آیا شما راننده خوبی هستید؟/تا وقتی رفتار رانندگی را یاد نگرفته ایدپشت فرمان ننشینید

واقعیت این است که تا وقتی رفتار رانندگی را یاد نگیریم، حتی اگر قهرمان مسابقات ریس و رالی هم باشیم، بازهم یک راننده خوب نیستیم.همه ما فکر می‌کنیم که راننده خوبی هستیم. اما راننده خوب به چه معناست؟ آیا راننده خوب بودن منحصر به سریع بودن یک فرد در رانندگی است یا خیر؟ یک راننده ماهر کسی است که در هر موقعیتی بتواند امنیت و سلامت افراد را تامین کند و یک اشتباه بسیار رایج در این رابطه این است که برای یک رانندگی امن، لزوما باید آهسته برانیم که باور کاملا نادرستی است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز رانندگی کردن دقیقا یک فن محسوب می شودبنابر این باید به همه ریزه کاری های رانندگی وارد باشیم تا بتوانیم رانندگی خوبی ارائه کنیم .برای رانندگی کردن افراد، قوانین راهنمایی و رانندگی خوبی تهیه شده است و طبق دستور العمل آئین نامه رانندگی می بایست قبل از رانندگی کردن اول با قوانین آن آشنا شود .

اصول و قواعد گاز، ترمز، کلاچ، فرمان، راهنما و آینه‌های خودرو، اینکه چطور دنده‌عقب بگیریم و سنگ‌چین برویم و از فرعی وارد اصلی شویم، رعایت سرعت مجاز و غیرمجاز و خیلی چیزهای دیگر را در چند جلسه کلاس‌های آموزش رانندگی یاد می‌گیریم و کمی بعد، پشت فرمان خودرو رعایت می‌کنیم؛ اما باید بدانیم که رفتار یک راننده خوب کدام است. باید بلد باشیم درطول مدت رانندگی، شبیه به هرجای دیگری، رفتارهای مناسب و درست داشته باشیم تا راننده‌های دیگر و تمام آن خودرو‌هایی که کنار ما در خیابان‌ها و جاده‌ها هستند، از خطراتی که رفتار نادرست ما تهدیدشان می‌کند، جان سالم به‌در ببرند.برای این منظور با سرهنگ شهرام حاصل مهری کارشناس عالی تصادفات گفتگو کرده ایم.

به اعتقاد وی برای اینکه یک راننده خوب باشین باید 10 قانون را رعایت کنیم.

قانون اول: شما مسئول خودروی خودتان و تمام خودرو‌های اطراف هستید​
مربی‌های کلاس آموزش رانندگی، در همان جلسه اول یک درس مهم به شاگردان‌شان می‌دهند؛ هیچ راننده‌ای در اطراف شما درست رانندگی نمی‌کند و شما باید خودتان مواظب رانندگی اشتباه راننده‌های دیگر باشید. این نکته شاید در همان جلسه اول و روزهای اول رانندگی، مهم و منطقی به‌نظر بیاید، اما به‌مرور شما را به راننده‌ای تبدیل می‌کند که همیشه خودش را محق می‌داند و ممکن است یک‌جاهایی با همین حق‌به‌جانب بودن، دردسرهای زیادی را درست کند.
پس بیایید لحن مربی خود را در ذهن عوض کنید؛ شما مسئول خودروی خودتان و تمام خودرو‌های اطراف هستید. رفتار درست شما امنیت می‌آورد، اما حق اضافه‌ای به شما نمی‌دهد؛ پس طلبکار نباشید و اگر حین رانندگی اشتباهی کردید، یک معذرت‌خواهی ساده را فراموش نکنید.

قانون دوم:خونسردی خود را درصحنه تصادفات حفظ کنید
سرهنگ حاصل مهری با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی، شرح وظایف مهمی دارد می گوید: هنگام تصادف به‌جای ایستادن و دعوا با راننده خودروی مقابل، به این وظیفه مهم پلیس احترام بگذارید و منتظر داوریش بمانید. وقتی خونسردی‌تان در صحنه تصادف حفظ شود، راننده مقابل با هر میزان عصبانیت، نمی‌تواند راه به‌جایی ببرد و این‌طور نه شما درگیر دعوا می‌شوید و نه اعصاب عابران خیابان خط‌خطی می‌شود.

قانون سوم: نور چراغ و صدای بوق را امتحان کنید
نور چراغ‌های خودرو را امتحان کنید و مطمئن باشید میزان آن چشم رانندگان دیگر را اذیت نمی‌کند. صدای بوق را هم امتحان کنید تا آستانه شنوایی راننده‌ها و عابران خیابان آسیب نبیند. یادتان نرود، هیچ انسانی لایق آسیب‌های بی‌جهت ما نیست.

قانون چهارم:حرمت خط عابر پیاده را داشته باشید
وی با بیان اینکه خط عابر پیاده حرمت دارد می گوید: خودتان هم اگر در خیابان مشغول پیاده‌روی باشید و از روی خط عابر رد شوید، انتظار دارید راننده خودرو به دلیل این قانونمندی، مراعات کند. به خط عابر که می‌رسید، سرعت خودرو را کم کنید و مراقب باشید ترس به دل عابر روی خط نیندازید.

قانون پنجم: ورود ممنوع نروید
وی تاکید می کند:ورود ممنوع نروید؛ اصلا کار پسندیده‌ای نیست؛ اگر هم به‌اشتباه رفتید، طلبکار نباشید. اگر خودرویی در مسیر خودش است، چراغ خودروی‌تان را خاموش و راه را بازکنید و به نشانه عذرخواهی از این رفتار غیرقانونمند، دست‌تان را بالا ببرید.

قانون ششم: حواستان را جمع کنید
همه ما دچار حواس‌پرتی در رانندگی می‌شویم؛ مثلا حواس‌مان نیست و بدون نگاه به رفت‌وآمد خودرو‌ها، از فرعی وارد اصلی می‌شویم یا روی دست راننده مقابل می‌پیچیم. در این مواقع بهتر است کمی حواس‌تان را جمع کنید و راه را برای راننده‌ای که اذیتش کرده‌اید، باز و رفتارهایی مثل رانندگی با سرعت مورچه‌ای یا ترمزگرفتن‌های بی‌دلیل را هم ترک کنید.

قانون هفتم: حق ندارید راه عبور خودروهای پشت سرتان ببندید
به گفته حاصل مهری دنبال آدرس می‌گردید یا جای پارک؟ تفاوتی نمی‌کند؛ در هر دو حالت نباید به خودتان اجازه دهید راه عبور را برای خودرو‌های پشت‌سر ببندید و ترافیک ایجاد کنید. یک دور اضافه، شما را از هیچ‌چیز عقب نمی‌اندازد؛ اما ترافیک، اعصاب و روان راننده‌های پشت‌سرتان را نشانه می‌گیرد.

قانون هشتم:اگر با راننده‌ای چشم در چشم شدید، لبخند بزنید
در ترافیک صدای ضبط خودرو را کم کنید؛ سلیقه موسیقیایی شما، سلیقه همه نیست. حواس‌تان باشد به همان اندازه که ممکن است حوصله شما از ماندن پشت خودرو‌ها سر برود و خسته شوید، رانندگان دیگر هم شاید همین حال را داشته باشند؛ پس برای راه‌گرفتن روی دست آن‌ها نپیچید و اگر با راننده‌ای چشم در چشم شدید، لبخند را فراموش نکنید.

قانون نهم: راه را برای خودروهای آتش نشانی و آمبولانس باز کنید
این کارشناس عالی تصادفات می گوید:با شنیدن صدای آژیر خودروی آتش‌نشانی یا آمبولانس، راه را بازکنید. خودرو هم که رد شد، فرصت‌طلب نباشید و تصمیم نگیرید پشت‌سر آن از راه باز سوءاستفاده کنید. فرصت‌طلبی شما، هم راه رانندگان دیگر را می‌بندد و هم ممکن است تصادف درست کند و آمبولانس را برگرداند.

قانون دهم: در بارندگی ها حواستان به عابران باشد
هنگام بارش باران، حواس‌تان به عابران باشد؛ اگر از کنار خیابان رد می‌شوید، سرعت را کم کنید تا آب جمع شده روی سطح زمین، عابران کنار خیابان را خیس نکند.

آسیب جدى و نامحسوس مغز رانندگان
دانشمندان معتقدند مغز رانندگان خودروها به سرعت ولى به طور نامحسوس آسیب مى بیند. نتایج آخرین تحقیقات متخصصان آزمایشگاه ساندیا و مرکز علمى پزشکى نیومکزیکو نشان مى دهد که سوانح رانندگى بیشترین اثر منفى را بر مغز سرنشینان خودروها و بویژه رانندگان دارد، اما پزشکان در بیشتر موارد متوجه این مسأله نمى شوند. از دست دادن تدریجى حافظه و سردرد از جمله این آسیب هاست. به گفته محققان، بر خلاف ظاهر سالم رانندگان خودروهاى آسیب دیده، در اغلب موارد تغییراتى در اعماق مغز به وجود مى آید که نه تنها خود بیماران، بلکه پزشکان نیز متوجه آنها نمى شوند. آنان با اشاره به اینکه بزرگ ترین آسیب ها به مغز ممکن است در چند هزارم ثانیه وارد شود، یادآور شده اند که مغز انسان از درک این مسأله عاجز است، اما آسیب هایى که در این زمان کوتاه به مغز وارد مى شود، تأثیر بسیار مخربى بر جاى خواهد گذاشت. این دانشمندان با استفاده از فناورى رایانه اى به این نتیجه رسیده اند که تنها در آمریکا حدود پنج میلیون نفر از آسیب هاى ناشى از تصادف خودرو رنج مى برند. این آسیب ها اختلالاتى در روند زندگى عادى به وجود مى آورند و به تدریج مسائل جدى ترى براى افراد ایجاد مى کنند که از جمله مهم ترین آنها، مى توان ناتوانى در به ذهن سپردن حجم وسیعى از اطلاعات و اشتغال به کارهاى مفید را نام برد. دانشمندان استفاده از کمربند ایمنى در سرعت بالاى ۶۰ کیلومتر در ساعت را از مهم ترین عوامل جلوگیرى از وارد شدن صدمه به مغز رانندگان اعلام کرده اند.

705

کد خبر: 836237

وب گردی

وب گردی