معاون وزیر کار: تشکیل تعاونی های دانش بنیان دانشجویی در دانشگاه آزاد/ از دانشجویان دانشگاه آزاد حمایت می کنیم

معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: چندین تفاهم نامه با دانشگاه ها داشتیم و یکی از مهم ترین آن ها با دانشگاه آزاد بوده که در این هدف به راه اندازی تعاونی های دانشجویی کمک می کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز،کلانتری معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: دانشجو باید به لحاظ ذهنی به این باور برسد که خودش باید کارآفرین باشد، در گذشته وقتی کسی فارغ التحصیل می شد برای دستیابی به یک شغل دولتی به تکاپو می افتاد، در حالی که این رویکرد به بن بست رسیده و استخدام کم شده است و اشتغال با کارآفرینی صورت می گیرد.

حمید کلانتری افزود: دانشجو در بدو ورود به دانشگاه باید به این خود باوری برسد که راه اشتغال و درآمدزایی در کارآفرینی است و اگر این فرآیند ذهنی ایجاد شود تحصیل، انتخاب درس ها و سوژه هایی که برای گزارش های علمی تهیه می کند، در راستای هدفی است که در آینده به شغل او منجر می شود.


او گفت: به کمک تعاونی های دانشجویی، دوران تحصیل به دوران گردآوری دانش، اطلاعات، مهارت و تجربه تبدیل می شود.


کلانتری ادامه داد: دانشجو برای خود اشتغالی باید دنبال الگوهای کسب و کار باشد که الگوهای فردی در خیلی از فعالیت ها امکان پذیر نیست مثلا ممکن است سرمایه لازم را نداشته باشد که بعضی از کارها نیاز به یک تیم کاری دارد و عده ای از متخصصین دور هم جمع شوند و الگوی کسب و کار جمعی شکل بگیرد.


معاون تعاون وزارت کار گفت: یکی از الگوهای کسب و کار جمعی، الگوی تعاون است که حداقل هفت نفر باید در قالب یک سازمان اقتصادی به عنوان شرکت تعاونی، خودشان را سازماندهی کنند.


کلانتری خاطر نشان کرد: در شرکت های تعاونی حق و حقوق برابر است، حتی اگر کسی درصد بیشتری سهام داشته باشد فقط یک نظر دارد و در تصمیمات هیأت مدیره همه ی افراد سهم برابر دارند لذا دانشجویانی که بخواهند در استارتاپی فعالیت کنند، الگوهای تعاونی را باید مدنظر داشته باشند؛ این روند با روحیات دانشجو سازگارتر است، چون همه از حق تصمیم گیری برابر برخوردار هستند.


او افزود: چندین تفاهم نامه با دانشگاه ها داشته ایم که یکی از مهم ترین آن ها با دانشگاه آزاد است که در این هدف به راه اندازی تعاونی های دانشجویی کمک می کنیم.


کلانتری گفت: تفاهم نامه را به سازمان های شهرستان و استانی خود ابلاغ کردیم تا تعامل سازنده را با دانشگاه آزاد برقرار کنند و همکاری های ما با دانشگاه آزاد در راستای مشاوره و فعالیت های آموزشی و کمک به تاسیس تعاونی ها است، هم چنین دانشجویان دانشگاه آزاد هم متقابلا در سوژه های کسب و کار به ما کمک می کنند و دانشگاه فضاهای آزادی که نیاز ندارد در اختیار تعاونی های دانشجویی قرار می دهد، با این کار تجربه تجارت در همان دوران دانشجویی شکل می گیرد.


او تصریح کرد: اصل بر این است که تعاونی دانشجویی باید دانش بنیان باشد و صرف تاسیس این تعاونی ها بیش از این که پول باشد باید دانش و تخصص اعضا باشد، چون برای دانشجوی دانشگاه آزاد سخت است که با بدهکاری کاری را شروع کند و باید با حداقل سرمایه فعالیت را شروع کند و در حین تحصیل دانش و تجربه کسب کند.


معاون تعاون وزارت کار و رفاه اجتماعی افزود: تعاونی های دانشجویی امکان اخذ تسهیلات را ندارند اما فرد در فعالیت های کسب و کار با تجربه می شود و دانشجوی دانشگاه آزاد زیر نظر وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دانش حوزه ی تجارت و بازاریابی را آموزش می بیند.


کلانتری در پایان گفت: معاونت تعاون در تشکیل تعاونی های دانشجویی دانشگاه آزاد،مشاوره های کارآفرینی، مشاوره های حقوقی و کسب و کار، از این تعاونی ها حمایت می کند و دانشجویان این دانشگاه زمانی که خواستند فعالیت های کلان انجام دهند و تجارت خود را سازماندهی کنند، از لحاظ مالی نیز حمایت می شوند.

403

کد خبر: 834338

وب گردی

وب گردی