پرونده بورس در هفته دوم شهریور بسته شد/روزهای خوش خودرویی ها در راه است

در هفته ای که گذشت شاخص کل در بورس از 83 هزار و 272 واحد به 83 هزار و 675 واحد رسید، می توان گفت شاخص با رشد 403 واحدی همراه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در هفته ای که گذشت شاخص کل بورس از 83 هزار و 272 واحد به 83 هزار و 675 واحد رسید که می توان گفت با رشد 403 واحدی همراه بود، این در حالیست که شاخص کل (هم وزن) روند منفی را در پیش گرفت و از 17 هزار و 895 به 17 هزار و 634 واحد رسید و روند نزولی را در پیش گرفت.

سعید قهرمانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: رشد مثبت شاخص کل و نیز نزولی شدن شاخص کل هم وزن نشان دهنده این است که عمده رشد بازار در هفته ای که گذشت به دلیل رشد سهام شرکت های بزرگ و منفی بودن سهام شرکت های کوچک است.

او با اشاره به صنایعی که بیشترین تاثیر را در شاخص کل بازار داشتند، اظهار داشت: صنعت پتروشیمی مبین، پالایشگاهی و مخابرات از جمله صنایعی بودند که بر روی شاخص تاثیر مثبت داشتند و باعث رشد بازار شدند، در مقابل صنایع خودروسازی، حمل و نقل و استخراج ذغال سنگ به عنوان صنایعی هستند که تاثیر منفی بر شاخص کل داشتند و مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

کارشناس بازار سرمایه به صعنت خودروسازی اشاره کرد و افزود: صنعت خودرو از جمله صنایعی بود که کمترین بازدهی را بر شاخص کل داشت و دلیل عمده آن به بازگشایی نماد سایپا برمی گردد.

او پیش بینی خود از روند شاخص در بازار طی هفته آینده را اینگونه بیان کرد: براساس پیش بینی های ارائه شده صنعت خودرو و پالایشگاهی امکان دارد با روند متعادل رو به مثبتی همراه شود اما رشد خاصی در شاخص ایجاد نمی شود.

قهرمانی در پایان به دلیل رشد شاخص در بازار طی هفته ای که گذشت، اشاره کرد و گفت: افزایش اخیر رشد شاخص در بازار به دلیل افزایش نرخ جهانی کالاهای اساسی به ویژه فلزات اساسی مانند روی، مس و فولاد بود، بنابراین 60 درصد رشد بازار متاثر از قیمت های جهانی است و زمانی که رشد قیمت بر روی کالاهای وابسته تاثیرگذار باشد باعث رشد شاخص می شود.

کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی در رشد بازار بی تاثیر نبود اما این امر در بلندمدت تاثیر خود را در بازار خواهد گذاشت.

401

کد خبر: 834639

وب گردی

وب گردی