پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه کشت های گلخانه ای

وزیر جهاد گفت:توسعه کشت گلخانه ای ازطرح های مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی است وبنا داریم از طریق منابع صندوق توسعه ملی و بانکها، ارزان ترین تسهیلات رادراختیار تولید کنندگان این بخش قرار دهیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در حاشیه بازدید از طرح گلخانه هیدروپونیک یک کارخانه اظهار کرد: البته باید تلاش کنیم تا این سیاست را با استفاده از فناوری های نو و دانش روزآمد در سطح کشور گسترش دهیم.

وزیر جهاد با تحسین ابتکار خلاقانه در راه اندازی این گلخانه، افزود: حرکت مبتکرانه و نوظهور در تامین حرارت گلخانه ازحرارت دودکش های واحد تولیدی، یک حرکت امیدبخش است که باعث افزایش عملکرد تولید می شود.

او با تاکید بر اینکه این نوع فعالیت ها باید در سطح کشور الگوسازی شود، گفت: دودکش های حرارتی که دائم در حال هدر رفتن سوخت و آلودگی محیط هستند ظرفیت بازیافتی دارند و با توجه به اینکه اغلب این دودکش ها گاز کربنیک زیادی دارند، به کارگیری این امکان، می تواند تولید کشت گلخانه ای را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

او بیان داشت: این نوع ابتکارات باید با کمک تولید کنندگان و کارآفرینان به عنوان یک الگوی سازنده در سطح کشور مطرح شود تا شاهد صرفه جویی در بخش کلان کشور و بهره وری بالا باشیم.

طرح ایجاد گلخانه هیدروپونیک (کشت بدون خاک) با استفاده از بازیافت انرژی حرارتی گریت کولر (خنک کن) یک کارخانه در شهرستان زاوه در دست اجرا است.

اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه با همکاری یک شرکت هلندی صورت می گیرد مانع از هدر رفتن انرژی حرارتی از دودکش کارخانه شده و در فرایند تولید و مصرف بهینه به کار گرفته می شود.

402

کد خبر: 834867

وب گردی

وب گردی