال در حاشیه بازدید از پتروشیمی خراسان، گفته بود: در صورت تکمیل طرح تصفیه صنعتی فاضلاب بجنورد و انتقال آن به پتروشیمی خراسان، طرح جدید تولید پروپلین اجرایی خواهد شد.

اما بحران تامین آب برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تنها به شمال شرق کشور محدود نمی‌شود و در طرح‌ها و مجتمع‌های مسیر خط لوله اتیلن غرب هم با همکاری شرکت‌های پتروشیمی و آب و فاضلاب استان‌ها به صورت گسترده مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب در دستور کار قرار گرفته است.

این موضوع در مناطق مرکزی ایران هم وجود دارد تا آنجایی که برخی از طرح‌های پتروشیمی هم اکنون برای اجرای اقتصادی طرح‌ به دنبال جابه جایی و انتقال پروژه از مناطق کم آب به حاشیه سواحل خلیج فارس هستند.

از سوی دیگر در میان طرح‌های صنعت پتروشیمی، پروژه‌های تولید اتیلن در زمان بهره برداری بیش از دیگر محصولات پتروشیمی و پلیمری به آب نیاز دارد به طوری‌که یک واحد الفینی برای تولید محصولات در هر ثانیه به حدود ۴۰۰ لیتر آب نیاز دارد.

پتروشیمی فیروزآباد خواستار انتقال طرح به عسلویه شد

همزمان با شدت گرفتن موضوع تامین آب طرح‌های صنعتی به ویژه پروژه‌های پتروشیمی، سهامداران طرح پتروشیمی اتیلن فیروزآباد با انجام مطالعاتی به این جمع‌بندی رسیدند که برای بالا رفتن ضریب تولید و بهره برداری اقتصادی طرح، آن را از فیروزآباد به سواحل خلیج فارس در عسلویه منتقل کنند.

هم اکنون و با توجه به بحران آب که کل کشور با آن روبه‌روست ضوابطی نظیر استفاده نکردن از منابع آب زیر زمینی و .... در احداث و بهره برداری از طرح‌های پتروشیمی مدنظر قرار گرفته که این ضوابط مشمول ساخت طرح پتروشیمی فیروزآباد هم شده است.

بر این اساس مجریان طرح الفین چهاردهم با تشریح دلایلی همچون کمبود آب در فیروزآباد و اولویت مصارف شرب و کشاورزی نسبت به مصارف صنعتی، دسترسی به منابع خوراک متعدد برای تامین مطمئن و پایدار خوراک در عسلویه، دسترسی به مبادی صادراتی در عسلویه برای صادرات اتیلن (با توجه به پیشرفت نکردن طرح‌های مصرف کننده اتیلن در شهرهای داراب، فسا، جهرم و استهبان)، کاهش هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری در عسلویه تقاضای انتقال طرح به عسلویه را مطرح کرده‌اند.

جواد کمری، مدیرعامل پتروشیمی فیروزآباد هم در گفت‌وگویی با تائید درخواست سهامداران این پتروشیمی برای انتقال طرح به عسلویه، گفت: بحث آب اگر با مشکل روبه‌رو شود طرح کامل شکست می‌خورد و بحث تعطیلی یک طرح است.

بنابراین با طرح پیشنهاد انتقال این طرح پتروشیمی از فیروزآباد به عسلویه، بررسی کارشناسی موضوع در شرکت ملی صنایع پتروشیمی آغاز شده و تصمیم‌های مقتضی با در نظر گرفتن صرفه و صلاح مردم منطقه، امکان‌پذیر بودن اجرا و بهره برداری از طرح (از لحاظ تأمین آب به مدت ۲۵ سال، تأمین خوراک و فروش محصول تولیدی) اتخاذ و اعلام خواهد شد.

با این وجود در شرایط کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال تکمیل نتایج مطالعات و بررسی فنی خود درباره انتقال طرح پتروشیمی فیروزآباد به عسلویه بوده و تاکنون مجوزی برای این جابه‌جایی صادر نشده است.

402

کد خبر: 834014

وب گردی

وب گردی