ایسکانیوز: با اعلام آخرین نتیجه شمارش آرای همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از بریتانیا، جغرافیای سیاسی «بریتانیا» بدون تغییر باقی ماند.

به گزارش بی.بی.سی، لحظاتی پیش «الکس ساموند» وزیر اول اسکاتلند در کابینه بریتانیا و رهبر موافقان جدایی اسکاتلند، با پذیرش نتیجه نهایی همه‌پرسی اعلام کرد که موافقان جدایی نتوانسته‌اند رای کافی برای این جدایی را به دست آوردند. با اعلام نتیجه نهایی این همه‌پرسی مشخص شد که 55 درصد اسکاتلندی‌ها با جدایی از بریتانیا مخالف هستند.

با اعلام شمارش آرا در حوزه‌های جداگانه رای‌گیری، مشخص شد که مخالفان استقلال اسکاتلند در عمده حوزه‌های رای گیری در اکثریت بودند. با وجود این، در «گلاسکو» بزرگترین و مدرن‌ترین شهر اسکاتلند، هواداران جدایی با فاصله‌ای معنادار از مخالفان‌شان پیشی گرفتند. در این شهر طرفداران استقلال با کسب 194 هزار و 779 رای در مقابل 169 هزار و 347 رای موفق شدند 53.5 درصد آرا را به خود اختصاص دهند.

مردم اسکاتلند در همه‌پرسی روز گذشته به این پرسش پاسخ دادند که «آیا اسکاتلند باید یک کشور مستقل باشد؟» چهار میلیون و ۳۰۰ هزار اسکاتلندی، ۹۷درصد واجدین شرایط، برای شرکت در همه‌پرسی ثبت نام کرده بودند.

اگر آن‌ها به همه‌پرسی روز گذشته رای «آری» می‌دادند، اسکاتلند به صورت رسمی از سال 2016 از اتحاد بریتانیا که از 300 سال پیش شکل گرفته است، خارج می‌شد.

 
کد خبر: 83496

وب گردی

وب گردی