لاهوتی: امیدوارم بخش مستند فجر حذف نشود

در طول سال‌های اخیر سه فستیوال مهم دنیا از جمله ونیز، برلین و لوکارنو، جایزه بهترین فیلم خود را به یک مستند اختصاص دادند. آخرین جایزه در این زمینه، هفتادمین دوره لوکارنو بود که یوزپلنگ طلایی این جشنواره به مستند «خانم فانگ» اهدا شد.

به گزارش ایسکانیوز، آرش لاهوتی برنده جایزه بهترین فیلم مستند بخش بین‌الملل دهمین جشنواره سینماحقیقت با اعلام این مهم افزود: اگر نگاهی به وضعیت کشورهای خارجی از جمله آمریکا که صاحب صنعت سینما است، داشته باشیم، متوجه می‌شویم بسیاری از فستیوال‌های مهم در این کشور مانند ترایبکا، ساندنس، شیکاگو، سان‌فرانسیسکو، سیاتل و... علاوه بر بخش داستانی دارای بخش مستند هم هستند. در حالی که در همین کشور فستیوال‌های مستند مهمی مانند سیلور ‌داکس، فول فریم، ترو- فالس، بیگ اسکای و... هم وجود دارد.

وی با اشاره به برخی استدلال‌ها مبنی بر وجود جشنواره سینماحقیقت برای فیلم‌های مستند و عدم نیاز به حضور این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: اگر چنین استدلالی درست بود، در این کشورها هم باید بخش مستند را از جشنواره‌های مهم حذف کرده و به جشنواره‌های مستند محدود می‌شدند.

به گفته لاهوتی، رد پای مستند در فیلم‌های داستانی مهمی که در سال‌های اخیر در سینمای ایران ساخته شده است نیز دیده می‌شود و این تاثیر را می‌توان در فرم فیلم‌ها و نوع بازی گرفتن از بازیگران مشاهده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر می‌تواند حائز اهمیت باشد و امیدوارم این بخش از جشنواره حذف نشود.

503

کد خبر: 834368

وب گردی

وب گردی