تایید پایبندی ایران به برجام در دستور کار این هفته شورای حکام آژانس

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از فردا(دوشنبه)در وین آغاز می شود و بررسی گزارش جدید مدیر کل آژانس در تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای (برجام) یکی از موضوعات بحث آن است.

به گزارش ایسکانیوز، نشست روز دوشنبه شورای حکام در ساعت 10 و 30 دقیقه به وقت محلی با سخنرانی آمانو آغاز می شود ومدیرکل آژانس ساعت 14 و 30 دقیقه در یک کنفرانس خبری شرکت می کند.

گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه 9 شهریور (31 اوت) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفت؛ مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم غنای ایران (LEU) تا تاریخ 21 اوت (30 مرداد) ، 88.4 کیلوگرم بوده که بسیار پایین تر از سطح تعیین شده مجاز در توافق هسته ای است. سطح مجاز ذخایر اورانیوم غنی شده مطابق با برجام 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم یا 202.8 کیلوگرم اورانیوم است.

بر اساس این گزارش ، سطح غنی سازی اورانیوم در ایران نیز از 3.67 درصد فراتر نرفته است. مدیر کل آژانس در گزارش جدید خود همچنین میزان ذخایر آب سنگین ایران را 111 تن اعلام کرده که آن هم پایینتر از سطح مجاز 130 تن تعیین شده در برجام است. آژانس خاطرنشان کرده که ایران پس از اتمام کار تعمیرات و نگهداری در کارخانه تولید آب سنگین، کار تولید آب سنگین را از روز 17 ژوئن (27 خرداد) از سر گرفته است.

مدیر کل بار دیگر تاکید کرده که آژانس به تایید عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران در تاسیسات هسته ای و در اماکن خارج از تاسیسات هسته ای که معمولا در آنها مواد هسته ای مصرف می شود و ایران مطابق توافق پادمانی آنها را اعلام کرده است ، ادامه می دهد.

این هشتمین گزارش یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز 'اجرای برجام ' (16 ژانویه 2016 برابر با 26 دی 1394) تا کنون و سومین گزارش پس از آغاز کار دولت دونالد ترامپ در آمریکا است که اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و راستی آزمایی قرار می دهد.

هشتمین گزارش آژانس در تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی درحالی منتشر شد که دولت آمریکا لفاظی های خود را علیه توافق هسته ای تشدید کرده که به گفته کارشناسان تلاشی برای مسموم کردن فضا و نقض روح برجام به منظور جلوگیری از بهره برداری ایران از مزایای توافق هسته ای است.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش جدید تاکید کرد: لفاظی ها و فضا سازی رسانه ای مقامات آمریکایی و سفر نماینده آمریکا به وین تاکنون تاثیری بر فعالیت ها و اقدامات راستی آزمایی آژانس و نحوه گزارش دهی آن نگذاشته است و انتظار ایران و همه کشورهای عضو آژانس این است که دبیرخانه آژانس به کار حرفه ای و بیطرفانه خود ادامه دهد.

آمانو هفته گذشته در نشست مجمع راهبردی بلد (Bled) در اسلوونی بار دیگر از برجام به عنوان یک دستاورد روشن برای نظام راستی آزمایی هسته ای دفاع کرد و گفت: آژانس با پایبندی به دستور کار فنی و خودداری از ورود به مسائل سیاسی موفق شد در این زمینه نقشی حیاتی ایفا ، و اعتماد تمام طرفها را حفظ کند.

301

کد خبر: 835399

وب گردی

وب گردی