آنچه در اردوی خون گذشت

جمعه خونینی که برای دانش آموزان هرمزگانی رقم خورد هم درس عبرت نمیشود، همان گونه که مرگ ۱۳ سرباز در محور نی ریز درس عبرت نشد. همان گونه که واژگونی اتوبوس حامل ١٢ گردشگر لهستانی در استان توریستی فارس تلنگری نزد و همان طور که با واژگونی اتوبوس حامل زائرین اربعین در محور اقلید آب از آب تکان نخورد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبر جنوب، از استان فارس به عنوان استان بدون آزادراه یاد می شود؛ استانی که حتی از یک کیلومتر آزادراه هم محروم است و طبق اعلام پزشکی قانونی، رتبه اول مرگ و میر ناشی از تصادفات را در میان همه استان های کشور دارد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای فارس تعداد نقاط حادثه خیز و پر تصادف این استان را ۱۲۱ نقطه اعلام کرده و وعده میدهد که تا پایان سال نیمی از این مشکل برطرف شود اما گوش مردم فارس سالهاست که پر شده از این وعده و وعیدهای بی سرانجام.
اما داغهای این تصادفات تنها به غم از دست دادن عزیزان منتهی نمیشود. داغ هایی هستند که اگر چه با مرگ پیوند نخوردهاند اما سنگینی غم آن را تا سالیان سال باید بر دوش کشید؛ وجود آمار تکان دهنده ای از مصدومان قطع نخاعی یکی از آنهاست.
آن گونه که مدیر کل بهزیستی استان فارس می گوید: تعداد یک هزار و ۲۹۴ معلول قطع نخاعی در فارس وجود دارد و این استان در این زمینه رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
با استناد به آماری که این مسئول ارائه میدهد میتوان دریافت که بخش قابل توجهی از این آمار را قربانیان سوانح رانندگی شامل میشوند اما با این حجم از مرگ و میر و خسارت و ضایعه جبران ناپذیر چه زمانی قرار است گوشه چشمی نه از سر وظیفه بلکه از سر ترحم هم که شده به این استان شود، هیچ کس نمی داند!
به گزارش «خبرجنوب»، سحرگاه جمعه، باز هم فارس یکی از دلخراش ترین حوادث خونین را پشت سر گذاشت؛ این بار مرگ دانش آموزان. در این حادثه 7 دانش آموز و یک مربی به همراه راننده اتوبوس جان خود را از دست دادند و در میان مجروحان حادثه 2 دانش آموز نیز دچار قطع عضو شدند.
قصور پشت قصور
نماینده داراب در مجلس شورای اسلامی با اعلام این که حادثه اتوبوس دانش آموزان دختر هرمزگانی، سومین حادثه اتوبوسی در یک سال اخیر در منطقه بوده است گفت: البته موارد دیگر رسانهای نشدند اما بیتردید اگر جاده استانداردهای لازم را داشت، این قبیل سوانح کمتر پیش میآمد. در حالی که استان فارس چندین سال است که بیشترین آمار تصادفات جاده ای را دارد و انتظار مردم این است که جاده شیراز و داراب دو بانده شود.
رضا انصاری در گفت و گو با خبرنگار «انصاف نیوز» درباره حادثه اخیر با انتقاد از مسئولان وزارت و راه شهرسازی استان فارس گفت: نسبت به زیرساختهای جادهای بسیار بیتوجهی شده است و از نظر وضعیت ریلی کمبودهای جدی وجود دارد.
نماینده مردم داراب در مجلس با بیان این که بر اساس شنیده ها برداشت من از علت بروز حادثه عامل انسانی بوده است، اظهار کرد: انحراف از جاده باعثش عامل انسانی است؛ هر چند داشتن جادههای استاندارد میتواند به کاهش حوادث و در نهایت تلفات جاده ای منجر شود و نکته مهم دیگر این که شیراز و بندرعباس که دو مرکز استان مهم و پر تردد هستند؛ اگر دارای راهآهن بودند و سفرها بیشتر از طریق قطار که امن تر است صورت می گرفت؛ مشکلات کمتری پیش می آمد.
آن سوی ماجرا
وی در کنار غیراستاندارد بودن مسیر، آییننامه حرکت اتوبوس در نیمه شب را مورد سوال قرار داده و می افزاید: در واقع از سوی متولیان امر بی تدبیری صورت گرفته است و باید آیین نامه اردوهای دانش آموزی بازبینی شود و کمیسیون آموزش و عمران مجلس باید در این قضیه ورود پیدا کند همچنین گزارش های کارشناسی به مجلس داده شود و بر اساس آن ها تصمیمات درستی اتخاذ شود.
انصاری ادامه داد: طبق گفته رییس سازمان دانش آموزی کشور از نظر آیین نامه، حرکت اتوبوس در آن ساعت نیمه شب مشکلی ندارد و تخلفی صورت نگرفته اما بی تردید بی تدبیری صورت گرفته و طبیعی است که نباید اتوبوسی که حامل دختران جوان است، این زمان حرکت می کرد و باید از نظر کارشناسی این موارد بررسی شود تا اگر تخلفی یا بی تدبیری صورت گرفته، برخورد شود.
آنچه نادیده گرفته شد
در دستورالعمل اردوهای دانش آموزی تردد وسایل نقلیه حامل دانش آموزان در شب با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی و امور ایمنی درج شده بلامانع اعلام شده است و همین مساله باعث شد تا اتوبوس حامل دانش آموزان هرمزگانی ساعت 11 شب به سمت شیراز حرکت کند و ساعت 4 صبح آن حادثه خونین برای سرنشینان آن رقم بخورد.
این نکته ای است که سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش روی آن دست گذاشته و می گوید برای شخص بنده نیز این سوال مطرح است که چه ضرورتی داشته اتوبوس حامل دانش آموزان آن وقت شب حرکت کند و باید دلایل این بی تدبیری را بگویند.
وزارت آموزش و پرورش قصور خود را پذیرفت
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مسئولان وزارتخانه در وقوع حادثه داراب مقصر هستند، میگوید: اگر ما به دانش آموزان نحوه حفاظت از خود در برابر خطر را میآموختیم و آنها از کمربند ایمنی استفاده می کردند شاید شاهد این حادثه ناگوار نمی شدیم.
بطحایی به این نکته اشاره میکند که امروزه کودکان استفاده از فضای مجازی و اینترنت را به خوبی می دانند اما متاسفانه ما به آن ها آموزش نداده ایم که در برابر هجمههایی که در فضای مجازی صورت می گیرد، چگونه از خود صیانت کنند. بنابراین وزارت آموزش و پرورش باید به سمتی حرکت کند که دانش آموزان بتوانند در برابر هجمه های فرهنگی از خود محافظت کنند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه میدهد: حادثه داراب نشان داد که ما در برخی آموزشها به دانش آموزان ضعیف عمل کرده ایم به طور مثال به دانش آموزان آموزش ندادیم که چگونه در برابر خطر از خود محافظت کنند. بررسی حادثه نشان داد که اتوبوس تنها واژگون شده و دچار حوادث جدی نشده بود اما به دلیل این که دانش آموزان از کمربند ایمنی استفاده نکرده بودند، دچار حادثه شدند که اگر این مساله رعایت می شد و دانش آموزان می آموختند که چگونه در برابر خطر و با بستن کمربند می توانند از جان خود محافظت کنند، دیگر شاهد این حادثه تلخ نمی شدیم.
بطحایی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش در حادثه داراب مقصر است می گوید: اگر آموزش ها به خوبی صورت می گرفت، این حادثه رخ نمی داد. ما در مدارس به دانش آموزان فرمول های فیزیک و شیمی را به خوبی یاد میدهیم اما فراموش کردیم که فرمول محافظت از خود را به آن ها بیاموزیم.
اما مدیر کل آموزش و پرورش فارس از نقطه نظری دیگر عوامل وقوع این حادثه را نشانه رفته و می گوید: هر هفته به اندازه سقوط یک هواپیمای توپولوف در جاده های فارس آدم میمیرد، صرف نظر از قطع نخاع و قطع عضو، این ارقام نگران کننده است. آذری، با بیان این که برای کاهش آسیب های بعد از این اتفاقات دولت باید هزینه سنگینی را متحمل شود، می افزاید: قطع عضو و قطع نخاع دانش آموزان هرمزگانی در تصادف اخیر، گستره بزرگی از جامعه را با خود درگیر می کند. مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان این که این حوادث نتیجه عدم توسعه یافتگی انسان ها است خاطر نشان کرد: همه آدم ها باید به اندازه هم و با هم رشد کنند در حالی که همه هزینه هایمان را صرف سطوح بالای جامعه می کنیم و فکر می کنیم با تعداد اندکی از نخبگان، مشکلات جامعه حل می شود.
وی با اشاره به حادثه جان باختن تعدادی از دانش آموزان هرمزگانی گفت: مشکلات جامعه را باید از سطوح پایین تر حل کرد؛ رانندگان را باید درست انتخاب کنیم، آموزش دهیم و برای آن ها هزینه کنیم نه این که یک نفر با تمام مشکلاتی که در خانه دارد بیاید و چنین اتفاق تلخی را رقم بزند. وی ادامه داد: کودکان ما باید از اول یاد بگیرند شهروند خوبی باشند و نسبت به آسیب های اجتماعی آگاه شوند حتی گاهی به جای یاد دادن شیمی، ریاضی و فیزیک باید مهارت خوب زندگی کردن را به آن ها آموزش دهیم. به گزارش «خبرجنوب»، با همه این تحلیلها و ارزیابی ها و تفاسیر فاجعه رقم خورده برای دانش آموزان هرمزگانی هم پشت سر گذاشته شد و تا مدتی دیگر به حافظه خونین جاده های فارس سپرده می شود. تا دیگر بار برای کدام مسافر این دیار تقدیر خونینی رقم خواهد خورد، تصویر هولناکی است که گویا جاده های غیر استاندارد و منتهی به مرگ فارس برای آن روزشماری می کنند.

902/

کد خبر: 834250

وب گردی

وب گردی