کاکایی: جشنواره‎  شعر نیاوران باعث رونق شعر محاوره می‎شود

عبدالجبار کاکایی با بیان اینکه ترانه‎ باید دارای مفاهیم شاعرانه‎ قوی باشد، گفت: بد نیست زبان معیار گفتار ما در عرصه فن‎آوری شعر و ادبیات کلام پیشرفته‎تر شود.

به گزارش ایسکانیوز از بنیاد آفرینش های هنری نیاوران، عبدالجبار کاکائی از داوران بخش ترانه سومین دوره جشنواره شعر نیاوران با اشاره به این نکته که مداومت در برگزاری جشنواره هایی از این دست نتایج مثبت زیادی به همراه خواهد داشت،گفت: جشنواره‎هایی که به صورت جسته و گریخته برگزار می‎شوند محل رجوع عامه هستند.

وی افزود: جشنواره‎‎های جدی‎تر که باعث تغییر و تحول در جامعه ادبی می‎شوند و صاحبان ‎قلم‎ به آن جشنواره مراجعه می‎کنند مثل جشنواره «شب‎های شهریور» که توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار می شود و یا جشنواره شعر «فجر» از جمله جشنواره‎های معدودی هستند که خوب برگزار می‎شوند. جشنواره شعر نیاوران هم از جمله همین جشنواره‎هاست.

کاکایی کیفیت بالای آثار رسیده در بخش ترانه را یک اتفاق نادر در این جشنواره توصیف کرد و ادامه داد: معمولا در اکثر جشنواره ها،در بخش ترانه، ضعیف‎ترین آثار به خاطر مشکل رسم‎الخط ترانه و وزن شعر به دبیرخانه جشنواره ها ارسال می شود. در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران شاهد این اتفاق نبودیم چرا که آثار از جهت کیفی خوب و رضایت بخش بودند.

داور بخش ترانه سومین جشنواره شعر نیاوران درخصوص معیار های ارزشگذاری ترانه در این جشنواره گفت: مهم‎ترین ملاک برای من، سلامت زبان آثار بود. همچنین شاعر باید چنان با وزن درگیر شود که زبان را در راحت‎ترین و درست‎ترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهد. یعنی از درگیری با زبان کوتاه نیامده باشد.دیگر آنکه شاعر باید غیرت زبان داشته باشد. شاعری که غیرت زبانی نداشته باشد به هر شکلی حتی با حذف بخش اصلی از جمله و کلمه، مصرع را سر هم می‎کند.

وی افزود: کسانی که به دبیرخانه جشنواره اثر می‎فرستند باید اثرشان ارزش ادبی و متنی داشته باشد. نه ارزش موسیقیایی. برای شرکت در جشنواره‎ای که قرار است به ترانه شاعر نمره دهند باید ترانه عروضی باشد. وزن خوب در آن رعایت شده باشد. باید ترانه‎ دارای مفاهیم شاعرانه‎ قوی باشد چرا که قرار است داور آن را بخواند و قرار نیست از طریق موسیقی ترانه شنیده شود. جشنواره‎ باعث رو آمدن شعر محاوره و در واقع زبان معیار گفتاری می‎شود. از این حیث بد نیست که اتفاقا زبان معیار گفتار ما هم در عرصه فن‎آوری شعر و از نظر ادبیات کلام یک تکانی بخورد بلکه رشد کند و پیشرفته‎تر و بهتر بشود.

در ادامه محمد علی بهمنی، رئیس شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از داوران بخش ترانه سومین جشنواره سراسری شعر نیاوران،گفت: ترانه هایی که امروز به دبیرخانه جشنواره شعر نیاوران رسیده است میراثی برای آیندگان خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه گاهی آثاری می شنویم که دارای ضعف های کلامی بسیار است که ما را رنج می دهد. برگزار کنندگان کنسرت ها از آنجا که می خواهند تنها نشاط در برنامه حاکم باشد، تا کلام خوب، آثاری ضعیف را مورد حمایت قرار می دهند. از این رو در حال حاضر به جز چند خواننده که خودشان تمایل دارند آثار و ترانه های با ارزش را بخوانند بقیه کارها فاقد ارزش های لازم هستند.

این شاعر پیشکسوت اظهار کرد: خوشبختانه در این جشنواره ترانه های بسیار خوبی خواندم و اگر ظرفیت جشنواره اجازه می داد قطعا آثار بیشتری را انتخاب می کردم . جشنواره شعر نیاوران هر سال با سال گذشته اش متفاوت است. این جشنواره خیلی بیشتر از آن که فکر کنیم تاثیر گذار است چرا که آثار افرادی را می بینیم که صاحب اندیشه و خرد هستند.

وی ادامه داد: کاش این گونه آثار بعد از اعلام نتیجه نهایی داوران تا مرحله اجرا حمایت شود. من فکر می کنم کسانی که جشنواره ای با این کیفیت و چنین هوشمندانه برگزار می کنند در ادامه می توانند شرایطی را فراهم آورند تا آثار منتخب خوانده شود و به گوش مردم برسد.

محمد علی بهمنی در خصوص آثار رسیده به بخش ویژه جشنواره شعر نیاوران درباره صلح جهانی و محیط زیست گفت : آثار دریافتی در این بخش رضایت بخش بود. مسایلی این چنینی اگر برای یک شاعر به صورت یک دغدغه ذهنی باشد حتما از دل آن آثار خوب و تاثیر گذاری بوجود می آید. ولی اگر از نظر موضوعی تحمیل شود نباید انتظار اثر فاخر داشت. تفاوت شعر ساختن با آفرینش ادبی در همین جاست. اگر شاعری اثری از آفرینش‎های خود را ثبت کند، هر کسی آن اثر را بخواند قطعا تحت تاثیر قرار می‎گیرد.

براساس این گزارش، در سومین دوره جشنواره شعر نیاوران در بخش ترانه مجموعا 290 قطعه اثر به دبیرخانه شعر نیاوران ارسال شد که 192 قطعه در بخش آزاد و 98 قطعه در بخش ویژه توسط محمد علی بهمنی عبدالجبار کاکائی و سعید امیر اصلانی داوری شدند.

آئین پایانی سومین جشنواره شعر نیاوران سه شنبه ٢٨ شهریور ماه ساعت ١٧ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران با حضور شعرا و شاعران برگزیده و نویسندگان نام آشنای کشور برگزار می شود. حضور در این برنامه برای کلیه علاقمندان به ادبیات آزاد می باشد.

502

کد خبر: 835358

وب گردی

وب گردی