رکوردی جدید در تجارت جهانی حبوبات

چشم‌انداز برداشت انبوه غلات و بالا رفتن ذخایر جهانی این محصول کاهش بهای مواد غذایی در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) را در پی داشت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ شاخص بهای مواد غذایی فائو در ماه آگوست (۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) با کاهش ۱.۳ درصدی نسبت به ماه جولای (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) به رقم متوسط ۱۷۶.۶ واحد رسید.

این افت قیمت عمدتا ناشی از کاهش ۵.۴ درصدی شاخص بهای غلات فائو است. با توجه به بهبود چشم‌انداز تولید در منطقه دریای سیاه بهای گندم به میزان زیادی کاهش یافته است.

فائو پیش‌بینی خود درباره تولید جهانی غلات را به ۲ میلیارد و ۶۱۱ میلیون تن افزایش داد که بالاترین حجم تولید این محصول در تاریخ است. بر اساس گزارش عرضه و تقاضای غلات فائو انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات نیز در پایان فصل زراعی سال ۲۰۱۸ به بالاترین میزان خود برسد.

این تخمین‌های جدید منعکس کننده افزایش برداشت‌ گندم است. چشم‌انداز تولید بیشتر در فدراسیون روسیه، پیش‌بینی‌ها درباره کاهش تولید در کانادا و آمریکا را جبران می‌کند. تولید ذرت و جو در برزیل و فدراسیون روسیه نیز روند رو به رشدی داشته است. فائو همچنین پیش‌بینی می‌کند تولید جهانی برنج در سال ۲۰۱۷ نیز به بالاترین میزان برسد.

کاهش اندک در شاخص بهای غذای فائو در ماه آگوست به افزایش متوالی در سه ماه پیش از آن پایان داد. اما شاخص بهای مواد غذایی فائو که در پنج گروه اصلی کالای غذایی را بر اساس وزن تجاری بازارهای بین‌المللی به صورت ماهیانه رصد می‌کند، ۶ درصد بالاتر از اوایل سال جاری میلادی است.

شاخص بهای گوشت فائو در ماه آگوست ۱.۲ درصد کاهش داشت. شاخص بهای شکر نیز با توجه به چشم‌انداز مساعد برداشت نیشکر در کشورهای اصلی تولید کننده یعنی برزیل، تایلند و هند و نیز تقاضای ضعیف‌تر در بازارهای بین‌المللی به دلیل اعمال تعرفه‌های بالاتر از جانب چین و هند، به میزان ۱.۷ افت داشته است.

اما شاخص بهای روغن نباتی فائو با توجه به افزایش قیمت روغن پالم، سویا، کلزا و آفتابگردان به میزان ۲.۵ درصد بالا رفت. شاخص بهای لبنیات فائو نیز با افزایش تقاضا برای روغن حیوانی در اروپا و آمریکای شمالی رشدی ۱.۴ درصدی نشان می‌دهد.

پیش‌بینی جدید فائو حاکی از افزایش مصرف غلات بالاخص گندم و برنج است در حالیکه انتظار می‌رود استفاده از دانه‌های درشت برای تغذیه دام به بالاترین میزان خود برسد.

بر اساس برآورد فائو ذخایر جهانی غلات به مقدار بی‌سابقه ۷۱۹ میلیون تن خواهد رسید که ۲ درصد بیشتر از برآوردهای ابتدای فصل جاری زراعی است. همچنین انتظار می‌رود ذخایر انبارهای گندم در فدراسیون روسیه و انبارهای ذرت در برزیل افزایش چشمگیری داشته باشند.

پیش‌بینی می‌شود تجارت جهانی غلات نیز با افزایش ۲ درصدی به ۴۰۳ میلیون تن رسیده و رکوردی جدید از خود بر جای بگذارد. جدیدترین گزارش فائو حاکی از این است که تقاضای واردات در چین، برزیل، اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی ایران و مکزیک ۸ میلیون تن بیشتر از برآوردهای اولیه خواهد بود.

منبع: میزان

403

کد خبر: 835565

وب گردی

وب گردی