تمام مشکلات امروز جهان به دلیل فاصله گرفتن از پیام غدیر است

تولیت آستان قدس رضوی گفت: تمام مشکلات امروز جهان به دلیل فاصله گرفتن از پیام غدیر است.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در ویژه برنامه شب عید غدیر که در صحن جامع رضوی برگزار شد با استناد به حدیث پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: روز غدیر در بین اعیاد و ایام دیگر مَثَل ماهی است که بین ستارگان می‎درخشد، حقیقتاً غدیر در حیات بشریت درخشش دارد و پیام آن همان گمشده زندگانی بشریت است.

وی با تأکید بر اینکه غدیر، پیام چگونه زیستن انسان است، عنوان کرد: پیامبر(ص) برای اینکه ولایت و اولویت تعیینی برای مردم روشن شود در روز غدیر ابتدا از مردم پرسید «اَیُّهَا النّاسُ ألَسْتُ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ؟ ای مردم! آیا من سزاوارتر و نزدیک‌تر از شما بر خودتان نیستم؟» و پس از اقرار مردم، فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولا.

این استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد درباره معنای ولایت گفت: با توجه به تعابیر و احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) معنای ولایت دو چیز است که شامل گوش فرادادن به سخن ولی خدا و اطاعت است.

ولایت بزرگترین نعمت الهی

وی ادامه داد: تمام وجود ما غرق نعمت‎های الهی است و ما نیز هرگز نمی‎توانیم این نعمات را بشماریم اما با این حجم از نعمت، خدای متعال برای نعمت‎هایش منت نگذاشت و به مؤمنان هم فرمود در هنگام انفاق منت نگذارید.

رئیسی با اشاره به اینکه خدای متعال در برابر رسالت رسول الله(ص) و نعمت امامت بر عموم بشریت منت گذاشت، تصریح کرد: کلمه ولایت جامع بین رسالت و امامت است، خدای متعال برای ولایت بر انسان منت گذاشت، این منت نشانه بزرگ بودن این نعمت الهی است، اگر نعمت ولایت برای انسان نبود، زندگانی او با دیگر موجودات عالم فرقی نداشت، با توجه به روایات و ادعیه این مهم به دست می‎آید که اگر ولی خدا نباشد تمام نظام تکوینی و تشریعی جهان مختل می‎شود.

وی در ادامه بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور حضرت مهدی(عج) را چهار حلقه متصل به هم معرفی و عنوان کرد: اگر هر کدام از این حلقه‌ها نباشد دیگر حلقات متزلزل می‎شود اگر غدیر نبود به طور یقینی بعثت پیامبر(ص) در تاریخ محو می‌شود و یا اگر عاشورا و ظهور نبود دین هرگز جهانی نمی‎شد.


معنای اعتقاد به غدیر

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اعتقاد به غدیر بدین معناست که انسان در تمام ابعاد زندگی خویش غیر از حکم و ولایت الهی را نپذیرد، انسانِ سالک الی الله نمی‎تواند غیر از حکومت ولی خدا را قبول کند زیرا غیر از حکومت الهی، حکومت طاغوتیان و فاسقون بوده که با اصل «سلوک الی الله» در تضاد است.

وی با طرح این سوال که ولی کیست؟ اظهار کرد: طبق آیه «إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ» ولی تمام بشریت فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته و در رکوع زکات می‌دهند، همه مفسران در ذیل این آیه نوشته‎اند که این آیه در شان امام علی(ع) است زیرا ایشان در هنگام رکوع زکات دادند.

ملاکِ اصول دین بودن

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه از نظر شیعیان «امامت» از اصول دین شمرده می‎شود، درباره ملاکِ اصول دین بودن «امامت» گفت: هر امری که مربوط به ذات، صفات و افعال پروردگار باشد از اصول دین است، لذا امامت و نبوت فعل خداست و از اصول دین به شمار می رود و سند فعلِ خدا بودن آن آیه «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ» است که خدای متعال در روز غدیر بر جان پیامبر(ص) وحی کرد.

وی درباره ولایت در زمان غیبت امام مهدی(عج) گفت: در زمان غیبت کبری نیز بر اساس روایات، فقیه جامع شرایط بر مسلمانان ولایت دارد، تقدسِ نظام جمهوری اسلامی ایران از ولایت است هر مجموعه‌ای که با ولایت اتصال داشته باشد تقدس خواهد داشت.

رئیسی افزود: افزون بر متصل بودن به ولایت، قصد و نیت افراد نیز در تقدس اعمال دخیل است کسی که در گوشه و کنار این کشور برای رضایت امام رضا(ع) به یک نفر کمک می‌کند این نشانه خادم بودن آن فرد است.

فضائل امام علی(ع)

وی در بخش دیگر سخنانش درباره فضائل امام علی(ع) اظهار کرد: در فضل و کرامت حضرت مولای موتقیان همین بس که رسول خدا(ص) در شأن ایشان فرمودند که «ای ابوالحسن! مثل تو در میان امتم مثل «قُل هُوَ اللهُ اَحَد» است هر کس آن را یک بار بخواند در حقیقت ثلث قرآن را خوانده و هر کس آن را دوبار بخواند در حقیقت دو ثلث قرآن را خوانده و هر کس آن را سه بار بخواند در حقیقت قرآن را ختم کرده است. پس هر کس تو را به زبان دوست بدارد دو ثلث ایمان برای او کامل شده، و هر کس تو را به زبان و دل دوست بدارد و تو را به دست خویش یاری کند ایمانش کامل شده است».

عضومجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه غدیر درس چگونه زیستن به بشریت آموخت، تصریح کرد: تمام مشکلاتی که امروز در جهان اسلام با او روبه‌رو هستیم به خاطر فاصله گرفتن از پیام غدیر پیامبر(ص) است اگر اکنون روابط بین‌المللی براساس آموخته‌های پیامبر(ص) تنظیم شود خیلی از مشکلات برطرف می‌شود.

حوادث میانمار

وی با اشاره به اینکه گمشده جهان امروز فاصله گرفتن از خطبه غدیر است اظهار کرد: مدعیان حقوق بشر آیا صدای زنان و کودکان مردم میانمار را نمی‎شنوند کسانی که ادعای حقوق بشرشان گوش افلاک را کر کرده است و دم از حمایت از حقوق انسان‎ها می‎زنند به نظرشان آیا نباید حقوق مردم میانمار مورد توجه قرار بگیرد.

رئیسی خاطرنشان کرد: اتفاقات میانمار مصداق جنایت علیه بشریت است ویران کردن خانه‎ها، کشتار زنان و بچه‎ها در میانمار تحت حمایت چه کسانی صورت می‌گیرد چرا جامعه بین‌الملل به فریاد آنها نمی‎رسد.

901

کد خبر: 835015

وب گردی

وب گردی