توضیحات گمرک درباره واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی

گمرک ایران شایعات مبنی بر آزادسازی ثبت سفارش و ورود خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سی سی را رد و اعلام کرد که هیچ مصوبه جدیدی در این خصوص به گمرک ابلاغ نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علی معقولی، مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی درباره ورود و ثبت سفارش خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، اظهار کرد: از اوایل دولت یازدهم از واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی جلوگیری شده و این روند همچنان ادامه دارد.

او ادامه داد: در حال حاضر تبادل اطلاعات ثبت سفارش و گمرک کاملا الکترونیکی انجام و با این اقدام از هر گونه سوء استفاده پیشگیری می‌شود. همچنین ارتباط گمرک با مرکز شماره‌گذاری خودرو هم الکترونیکی شده و برگه ترخیص خودرو پس از طی تشریفات گمرکی به صورت الکترونیکی در اختیار این مراکز قرار می‌گیرد تا از هر گونه جعل و سوء استفاده پیشگیری به عمل آید.

معقولی تاکید کرده است که عدم امکان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می‌شود.

مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک در ادامه٬ گفت: بر اساس ماده ۷۸ قانون امور گمرکی امکان ورود موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی صرفا برای مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای استفاده شخصی افراد مذکور وجود دارد. به این ترتیب مسافران غیر مقیم ایران می‌توانند وسیله نقلیه شخصی خود را با رعایت مقررات مربوطه طبق رویه ورود موقت به قلمرو گمرکی کشور وارد کنند.

معقولی تصریح کرد: ایرانیان مقیم خارج در صورتی می‌توانند از مقررات این ماده استفاده کنند که قبل از ورود به ایران حداقل سه ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشند.

او افزود: در خصوص ماده ۷۸ قانون امور گمرکی نیز با توجه به الکترونیکی شدن تمامی رویه‌ها و نظارت و بررسی ویژه اسناد و مدارک مسافران خارجی غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور از هر گونه سوء استفاده‌ای پیشگیری به عمل آمده و صرفا این مسافران برای مدت معینی به صورت موقت می‌توانند این خودروها را وارد کرده و پس از اتمام مدت زمان ورود موقت باید خودرو را از کشور خارج کنند.

منبع: ایسنا

401

کد خبر: 834031

وب گردی

وب گردی