نباید از کشورهای همسایه عقب ماند/ موانع بانکی رفع شود

رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور با بیان اینکه ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سال حدود 1000 مگاوات پیش‌بینی شده است گفت: دولت باید با رفع موانع بانکی و ارائه تسهیلات انگیزه را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در جهت توسعه صنعت برق فراهم کند.

سعید مهذب ترابی مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص انرژی تجدیدپذیر اظهار کرد: وزارت نیرو طی سالهای گذشته قوانین و برنامه‌های زیادی را در جهت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی باد و سایر انرژی‌ها در دستور کار خود قرار داده است.

او تصریح کرد: ایران به دلیل پتانسیل خوب توانایی ایجاد ظرفیت‌های نیروگاهی را دارد به طوری که در بخش توسعه و احداث نیروگاه باد حتی 60 هزار مگاوات پیش‌بینی می‌شود.

مهذب ترابی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل موجود جهت‌گیری وزارت نیرو به این سمت و سو است. در همین راستا به دلیل کمبود اعتبار طی چند سال گذشته یک چرخشی در جهت گیری در وزارتخانه نیرو ایجاد شد که با ایجاد نرخ‌های خرید برق و نیز ارائه تسهیلات برای خرید تضمینی برق شرایط را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرد تا بخش خصوصی با انگیزه بیشتر در این بخش سرمایه‌گذاری کند. بنابراین بجای اینکه دولت در این بخش سرمایه گذاری کند ما مشوق‌هایی را برای سرمایه گذاران تعیین کردیم تا جایی که ظرف 4تا 5 سال گذشته این سیاست جواب داد.

مهذب ترابی ادامه داد: با وجود اینکه یکسری تهدیدها و تردیدها در نرخ گذاری‌ها وجود داشت سرمایه‌گذاران را وارد بازی احداث نیروگاه خورشیدی، بادی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر کردیم.

او ادامه داد: برای سرمایه گذاری در این حیطه تضامین، برای توسعه لازم بود که به طور قطع باید مورد توجه قرار می‌گرفت این موضوع در دولت یازدهم مورد ارزیابی اصولی قرار گرفت و باعث شد که بخش خصوصی به این عرصه ورود پیدا کند.

رئیس انجمن علمی مدیریت مصرف انرژی کشور افزود: در حال حاضر ظرفیت کل انرژی تجدیدپذیر کشور حدود 500 مگاوات است اما پیش بینی شده که سالی حدود 1000 مگاوات با توجه به مشوق‌های موجود به ظرفیت تولیدی اضافه شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی قدس نیرو خاطرنشان کرد: اگر موانع مسایل بانکی و موضوع ضمانت‌نامه در کشور برطرف شود و نظام بانکداری به سمت مشوق‌ها حرکت کند به طور یقین سرمایه‌گذاران زیادی وارد این حوزه می‌شوند.

مهذب ترابی با اشاره به اینکه ظرفیت کشور حدود 500 مگاوات است اظهار کرد: ایران نسبت به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله ترکیه و عربستان عقب‌تر است اما در مقایسه با سایر کشورها در یک سطح است. پیش بینی این است که با توجه به مشوق‌های ایجاد شده در کشور امکان توسعه برای این بخش فراهم شود.

او خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده یک تفکر اقتصادی مناسب لازم است تا بتوانیم با سرمایه‌گذاری اصولی از منابع خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم.

402

کد خبر: 834100

وب گردی

وب گردی