وابستگی کاهش نرخ سود بانکی به ریسک سرمایه گذاری در بورس

کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از عواملی تلقی می شود که بسیاری از کارشناسان حاضر در بازار سرمایه آن را عاملی جهت جذب نقدینگی در اقتصاد کشور به ویژه بورس می دانند که در صورت کاهش ریسک سرمایه گذاری باعث استقبال افراد برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی چند وقت اخیر بحث های زیادی در راستای کاهش نرخ سود بانکی صورت گرفت اما هر بار این تصمیم با موانعی همراه می شد و شاهد عملی شدن آن در بانک ها نبودیم.

اخیرا کاهش نرخ سود بانکی همسو با سیاست های پولی دولت و نیز تحت نظارت بانک مرکزی اتفاق افتاد که می تواند تشویقی برای ورود نقدینگی موجود در اختیار سرمایه گذاران به سمت اقتصاد کشور به خصوص بورس باشد.

خروج سرمایه ها از بانک، ورود آن ها به سمت بورس و همچنین تاثیرات مثبت سایر عوامل زمینه افزایش حجم معاملات و درنهایت سطح عمومی قیمت ها و شاخص را فراهم خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش نرخ سود بانکی باعث ورود سرمایه های در اختیار سرمایه گذران به بورس می شود اما این نکته را نباید فراموش کرد که روند بورس متاثر از عواملی است که به سرعت بازار را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین می توان گفت سرمایه گذاری در این بازار به نسبت سرمایه گذاری در بانک ها با ریسک های زیادی همراه است.

ریسک بالای سرمایه گذاری در بورس منجر به ایجاد شک و شبهه سرمایه گذاران جهت سرمایه گذاری در این بازار شده است، بنابراین مسوولان حاضر در بورس باید تدابیری را جهت کاهش ریسک موجود در بازار برای سرمایه گذاری و نیز افزایش سود حاصل در بورس اتخاذ کنند تا قادر به جلب اعتماد سرمایه گذاران و نیز ورود سرمایه های سرگردان در بورس باشند.

مهدی طحانی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: با توجه به عملی شدن وعده کاهش نرخ سود بانکی و نیز نظارت بانک مرکزی بر بانک ها می توان گفت این اقدام بی تاثیر بر بازار سرمایه نیست و کمکی جهت بهبود روند بازار خواهد بود.

او در ادامه بیان کرد: به طور معمول تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مالی تدریجی است و به مرور زمان تاثیر خود را بر روند بازار می گذارد.

طحانی گفت: نرخ سود تسهیلات مالی به تناسب کاهش نرخ سود بانکی کم می شود که این امر بر کاهش هزینه مالی شرکت ها در صورت های مالی تاثیر گذار است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به نفع تمامی شرکت های حاضر در بورس است، اظهار داشت: شرکت های خودروسازی، شرکت های دارویی و لیزینگ ها جزو صنایعی هستند که نسبت به دیگر شرکت های حاضر در بورس هزینه مالی بالایی دارند، بنابراین کاهش نرخ سود بانکی بیشترین تاثیر را بر این 3 شرکت خواهد گذاشت.

او ادامه داد: زمانی که نرخ سود بانکی کاهش می یابد سپرده گذاران اقدام به خروج سرمایه های خود از بانک ها می کنند و سرمایه های در اختیار خود را وارد کسب و کار در بازار و نیز اقتصاد کشور می کنند که بیشترین تاثیر را بر بازار سرمایه خواهد گذاشت.

طحانی با بیان اینکه رابطه کارگزاری های بانکی ایران با دیگر کشورها به تدریج در حال برقرار شدن است، گفت: در کنار کاهش نرخ سود بانکی ، گشایش های بانکی نیز بر اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند، بنابراین بازار سرمایه از تمام این عوامل در کنار یکدیگر منتفع خواهد شد.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر رشد بازار سرمایه که طی چند وقت اخیر اتفاق افتاده است، اظهار داشت: رشدی که در بورس شاهد آن هستیم ناشی از کاهش نرخ سود بانکی نبوده بلکه روند افزایشی بازار متاثر از نوسانات قیمت در بازار جهانی است و تنها شرکت های فلزی که متاثر از این نوسانات هستند با رشد همراه بودند و باعث تاثیر گذاری در صعودی شدن روند بازار شدند.

او به تاثیر تک نرخی شدن ارز بر بازار سرمایه اشاره کرد وگفت: در صورتی که چنین وعده ای مانند کاهش نرخ سود بانکی عملی شود تاثیر بسیار زیادی را بر اقتصاد کشور به ویژه صعودی شدن شاخص در بازار خواهد داشت، لازم به ذکر است که شرکت های پالایشی بیشترین تاثیر را از این اقدام می پذیرند.

401

کد خبر: 836196

وب گردی

وب گردی