نظارت ها با حذف برچسب قیمت ها ادامه می یابد

معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت با اشاره به این که شفاف سازی به نظام قیمت گذاری بستگی دارد، گفت: نظارت ها با حذف برچسب قیمت ها ادامه می یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ یداله صادقی در گفتگوی ویژه خبری افزود: سامان دادن به شرایط فعلی راهکارهایی دارد از قبیل اینکه در مورد کالاهایی که میزان تولید آنها و یا ظرفیت تولیدشان نسبت به تقاضای بازار بیشتر است و ما اطمینان داریم که اگر عده ای بخواهند خلاف ساز و کار بازار عمل کنند توانایی برای برگرداندن بازار به حالت تعادل وجود دارد از این استفاده می کنند.

او افزود: راهکار دیگر این است که سیستم های نظارتی را فعال نگه داریم و اگر در مسیر پایش در زمان اجرای طرح به مشکلی برخوردیم از سیستم نظارتی هم بهره بگیریم

او ادامه داد: کالاهایی که حذف برچسب قیمت آنها انتخاب شده، آن دسته از کالاها هستند که در سبد خانوار و مصرف کننده سهم کمتری دارد مثل بیسکویت، شکلات، شیرینی، کالاهای سلولزی، کنسرو، کمپوت، ترشی ها ... که البته این کالاها از حیث تولید از شرایط خوبی برخوردارند و قیمت های اعمال شده بر این ها دستوری نیست.

صادقی گفت : در مورد کالاهای اساسی هنوز تصمیمی گرفته نشده و این طرح به صورت ازمایشی اجرا می شود و اگر برای دیگر کالاها هم از تعادل میان عرضه و تقاضا اطمینان حاصل کنیم این طرح اعمال خواهد شد.

براساس این گزارش حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در سوی دیگر این میزگرد گفت: حذف قیمت از روی کالاها صورت نمی گیرد فقط به جای اینکه قیمت را تولید کننده تعیین کند، مصرف کننده تعیین خواهد کرد.

او افزود: روی هم رفته اتفاقی که در حال وقوع است مغایر با قانون نظارت بر بازار است وقتی دست فروشنده را برای تعیین قیمت باز بگذاریم چطور می توان نظارت کرد که آیا کالا گران است یا خیر؟ پس اگر به قانون رجوع کنیم حذف قیمت از روی کالا خلاف قوانین اقتصاد مقاومتی است زیرا در قانون حمایت از مصرف کننده آمده که قیمت باید در معرض دید خریدار و مصرف کننده قرار داشته باشد.

صادقی هم گفت: در مورد شفاف و روان سازی نظام توزیع باید بگویم این شفاف سازی به نظام قیمت گذاری بستگی دارد.

او ادامه داد: چه قیمت بر روی کالاها درج شود و چه درج نشود سیستم نظارتی ما به کار خودش ادامه می دهد.

در ادامه ابوالفضل روغنی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم در ارتباط تصویری با استودیوی گفتگوی ویژه خبری گفت : برای یک بار هم که شده تصمیم درستی در وزارت صنعت گرفته شد پس بیایید از قانون حذف قیمت از روی کالا حمایت کنیم.

او ادامه داد: در جریان هدفمندی یارانه ها و اصلاح نظام مالی کشور نیازمند اصلاح شبکه های توزیع کالا هم بودیم چون یکی از دلایل افزایش قیمت کالاها وجود شبکه توزیع است.

روغنی افزود : تولیدکنندگان به وجود نظام نرخ گذاری صحیح زنده هستند.

او با اشاره به غیرواقعی بودن قیمت بر روی کالاها گفت : توزیع کنندگان برای سود بالاتر به درصدهای نامتعارف روی می آورند و هرگونه اعمال قدرت و نفوذی را بر روی کالاها انجام می دهند و در این بین تولید کننده و مصرف کننده، قربانی هستند.

روغنی با بیان ینکه اساساً قیمت گذاری بر روی بسیاری کالاها به عهده دولت است، افزود: حقوق مصرف کننده و تولید کننده در طرح حذف قیمت از روی کالا در نظر گرفته شده است.

حسن نژاد نماینده مجلس هم در ادامه این برنامه گفت: تئوری بازار به مغازه و دکان ارتباطی ندارد قیمت را باید تولیدکننده با توجه به مخارج و نیازش تعیین کند نه مغازه دار، شبکه توزیع به مکان قیمت گذاری ارتباطی ندارد اگر این فرمول برعکس شود فساد بیشتر خواهد شد.

فروغان رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران هم در دیگر ارتباط تصویری با این برنامه گفت: زمانی که ما شبکه های توزیع صحیح و درستی نداریم چگونه می توانیم شفاف سازی داشته باشیم با وجود حدد چهار میلیون واحد صنفی ما بازرس کافی برای نظارت نداریم.

درد تولیدکنندگان ما بزرگتر از آن است که فقط قیمت گذاری را به آنها بسپاریم

در ادامه صادقی هم گفت : طرح حذف قیمت شامل کالاهایی است که تابع قیمت گذاری دولتی نیست، حاشیه سود قیمت های فعلی بر روی کالاها بسیار بالاست چون رقابت ناسالمی ایجاد شده و همه چشم به کیسه مصرف کننده دارند، طرح ما آزمایشی است و بازرسی محور نیست مکانیزم این طرح مبتنی بر توانایی نظام عرضه در برابر تقاضاست یعنی ظرفیت عرضه ما بیش از سه برابر تقاضاست.

او ادامه داد: اگر اجرای این طرح به نفع مصرف کننده نباشد آن را اصلاح خواهیم کرد مثلاًبرای جبران و اصلاح تصمیمی اتخاذ می کنیم که قیمت از درب کارخانه بر روی محصول درج شود آن هم به میزانی که امکان نفع برای خرده فروشی هم فراهم باشد.

روغنی در ادامه ارتباط تصویری با برنامه گفت: ما با اجرای طرح حذف قیمت در واقع اقدام به حذف هزینه واسطه گری با همان شبکه توزیع کرده ایم زیرا حدود هفت تا ۱۹ درصد از قیمت کالا به شبکه های توزیع پرداخت می شود در حال حاضر فروشگاه های زنجیره ای ظلم بزرگی به تولید می کنند.

او افزود: تخفیف های ۵۰ درصد در فروشگاه ها در واقع از کیسه چه کسی است تولید کننده بدبخت مواد اولیه محصول خود را به صورت نقدی از خارج کشور وارد می کند و باید بدانید که تخفیف های ۴۰ تا ۵۰ درصد فقط از جیب تولیدکنندگان است ما بطور کلی مخالف ورود دولت در امر قیمت گذاری هستیم قانون قیمت گذاری ارتباطی با سازمان های نظارتی ندارد.

حسن نژاد در ادامه گفت: شاید تخفیف های ۵۰ درصد در فروشگاه های زنجیره ای به دلیل سر رسید تاریخ انقضای برخی کالاهاست مثل تخفیف های پایان سال یا قبل از کریسمس در خارج از کشور.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: یک مغازه دار می تواند از سود خودش بگذرد اما نمی تواند و حق ندارد از سود بیت المال بخشش داشته باشد زیرا باید ۹ درصد را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به بودجه کشور واریز کند.

فروغان هم در ادامه ارتباط تصویری با این برنامه گفت: دیگر زمان اضافه ای نداریم تا بخواهیم آزمون و خطایی انجام دهیم برای شفاف سازی باید اجازه داد تا بازار قیمت را تعیین کند اما به گونه ای حقیقی که هم برای مصرف کننده مناسب باشد هم منافع تولید کننده را در نظر داشته باشد، وجود برچسب قیمت ضروری است زیرا عدم وجود برچسب قیمت یعنی اجحاف در حق مصرف کننده. حسن نژاد هم در استودیو حاصل اجرای طرح حذف برچسب قیمت را ایجاد هرج و مرج عنوان کرد و ادامه داد: بی اعتمادی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح است سرنوشت تولیدکنندگان نباید به دست سوپر مارکت ها بیفتد.

صادقی هم گفت: اجرای طرح، پایلوت است و پایش آن از اول مهر ماه آغاز خواهد شد باقی تصمیمات را در ادامه راه خواهیم گرفت.

منبع: خبرگزاری دا و سیما

401

کد خبر: 834667

وب گردی

وب گردی