تهران-ایسکانیوز: رسول یونان خبر از چاپ کتابی با عنوان"کمی بخواب یوسف" داد و در ادامه به موضوعاتی از قبیل وضعیت شعر امروز، ممیزی در وزارت ارشاد، شب شعرها و شعرهای خودش پرداخت. این شاعر و نویسنده معتقد است ممیزی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست اما گاهی منجر به خلاقیت می شود.


رسول یونان در گفت وگو با خبرنگار ادبیات ایسکانیوز، خبر از مجموعه نمایشنامه جدید خود داد و گفت: حدود یک ماه است مجموعه نمایشنامه "کمی بخواب یوسف"، که به زبان فارسی نوشته شده واکنون در مرحله پایانی قرار گرفته اما هنوز به اتمام نرسیده است. این مجموعه نمایشنامه به پایان رسیده و قرار است توسط نشر اَمرود به چاپ شود.


وی همچنین در  رابطه با افزایش شاعران جوان توضیح داد: من تعداد شاعران جوان در شعر نو را به فال نیک می گیرم و حتما از بین کتاب های آنان کتاب ها خوبی به دست می آید. گاهی اوقات کتابی به بازار نشر معرفی می شود که رونقی ندارد و ما می گوییم آن شاهکار است اما زمانی که تعداد کتاب ها زیاد باشد از بین آن ها شاهکار انتخاب کردن واقعا کار دشواری است.


این شاعر در رابطه با کیفیت شعر امروز گفت: پرندگانی که کوچ می کنند، همه شان به مقصد نمی رسند و همیشه در طول مسیر از تعداد پرندگان کم می شود. همه نویسندگان و شاعران دوست دارند بنویسند اما خواه ناخواه، تعدادی که به مقصد می رسند، اندک است. با این حال هرچه پرواز شعرا پرشکوه تر باشد آن پرندگانِ انگشت شمار که به مقصد می رسند هم قدرت مندتر و پرشکوه تر خواهند بود.


رسول یونان به این پرسش که چه عواملی در این پرواز و کوچ تاثیر منفی دارند، پاسخ داد: عوامل زیادی در این بین نقش بازی می کنند که سرآمد آن ها؛ در خود رفتگی، دوری از جامعه، مشکلات مالی و نوع تاویل فرد از دنیا است. گاهی شاعر تاویل و برداشتی از دنیا دارد که جامعه با او همسو نیست و به همین دلیل او را وارد انزوا و در خود رفتگی می کند.


وی همچنین به موضوع ممیزی وزارت ارشاد بر کتاب پرداخت و گفت: ممیزی همیشه ضربه می زند، در این هیچ شکی نیست اما گاهی ممیزی منجر به خلاقیت می شود و از این جنبه هم باید به موضوع ممیزی نگاه شود. یکی از بزرگترین ضربه های ممیزی نهادینه شدن آن در شاعر و صاحب اثر است یعنی؛ فردی شدن ممیزی، گاهی نویسنده و شاعر مرتکب خودسانسوری می شود و این موضوع منجر به آسیب پذیر شدن اثر ادبی می شود.


یونان همچنین درباره شیوه ممیزی در دولت قبل و دولت جدید افزود: گاهی اوقات ممیزی ارتباطی با دولت ندارد، یعنی ممیزی موضوعی فردی می شود. پیش آمده که فردی یک اثر را مردود اعلام کرده و فرد دیگری آن اثر را مجاز اعلام می کند. اگر افرادی را که کتاب ها می خوانند، نظراتشان را به هم نزدیک کنند اوضاع بهتر می شود مشکل ما در ممیزی نگاه فردی و سلیقه ای است اما از انصاف هم نباید بگذریم در دولت قبلی آثاری چاپ شد که خوب بودند و مشکلاتی هم در آن دوره وجود داشت، در این دوره هم این اتفاقات می افتد. به طور کل اهالی فرهنگ سعی می کنند به پیشبرد فرهنگ و چاپ کتاب کمک کنند، مگر در مواردی خاص!


این شاعر با احتساب نزدیک شدن به فصل شب شعرها و محافل ادبی درباره شعر شب شعرها گفت: نقد یک علم است و ما بیشتر نقدهایی که می بینیم احساسی هستند، نه علمی. نقد باید از گرایش های فردی و جمعی دوری کند و باید به ساخت گشایی اثر بپردازد.


یونان درپایان توضیحی درباره شعر سرودن خود گفت: فعلا از شعر خبری نیست. من شاعر فصلی هستم و باید فصل شعر گفتنم برسد، همیشه در قالب شعر کار نمی کنم و ممکن است گاهی به نمایشنامه و فیلم نامه برسم و گاهی هم شعر بگویم، اکنون فصل شعر گفتن من نیست. من اتفاقی زندگی می کنم و اتفاقی شعر می گویم.


رسول یونان (زاده ۱۳۴۸) شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی است. او در دهکده‌ای در کنار دریاچه ارومیه به دنیا آمد و ‌اکنون ساکن تهران است.از یونان تاکنون چند دفتر شعر به چاپ رسیده و گزیده‌ای از دو دفتر شعر او با عنوان «رودی که از تابلوهای نقاشی می گذشت» که توسط واهه آرمن به زبان ارمنی ترجمه شده و در تهران به چاپ رسیده است.این نویسنده و شاعر تا کنون بیش از 17 عنوان کتاب نوشته که شامل: شعر، نمایشنامه، فیلم نامه و داستان می شود.

کد خبر: 83556

وب گردی

وب گردی