​حرکت جهادی و جدی در عرصه آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی/ دانشگاه‌ها باید دانشجوی خلاق، کارآفرین و پژوهشگر تربیت کنند

نخستین دیدار دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس واحد علوم و تحقیقات با معاونان واحد علوم و تحقیقات با حضور برخی از مدیران سازمان مرکزی پیش از ظهر امروز در این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رهبر در این جلسه با تبریک عید سعید غدیرخم و با قدردانی از زحمات تمام افرادی که در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی و واحد علوم و تحقیقات نقش داشتند، گفت: این واحد جزء دانشگاه‌های برتر و نمونه کشور است که مرهون خدمات روسای قبلی آن به ویژه دکتر جاسبی است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی برای مدیران سابق مراسم تکریم برگزار می‌شود نه مراسم تودیع، گفت: ما همواره از تجربیات مدیران و رؤسای قبلی برای دستیابی به اهداف بلند و حرکت رو به جلو دانشگاه آزاد اسلامی بهره می بریم.

دکتر رهبر با اشاره به وابستگی دانشگاه آزاد اسلامی به شهریه دانشجویان، گفت: با توجه به اینکه تعداد متقاضیان ورود به تحصیلات تکمیلی رو به کاهش است، باید به دنبال ایجاد منابع جدید درآمد در دانشگاه‌ها باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر ورود به عرصه پژوهش و تحقیقات به منظور ایجاد درآمد، خاطر نشان کرد: واحدهای دانشگاهی از توان علمی اعضای هیأت علمی خود برای رفع مشکلات جامعه و برقراری ارتباط با صنعت به منظور کسب درآمد استفاده کنند.

وی درباره نحوه چگونگی استفاده از امکانات واحدها و مراکز آموزشی برای توسعه پژوهش و افزایش درآمدهای غیرشهریه ای، گفت: مسؤولان دانشگاهی در قراردادهای برون دانشگاهی که با مراکز دولتی و غیردولتی به منظور ارتباط صنعت با دانشگاه، انجام فعالیتهای پژوهشی و تحقیقات کاربردی، تجاری سازی و ... منعقد می کنند، همواره حفظ شأن دانشگاه را در نظر بگیرند.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه فرایند جذب دانشجو، آموزش دانشجو و جذب دانشجوی تحصیلکرده فارغ التحصیل با مدرک دکتری به عنوان عضو هیأت علمی، روند قابل قبول و توجیه پذیری در ارتقاء سطح آموزش و پژوهش نیست، گفت: "آموزش برای آموزش" مدتهاست از کارکردهای آموزش عالی منسوخ شده است و دانشگاه‌ها باید دانشجوی خلاق، کارآفرین، پژوهشگر، مبتکر و مخترع تربیت کنند.

دکتر رهبر آموزش بدون تحقیقات و پژوهش بدون خلق ثروت و ایجاد درآمد را در شرایط فعلی کم اهمیت دانست و گفت: آموزشهایی که در دانشگاه و مراکز آموزشی عالی ارائه می شود باید منجر به تولید محصول و پژوهش های کاربردی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه ها ارزان ترین و در دسترس ترین نیروی محقق که دانشجویان و اعضای هیأت علمی هستند را در اختیار دارند که باید از این امکان بالقوه به بهترین شکل ممکن در جهت توسعه و پیشرفت کشور بهره ببرند.

دکتر رهبر تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان بسیاری دارد که سرمایه های ارزشمند این دانشگاه محسوب می شوند و با سرمایه گذاری بر روی آنها می توان به دستاوردهای بزرگی در زمینه پژوهش دست یافت.

رئیس واحد علوم و تحقیقات تاکید کرد: واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی باید یک تحول جدی در حوزه آموزش و پژوهش با برنامه ریزی، همفکری و هم اندیشی اعضای هیأت علمی خود ایجاد کنند.

دکتر رهبر خطاب به معاونان واحد علوم و تحقیقات گفت: این واحد نیازمند یک طرح تحول و برنامه‌ریزی جامع با نگاه به آینده و چالشهای پیشرو با استفاده از توانمندیهای علمی اعضای هیأت علمی و امکانات است.

وی بر حرکت جهادی و جدی در عرصه آموزش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و گفت: این حرکت نیاز به پشتکار، وحدت، همدلی و صمیمیت تک تک اعضای خانواده بزرگ این دانشگاه دارد.

در ابتدای این مراسم، دکتر عبدالمجید حلمی معاون اداری مالی، دکتر کرم الله دانشفرد معاون دانشجویی و فرهنگی، دکتر ساسان بابایی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، دکتر تقی ترابی معاون برنامه ریزی و اقتصاد دانش بنیان، دکتر علی کمیلی رئیس دانشکده علوم پزشکی و دکتر مجید قدسی مدیر کل حوزه ریاست واحد علوم و تحقیقات به ارائه گزارشی از حوزه فعالیت خویش پرداختند.

کد خبر: 835638

وب گردی

وب گردی