تمرکز ارائه خدمات توسط شهرداری در مرز مهران/درختکاری، دفع زباله و دسترسی به آب برای اربعین در اولویت باشد

عضو شورای شهر تهران گفت: برخی مسائل از جمله دسترسی به آب سالم، توجه به درختکاری و دفع زباله و مواردی از این دست که به علت حضور زائران ایرانی در عراق دچار مشکل می‌شوند از جمله مواردی است که باید به آنها بیشتر توجه کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات، صبح امروز در ششمین جلسه پنجمین دوره این شورا پس از سخنان مجتبی عبداللهی معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران در خصوص اقدامات شهرداری در برپایی آیین پیاده‌روی اربعین حسینی گفت: اینکه گفته می‌شود شهرداری تهران در عراق ساخت و سازی نداشته است و صرفا جهت اسکان زائرین بوده، باید به این نکته اشاره کرد که آیا با توجه به اینگونه وظایف برعهده ستاد بازسازی عتبات است، آیا این اقدامات برای اسکان جزء وظایف شهرداری بوده است یا خیر، همچنین در گزارش ارائه شده توسط شهرداری به شورای شهر به بازسازی به مدارس منتخب اشاره شده است و این موضوع روشن است لذا باید در این خصوص شفاف‌تر موضوع مطرح شود.

نظری همچنین بر این نکته تاکید کرد که اقدامات شهرداری در خصوص زیباسازی در عراق با خواستگاه حضور شهرداری در عراق هماهنگی ندارد.

وی بر این نکته تاکید کرد که در صحبت‌های امروز اشاره شد که با توجه ایجاد زیرساخت‌ها، هزینه‌ها سال به سال کمتر شده است ولی امسال 2 برابر سال گذشته شهرداری بودجه خواسته است و این باید توضیح داده شود.

وی گفت: به طور دقیق اشاره شود که در سال 95 با توجه به بودجه 5 میلیاردی چقدر هزینه و از چه منابعی تامین شده است.

الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران بر این نکته تاکید کرد که کار اصلی شهرداری در یکی از کمیته‌های پیش‌بینی شده توسط وزارت کشور به عنوان خدمات شهری پیش‌بینی شده است لذا شهرداری در خصوص عدم تمرکز در این کمیته و تغییر نقش در 8 کمیته بزرگداشت اربعین حسینی وجود دارد.

ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در سخنانی گفت: مواردی از جمله بازسازی و بهداشت به عهده دیگر سازمان‌ها می‌باشد و ورود به امور شخصی زائران وظیفه شهرداری نیست. در قبل از انقلاب هم مردم بدون اینگونه کمک‌ها به سفر اربعین می‌رفتند، این میزان از مداخله شهرداری موازی‌کاری می‌باشد و مواردی از جمله ساخت نقشه و غیره خیلی ضرورت نداشته و احتمالا گروه‌های دیگر می‌توانستند اینگونه کارها را انجام دهند.

در ادامه احمد مسجدجامعی نیز به بیان مطالبی در خصوص صحبت‌های معاون فرهنگی شهرداری تهران پرداخت و گفت: بهتر است به جای پرداختن به گذشته برنامه امسال را ارائه بدهید و محور امسال را خدمات شهری قرار دهید. در سال 93 داعش تهدید کرده بود و شرایط خاصی بود و در آن سال موضوع فرق داشت اما باید در حوزه خدمات شهری اقدام شود.

مسجدجامعی همچنین بر این نکته تاکید کرد که برخی مسائل از جمله دسترسی به آب سالم، توجه به درختکاری و دفع زباله و مواردی از این دست که به علت حضور زائران ایرانی در عراق دچار مشکل می‌شوند از جمله مواردی است که باید به آنها بیشتر توجه کرد.

وی همچنین تاکید کرد: باید وجه تکمیلی داشته باشیم و در رقابت‌ با سیاست‌های عراقی‌ها نباشیم و توجه شود که شکل مکانیکی کار بر وجوه اربعین غلبه نکند.

مسجدجامعی در خصوص برگزاری طرح جاماندگان اربعین نیز گفت: ما اگر از نجف به سمت کربلا حرکت کنیم، نجف مرکز سیر و سلوک و معناست و وقتی به کربلا می‌رسیم کربلا نماد غیرت است، نمی‌شود نمادسازی کرد و چه دلیل دارد که به مردم بگوییم که به عنوان جاماندگان از نقطه‌ای حرکت کنند، مگر می‌شود در آیین دینی مردم تصرف کنیم.

وی در پایان بر این نکته تاکید کرد که حالا که مسائل قاعده‌مند شده است برای سال جاری برنامه‌ای بدهیم و در همین سقف اعتبار تعیین شده فعالیت کنیم.

حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص اقدامات شهرداری در برگزاری مراسم اربعین حسینی گفت: دغدغه اول من نسبت به سوگندی است که در خصوص شفافیت‌سازی در برابر کلام‌الله مجید در برابر مردم تهران یاد کردم.

وی ادامه داد: براساس تبصره 10 ماده 55 قانون شهرداری اساسا چنین اجازه‌ای برای فعالیت‌های شهرداری در این خصوص ارائه نشده است که در گزارش ارائه شده پاسخ این سوالات را ندادید.

وی همچنین بر این نکته اشاره کرد که در این گزارش آمده که شهرداری از 13 کمیته برگزاری آیین اربعین در 8 کمیته عضو است و در برخی نیز مسئولیت دارد، خب اگر این موضوع را وزیر کشور ابلاغ کرده در این خصوص وزیر کشور مسئول است و قائم‌مقام شورای شهر نیست و اگر قرار است هزینه‌ای ایجاد کنند باید خود تقبل کند.

رسولی همچنین خواستار توضیح شهرداری در خصوص هزینه حدود 10 میلیاردی بیشتر از اعتبار تعیین شده در سال 95 برای مشارکت شهرداری در بزرگداشت اربعین شده است.

محمدجواد حق‌شناس دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: دوستان شهرداری گامی به سوی جلو برداشته‌اند چرا که در سال گذشته با وجود اعتبار 5 میلیاردی هزینه 3 برابری انجام شده و پیشنهادی که 2 برابر سال گذشته جهت امسال ارائه شده شاید به این جهت بوده که فاصله بین برآورد و هزینه انجام شده کاهش یابد.

وی همچنین در غالب پیشنهادی خواستار این موضوع شد که پرداختی جهت حق ماموریت از افرادی که در بزرگداشت اربعین فعالیت می‌کنند حذف شود و گفت: از روح اربعین فاصله نگیریم. حضور در مراسم اربعین با پای دل است و اگر این موضوع را در قالب اداری و حق ماموریت ببریم درست نیست و پرداخت‌های آنچنانی به افراد در این خصوص مناسب نمی‌باشد لذا پیشنهاد دارم مصوب کنیم هیچ حق ماموریتی پرداخت نشود و صرفا هزینه‌ها به صورت مستقیم انجام شود.

وی همچنین خواستار این موضوع شد که تمرکز ارائه خدمات توسط شهرداری در مرز مهران قرار گیرد و بدین طریق تامین امنیت و کاهش هزینه‌ها و ارائه خدمات مناسب‌تر میسر می‌شود.

به گزارش تسنیم، در ادامه سخنان و اظهار نظرات اعضای شورای شهر تهران محسن هاشمی در سخنانی بر این نکته تاکید کرد که کمیته فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران مجموعه گزارش‌های ارائه شده توسط معاونت فرهنگی، اجتماعی شهرداری و سوالات مطرح شده توسط اعضای شورا را جمع‌بندی کرده تا شورای شهر قادر شود نظر قطعی خود را در این خصوص به اطلاع شهردار برساند.

701

کد خبر: 835310

وب گردی

وب گردی