نقش دولت و مردم در کاهش سوانح/تاثیر تقویت زیرساخت‌های‌ عمرانی و ساخت‌وسازها در مهار حوادث 

برای کاهش میزان آسیب پذیری به ساختار جامعه در حوادث و سوانح نمی توان نقش مکمل دولت و مردم را نادیده گرفت چرا که پیشگیری یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر و کار مشترک دولت و مردم است و نیازمند تقویت و فراگیر شدن آن و ایجاد یک باور قلبی در بین آحاد جامعه دارد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ریحانه احمدی دهکاء، دکتری علوم سیاسی و امور بین الملل و مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه تدبیر انسان بهترین شبکه‌ هوشمند است، افزود: بنابراین از آن برای کاهش اثرات ناشی از حوادث و بحران‌های ناشی از آن در کشور باید استفاده کرد. لذا باید تدابیری اندیشیده شود تا در کشور ما که یک کشور با بحران های طبیعی فراوان است فرهنگ هم‌زیستی با حوادث و بحران‌های ناشی از آن در بین مردم ایجاد و یا تقویت شود.
وی ادامه داد: تجربه در برخی از کشورهایی که روزانه با این حوادث روبرو هستند مانند کشور ژاپن نشان می دهد که راه تجربه شده در مورد حوادث، روبه‌رو شدن و زندگی کردن با آن است.
احمدی دهکاء در ادامه گفت: ضرورت دارد از مشارکت مردمی در تمامی مراحل چرخه‌ مدیریت بحران (آمادگی، مقابله، پیشگیری، بازسازی و بازتوانی) استفاده بهینه شود؛ چرا که حوادث بزرگ به جزو با کمک دولت جمع نشده و انجام کارهای بزرگ دولت نیز بدون کمک مردم امکان‌پذیر نیست .
وی تاکید کرد: در این راستا نیز مجلس شورای اسلامی به عنوان قانون گذار می تواند نقش موثری در روند کاهش آسیب های بعد از سوانح و یا حین بلاهای طبیعی داشته باشد چرا که با ایجاد بسترهای مناسب قانونی در جهت مکلف کردن قوه مجریه در اجرای قوانین و نظارت کامل و جامع بر این قوانین می تواند گام های اساسی در این روند کاهشی داشته باشد.
این مدرس دانشگاه در ادامه یادآور شد: شهرداری ها به عنوان یکی از بازوان توانمند در راستای کاهش میزان صدمات ناشی از حوادث و سوانح نقش تعیین کننده ای در این فرایند دارا هستند به عنوان مثال موظف کردن سازندگان به استانداردسازی (مقاوم‌سازی و افزایش ایمنی) شروع یک حرکت است، اگر با اقدام قاطع و سنجیده انجام شود، به مرور زمان تبدیل به یک جریان همه‌گیر می‌‌شود.
وی در پایان اظهارداشت: بنابراین باید آن را در رأس امور آینده‌ کشور قرار داد؛ و باید بدانیم که مهم‌ترین بخش مهار سوانح وحوادث به تقویت زیرساخت‌های‌ عمرانی آن و ساخت‌وسازها برمی‌گردد.
ادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 836462

وب گردی

وب گردی