مدیریت یکپارچه تنها راه نجات زاینده‌رود است

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: جمعیت در چهار دهه اخیر سه برابر شده در نتیجه سرانه منابع آب تجدید پذیر به‌شدت کاهش پیدا کرده است، باید همه ارگان‌ها و ذی‌نفعان دست‌به‌دست هم بدهند تا مدیریت یکپارچه فراهم شود.

به گزارش ایسکانیوز، غلامحسین حیدرپور ظهر امروز در نشست اطلاع‌رسانی پروژه مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده‌رود اظهار داشت: در سال‌های اخیر بحران آب باعث ایجاد پسامدهای خشکی، فرونشست دشت‌ها، کاهش کیفیت منابع آب و خشکی تالاب گاوخونی شده است، به همین دلیل نیازمند یک مدیریت یکپارچه و بدون نگاه بخشی‌نگری به این موضوع مهم هستیم.

وی افزود: جمعیت در چهار دهه اخیر سه برابر شده در نتیجه سرانه منابع آب تجدید پذیر به شدت کاهش پیدا کرده است، تا جایی که در حال حاضر به ازای هر نفر کمتر از هزار مترمربع آب وجود دارد و دچار تنش آبی شده‌ایم.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: عوامل مختلفی در این تنش آبی دخیل هستند که از جمله آن می‌توان به رشد و توزیع نامتناسب جمعیت در دهه‌های اخیر، کشاورزی ناکارآمد، سوءمدیریت اقتصادی و اجتماعی، خشکسالی در حوضه زاینده‌رود و تفکر بخشی نگری و ازهم‌گسیخته حوضه آب اشاره کرد.

حیدرپور با اشاره به اینکه مدیریت بخشی دیگر پاسخگو نیست عنوان کرد: زاینده رود در منبع آب شرب، کشاورزی، صنعت، محیط زیست و... دو استان است و از سه استان می‌گذرد؛ به همین دلایل مهم است که باید همه ارگان‌ها و ذی‌نفعان دست‌به‌دست هم بدهند تا مدیریت یکپارچه فراهم شود.

به گزارش فارس ، وی درباره مدیریت یکپارچه گفت: از سال 1999 راهکاری بین‌المللی در سازمان ملل برای توسعه مدیریت آب، خاک و منابع مربوطه به‌منظور به حداکثر رساندن رفاه اقتصادی و اجتماعی به‌صورت عادلانه بدون به خطر انداختن اکوسیستم‌های حیاتی تصویب شد.

معاون مطالعات منابع آب شرکت آب منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت یکپارچه حوضه زاینده‌رود با کمک وزارت علوم و تحقیقات آلمان در پی تفاهم‌نامه‌ای در سه فاز در حال اجراست که فاز دوم آن در سال 97 با کمک ارگان‌ها و مردم تمام‌ شده و وارد فاز سوم اجرایی خواهد شد.

902/900

کد خبر: 836349

وب گردی

وب گردی