تلاش برای ارسال کمک‌‌ها به مسلمانان میانمار از طریق بنگلادش/ آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود

سخنگوی وزارت خارجه گفت: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاشهای وسیعی را آغاز کرد و در تماس با این دولت بود برای ارسال کمکهای انسان‌دوستانه و دریافت مجوزهای لازم به منظور اعزام هیات و ارسال کمکها است ولی متاسفانه دولت میانمار مجوزهای لازم را صادر نکرد و این منحصر به ما نیست و در قبال سایرین نیز اینگونه بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود که صبح امروز دوشنبه برگزار شد ضمن تبریک عید غدیر، پیرامون جنایات میانمار ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: این جنایات که امروز در مقابل دیدگان جهانیان که مدعی حقوق بشر هستند جای بسی تاسف است.

وی پیرامون خروج آمریکا از برجام گفت: همه این موارد گمانه زنی است و باید صبر کرد. قضاوت و تصمیم درستی توسط هیات عالی نظارت بر اجرای برجام گرفته خواهد شد و آنچه به صلاح کشور است اقدام خواهد شد.

قاسمی در خصوص مذاکرات امروز ظریف با وزیر خارجه پاکستان تصریح کرد: وزیران خارجه پاکستان و ایران در حال گفتگو هستند و موضوعات مورد گفتگو هم طیف وسیعی را شامل می شود. عمدتا سنتی وجود دارد که وزرای خارجه جدید پاکستان اولین سفر خود را به ایران می آیند و امیدوارم توسعه بیشتر روابط نتیجه این مذاکرات باشد.

امیدواریم تمامیت ارضی عراق حفظ شود

سخنگوی وزارت خارجه پیرامون موضوع همه پرسی در اقلیم کردستان عراق تصریح کرد: ما علاقه مندیم مذاکرات اربیل و بغداد ادامه پیدا کند و این مذاکرات بتواند نتایج مثبتی داشته باشد و در نهایت اینکه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی در عراق حفظ شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: امیدواریم عقلانیت و درایت در مجموعه کشورهای منطقه کمک کند که وضعیت منطقه بیش از این پیچیده تر نشود. ایران با توجه به ارتباط خوبی که با اکراد و دیگر گروه های عراق داشته و دارد سعی می کند که از این ظرفیت جهت جلوگیری از برخی بحران های مخرب در منطقه استفاده کند.

وی پیرامون مساله شکایت فدراسیون سوریه از ایران به دلیل وضعیت تماشاگران سوری در ورزشگاه گفت: خیلی موافق ارتباط دادن موضوع ورزشی و سیاست های ایران در سوریه نیستم و این طور فکر می کنم که آنچه که از سوی فدراسیون سوریه در رسانه ها مطرح شده تا حدی اشتباه باشد و این مطلب تا جایی که من اطلاع دارم با واقعیت منطبق نیست.

قاسمی در پاسخ به این سوال که موضع ایران برابر تماس اخیر عربستان با آمریکا که ایران را مجددا یک تهدید در منطقه قلمداد کرده است، چیست گفت: این موضوع در قالب بحث ایران هراسی است که البته یک سیاست نخ نما شده ای است که همچنان برخی کشورهای منطقه تلاش می کنند با به کارگیری آن، ایران را در تنگنا قرار دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بحث نفوذ ایران در منطقه طبیعی است، ادامه داد: فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نمی گیرد و آنچه که از نفوذ ایران در منطقه گفته می شود بحث تمدن است.

آغازکننده نقض برجام نخواهیم بود

وی درباره احتمال خروج آمریکا از بحث برجام گفت: برجام یک توافق دو جانبه نیست بلکه وجه بین المللی دارد و با قطع نامه ۲۲۳۱ مورد تایید سازمان ملل قرار گرفته است. ما امیدواریم تمام کشورهای متعهد به توافقنامه برجام به تعهدات خود پایبند باشند و اگر کشوری در این خصوص کوتاهی کند و به هر دلیلی به تعهداتش پایبند نباشد باید تاوان سنگین عدم اجرای تعهدات خودش را پرداخت کند.

قاسمی اظهار داشت: لازم است تاکید کنم همانطور که قبلا هم بیان شد ایران آغاز کننده نقض برجام نخواهد بود و در قبال نقض آن از طرف هر کسی باشد عکس العمل مناسب خواهد داشت و این مساله را تحمل نخواهد کرد ولی ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: دعوا و تداوم اجرای برجام منوط به متعهد بودن تمام طرف هاست و اگر هر کشوری به تعهد خود عمل نکند حتما با تاوان جبران ناپذیری رو به رو خواهد شد.

وی افزود: ما در خصوص مساله برجام و نقض آن توسط هر یک از طرف ها در هیات عالی نظارت بر اجرای برجام تصمیم گیری مناسب را داشته و خواهیم داشت و مجموعه نظام برای تمامی شرایط و اتفاقات ممکن سناریوهای لازم را اندیشیده و در صورت لزوم اتخاذ خواهد کرد.

قاسمی پیرامون برخی اتهام زنی ها به ایران در خصوص حمایت از گروه های تروریستی اظهار کرد:این بحث هم تکراری است و تاکنون نتیجه ای به همراه نداشته چرا که با واقعیت همخوانی ندارد، ایرانی که در صف اول مبارزه با تروریسم قرار دارد را متهم به تروریسم پروری می کنند و البته جای شگفتی ندارد چرا که کسانی که این اتهام را مطرح می کنند در کمپین انتخاباتی خود دولتمردان سابق آمریکا را متهم به ایجاد و حمایت از گروه های تروریستی می کردند.

وی در خصوص هماهنگی های صورت گرفته پیرامون پیاده روی اربعین از طرف وزارت امور خارجه بیان کرد: ستاد اربعین از مدت ها پیش در وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای مرتبط تشکیل شده و هدف گذاری های لازم را برای هر چه بهتر برگزار شدن مراسم اربعین مورد پیگیری قرار داده و امیدواریم با توجه به سوابق سالیان پیش بتوانیم تسهیلات و امکانات بیشتر و قوی تری را به زوار عزیز ارائه کنیم.

قاسمی پیرامون برگزاری نشست آستانه ۶ در قزاقستان گفت: در این نشست مباحث آستانه ۵ را پیگیری و نهایی خواهیم کرد، قبل از اجلاس اصلی در آستانه در روز نخست مجدد نشست کارشناسی را خواهیم داشت. امیدواریم مباحثی که در اجلاس گذشته باقی مانده بتواند در این نشست مطرح و نهایی شود و مرزهای مورد نظر برای نقاط کاهش تنش در سوریه مشخص شود.

رایزنی های ایران و ترکیه روند صعودی دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص روابط ایران و ترکیه اظهار داشت: رایزنی ها و تعاملات میان تهران و آنکارا در ماه های گذشته روند صعودی را طی کرده و ما شاهد سفر سرلشگر باقری به ترکیه بودیم و همچنین سفرهای آتی مقامات دو کشور را در آینده ای نزدیک خواهیم داشت. این یک فضای جدیدی در ارتباط میان دو کشور است که با توجه به شرایط منطقه ای و بین المللی دو کشور می خواهند از ظرفیت های یکدیگر در قالب هم افزایی در جهت ایجاد ثبات و امنیت بر منطقه بهره ببرند.

وی ادامه داد: رایزنی های میان ایران و ترکیه همچنان با قدرت و قوت بیشتری ادامه خواهد داشت و امیدواریم دو کشور بتوانند سطح تعاملات موجود را گسترش دهند.

قاسمی پیرامون سالگرد حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا ادامه داد: اتفاق مهمی که در این خصوص افتاد این بود که دادگاه هایی در آمریکا تشکیل شد و یک کشور مشخصی را متهم به دخالت در آن ماجرا کردند که البته بنا به دلایل تجارتی رایج و جدیدی که در آمریکا شکل گرفته این مساله خودش را به شکل کمرنگی نشان داد.

وی ادامه داد: امیدواریم هر آنچه که توسط دادگاه های آمریکا در خصوص احقاق حقوق کسانی که جان خود را از دست دادند و بازماندگان آنها تصمیم گرفته شده محقق شود و ما دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در هیچ کجای دنیا که جان مردم را تهدید کند، نباشیم.

قاسمی در خصوص راهبردهای جدید آمریکا و در خصوص افغانستان و طرح این مساله میان وزرای ایران و پاکستان افزود: طبیعی است در دیدارهای منطقه ای ما در خصوص کلیه مسائل جاری در منطقه میان طرفین صحبت هایی صورت می گیرد همچنین در سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران و دیدار وی با آقای ظریف نیز این مساله می تواند مطرح شود.

وی گفت: در خصوص افغانستان ما معتقدیم راه حل نظامی وجود ندارد و تمام همسایگان باید تلاش کنند تا افغانستان به یک کشور باثبات و امن تبدیل شود. حضور بازیگران خارجی در آن کشور تجربه منفی داشته و آنها باید دخالت های بیجای خود را در افغانستان کاهش دهند و به مردم آن کشور اجازه دهند که آینده خود را به دست خود رقم بزنند.

قاسمی پیرامون آزمایش های اخیر کره شمالی و درخواست ژاپن از ایران به منظور موضع گیری در این خصوص گفت: همواره سفرهایی میان تهران و توکیو بوده و هست و رایزنی ها و همچنین تبادل افکار میان دو کشور همچنان ادامه دارد. کره شمالی و شبه جزیره کره هم حتما یکی از مواردی بوده که میان ما مطرح شده ولی اینکه خواسته ای از سوی ژاپنی ها از ایران به منظور موضع گیری در قبال آزمایش های اخیر کره شمالی وجود داشته باشد اطلاعی ندارم اما این مسئله مهم حتما میان دو طرف مطرح شده و از نظرات یکدیگر مطلع هستند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بحث آزمایش های اخیر کره شمالی تا حدی نگرانی هایی را در سطح بین‌المللی ایجاد کرده است اما آنچه که رسانه ها به آن اشاره کرده اند مبنی بر همکاری میان ایران و کره شمالی، گفتاری است نسنجیده و دور از واقعیت. چرا که ما در این خصوص هیچ گونه ارتباطی با کره شمالی نداشته ایم و مواضع ایران هم پیرامون استفاده از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی واضح و روشن است.

وی درخصوص جنایات صورت گرفته در میانمار ادامه داد: ما سفارت خانه ای در میانمار نداریم اما سفارتخانه ما در تایلند به عنوان سفارتخانه «آکردیته» ما تلاش های وسیعی را از زمان آغاز بحران در میانمار شروع کرده است. ما تقاضای ارسال کمک های انسان دوستانه و همچنین اعزام هیئتی از ایران را به دولت میانمار ارائه کردیم که متأسفانه تاکنون آن دولت اجازه این کار را به ما و به هیچ طرف دیگری که متقاضی این اقدام بوده، نداده است.

قاسمی بیان کرد: امری که در این خصوص مطرح است این است که ما پیگیر هماهنگی هایی جهت کمک های انسان دوستانه به مهاجرینی هستیم که به اجبار از میانمار به بنگلادش گریخته اند و امیدواریم هرچه زودتر شرایط مهیای ارسال محموله انسان دوستانه ایران به آنها شود.

هیئت دیپلماتیک ایران ویزای عربستان را دریافت کرد

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص زمان اعزام هیئت ایرانی به عربستان و متقابلاً ورود هیئت عربستانی به ایران افزود: درمورد اعزام هیئت ها هنوز تاریخی مشخص نشده است اما هر دو هیئت ویزای خود را دریافت کرده اند و تصور من این است که پس از اتمام کامل مناسک حج می تواند فرصت مناسبی جهت اعزام ها فراهم شود و البته این رفت و آمدها صرفاً در خصوص بازدید از اماکن دیپلماتیک دو طرف است.

وی پیرامون اظهار نظر اخیر وزیر خارجه سعودی مبنی بر اینکه نزدیکی سیاست ایران و عربستان امری مضحک است، گفت: یا وی دچار خودشیفتگی جدیدی شده و یا اینکه قصد داشته در خصوص مسئله دیگری اظهار نظر کند و اشتباها نام ایران را به زبان آورده است.

قاسمی در باره بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات هسته ای ایران ادامه داد: برجام، مکانیسم های مشخصی دارد و کسی نمی تواند برداشت های شخصی خود را از آن داشته باشد و آژانس هم با توجه به شأن و جایگاهی که دارد اجازه نخواهد داد که دیگران برای آن تعیین تکلیف نموده و امیال خود را به آن نهاد بین‌المللی تحمیل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سفر وزیر امور خارجه کشورمان به نیویورک اظهار داشت: سفر آقای ظریف به نیویورک براساس سنت هر ساله و به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به زودی انجام خواهد شد و در آن سفر هم ملاقات هایی برای ایشان با دیگر مقامات خارجی حاضر در آن اجلاس ترتیب داده شده که قطعاً زمان مناسبی برای رایزنی ما با دیگر مقامات کشورهای جهان در خصوص مسائل منطقه ای و بین‌المللی است.

منبع: مهر

302

کد خبر: 835900

وب گردی

وب گردی