۱۰ وظیفه شهرداری در اربعین با دستور وزیر کشور

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران با حضور در صحن شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در عراق ساخت و سازی نداشته است، برخی از هزینه‌های انجام شده توسط شهرداری در عراق را سرمایه‌ای عنوان کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، مجتبی عبداللهی معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران صبح امروز در ششمین جلسه پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش حضور یافت و با ارائه گزارش خود در خصوص اقدامات شهرداری تهران در برپایی مراسم اربعین حسینی به پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر تهران پرداخت.

عبداللهی با تاکید بر جایگاه شهرداری بر موضوعات اجتماعی اقدامات این نهاد را در سالهای اخیر در برپایی مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی را دارای اهمیت دانست.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران گفت: وزارت کشور 13 کمیته را برای برگزاری این آیین تشکیل داد و شهرداری در 8 کمیته عضویت دارد و در برخی از این کمیته‌ها مسئولیت بر عهده شهرداری است و کمیته خدمات شهری هم به طور کامل به عهده شهرداری تهران است.

وی با تاکید بر اینکه از توان سایر شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به زائران استفاده شده است، گفت: در حکمی که وزیر کشور در خصوص اربعین به شهرداری ارائه کرده است، بیش از 10 وظیفه برعهده شهرداری واگذار شده که از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد. هماهنگی و همکاری در نظارت شهرهای خروجی به سمت مرزهای ورودی و شهرهای زیارتی عراق و همچنین جاده نجف به کربلا به طول 80 کیلومتر، دفع زباله‌های شهری، بیمارستانی و صنعتی، هماهنگی جهت جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و...، اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد فضای سبز مناسب، برنامه‌ریزی‌های مختلف جهت تامین آب، تهیه سرویس‌های بهداشتی و برنامه‌ریزی جهت تامین ایمنی لازم به وسیله سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران.

عبداللهی این موارد الزامی را در راستای اقداماتی دانست که شهرداری تهران در تهران انجام می‌دهد.

وی همچنین بر این نکته اشاره کرد که در سال نخست حضور شهرداری در بزرگداشت آیین پیاده‌روی اربعین حسینی حدود 6 هزار کارگر برای این موضوع فعالیت داشتند که هم‌اکنون این تعداد به یک سوم رسیده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران در خصوص حضور این افراد گفت: بیشتر آنها داوطلب هستند و حتی برخی از آنها هزینه خود را عهده‌دار می‌شوند.

عبداللهی همچنین با بیان اینکه در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی بیش از 1500 موکب وجود دارد، گفت: در این مسیر کار ما موکب‌داری نیست و در طول این مسیر تنها یک موکب داریم و آن هم با توان داوطلبان مردمی و با نظارت بسیج شهرداری برپا می‌شود.

وی در خصوص پاسخ به سوال برخی اعضای شورای شهر تهران در زمینه ساخت و ساز در عراق نیز گفت: در عراق در خصوص ساخت و ساز اقدامی نکرده‌ایم اما برخی مدارس را برای اقامت زائران آماده‌سازی کرده‌ایم و ساخت و ساز برعهده ستاد بازسازی عتبات است.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران همچنین در خصوص هزینه‌های انجام شده در سال‌های گذشته گفت: برخی هزینه‌های انجام شده سرمایه‌ای بود و اعضای شورا اگر بازدیدی از این اقدامات داشته باشند این موضوع مشخص می‌شود. سرویس بهداشتی و حمام ساخته‌ایم و زیرساخت‌هایی ایجاد کرده‌ایم و هرچه جلو آمده‌ایم هزینه‌ها کمتر شده است.

عبداللهی در پاسخ به اختلاف اعتبار پیش‌بینی شده در سال 95 و هزینه انجام شده در این خصوص گفت: در شورای چهارم اعتبار 5 میلیارد تومانی برای مشارکت شهرداری در بزرگداشت اربعین حسینی اختصاص یافت و 15 میلیارد و 400 میلیون در این خصوص هزینه شد.

وی همچنین به حضور دو نفر اعضای شورای شهر به عنوان ناظر این شورا جهت نظارت بر عملکرد شهرداری در برپایی مراسم اربعین حسینی اشاره کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی شهرداری تهران خطاب به اعضای شورا گفت: هر کدام از اعضا و یا کمیسیون فرهنگی در خصوص مشارکت شهرداری در برپایی مراسم اربعین حسینی گزارشی بخواهند به صورت جداگانه و سال به سال تقدیم خواهیم کرد.

عبداللهی همچنین در خصوص اعتبار و هزینه‌های پیش‌بینی شده برای سال جاری گفت: برای امسال 10 میلیارد اعتبار تصویب شده است و هیچ هزینه‌ای جدا از مصوبات شورای شهر و شهرداری انجام نخواهیم داد.

در ادامه وی به تعداد زائرین اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: قریب به 2.5 میلیون زائر از ایران برای حضور در مراسم اربعین حسینی می‌روند که حدود یک چهارم و یا یک پنجم آنها از تهران عازم می‌شوند و حضور 20 میلیونی از اقصی نقاط جهان و مردم عراق را در این آیین شاهد هستیم.

701

کد خبر: 835332

وب گردی

وب گردی