فرهاد رهبر: اساتید معارف، فرماندهان جبهه فرهنگی در دانشگاه‌ها هستند

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در گردهمایی مدیران و اعضای هیات علمی گروه‌های معارف دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور گفت: دشمن امروز برنامه‌ریزی کرده تا جوانان را از ما جدا و به جبهه خودش اضافه کند و برای این کار هم از شبهه‌افکنی استفاده می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فرهاد رهبر رییس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در گردهمایی مدیران و اعضای هیات علمی گروه‌های معارف دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در واحد علوم و تحقیقات گفت: بسیار خوشحالم که امروز در این جمع نورانی و با صفای شما عزیزان اساتید معارف حضور دارم و الحق و الانصاف از این جمع نورانی و پر انرژی انرژی مثبت بسیار خوبی کسب می کنم و امیدوارم که به این برکتی که در این ایام گذشته، اعیاد گذشته بزرگ اسلامی، عید قربان، عید غدیر، خداوند به این جلسه شما در این ماه عزیز خیر و برکت عنایت کند.

فرهاد رهبر با تبریک ایام و اعیاد گذشته و تقارن آغاز سال تحصیلی با ماه محرم گفت: ماه ذی‌الحجه هم رو به اتمام است و ماه محرم پیش‌ رو؛ خداوند متعادل این توفیق را داده که بتوانیم رهرو راه سید الشهدا باشیم و امیدواریم که بتوانیم این تقارن آغاز سال تحصیلی را با ماه محرم با وظیفه‌ای که به ما محول شده برای نورانیت بخشیدن به فضای دانشگاه و به دانشجو از انوار الهی و ائمه اطهار و آموزه‌های دینی و قرآنی در انجام وظیفه‌ استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش دروس معارف در آگاهی بخشی به دانشجویان افزود: امروز فرصت بسیار ارزشمندی در اختیار اساتید گروه معارف قرار گرفته است؛ با یک مجموعه عظیم دانشجویی بیش از یک میلیون نفردر مقطع کارشناسی، کاردانی و ذیل کارشناسی ارشد با حداقل ده درصد از واحدهای درسی که در اختیار اساتید گروه معارف در دانشگاه ها است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اهمیت ایجاد گروه معارف در دانشگاه ها؛ تاکید کرد: یک فرصت بسیار خوبی است و کسانی که این دروس را پایه‌گذاری کرده‌اند برای این بود که بتوانیم آموزه‌های دینی، اسلامی و قرآنی را در دانشگاه‌ها به ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت هدفمند و نظام‌مند به مرحله اجرا دربیاوریم. اساتید معارف در مقابل دانشجویان جوان و با ذهن پاک قرار دارند و با برتری علمی که دارند می‌توانند یک جایگاه در ذهن پاک و پرسشگر این دانشجویان ایجاد کنند تا از این طریق بتوانند جایگاهی در ذهن دانشجوها ایجاد کنند و اثرگذاری لازم را در روح و روان دانشجویان داشته باشند.

دکتر فرهاد رهبر تصریح کرد: اساتید معارف اگر بتوانند این برتری علمی را به اثبات برسانند یقیناً جایگاه ویژه‌ای در دل دانشجویان پیدا خواهند کرد و اگر بتوانند با آموزه‌های دینی فکر و ذهن دانشجویان را تصاحب کنند؛ از بسیاری از بدیات مصون خواهیم بود. ولی اگر به خوبی این برتری علمی اساتید معارف در ذهن دانشجو و کلاس درس مشاهده نشود و اساتید نتوانند آنقدر تصاحب کنند، قطعاً ما زیان‌های بسیار زیادی خواهیم خورد.

وی در ادامه به اساتید معارف توصیه کرد: وقتی برای کلاس درس حاضر می‌شوید خودتان را مجهز کنید به علم روز و آنچه که مورد مطالبه دانشجو است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه گفت: اگر دانشجو حس کند در این مجموعه که اساتید معارف حضور پیدا می‌کنند، می‌تواند پاسخ پرسش‌های خودش را دریافت کند، با جان و دل حضور پیدا می‌کند.

وی گفت: امروز دیگر دشمن برای اینکه با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند از عرصه نظامی وارد جنگ با جمهوری اسلامی نخواهد شد، چون در عرصه نظامی تجربه کرده و بازی را باخته است. امروز هم در کشورهای همسایه قدرت نظامی ما را دیده و هرگز با ابزار نظامی با ما درگیر نمی شود.

فرهاد رهبر با بیان اینکه دشمن جنگ نرم را با کشور ما در پیش گرفته است؛ خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به درستی اشاره کردند که امروز عرصه دیگری برای دشمن برای مقابله با ما فراهم شده است. تهاجم فرهنگی، ابزار جنگ فرهنگی و تهاجم فرهنگی.

وی افزود: دشمن امروز برنامه‌ریزی کرده تا جوانان را از ما جدا و به جبهه خودش اضافه کند و برای این کار هم از شبهه‌افکنی استفاده می‌کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امروز تمام دنیا، با خصومت و دشمنی که با نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی دارد خودش را در عرصه فرهنگی مقاوم و مجهز کرده و از ابزارهای مختلف هم علیه ما استفاده می‌کند.

وی یکی از این ابزارها را رسانه و فضای مجازی برشمرد و تاکید کرد: تعداد رسانه‌های رسمی بیگانه فارسی زبان که امروز علیه ایران دارند مطلب تهیه می‌کنند و پخش می‌کنند را ببینید.یکی از ابزارهایی هم که در اختیار دشمن قرار دارد همین رسانه‌های مجازی است که عرصه‌ای شده برای شبهه‌افکنی و ذهن جوان و دانشجوی ما را پر کرده است.

فرهاد رهبر گفت: اکثر جوان‌های ما به طور متوسط 40 ساعت از اوقات هفته خودشان را در این فضا سیر می‌کند. محتوا دارند می‌گیرند، مطلب دارند رد و بدل می‌کنند، دشمن در فضای مجازی به دنبال این است که ذهن جوان را به ویژه دانشجویان را پر کند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی برخورد تدافعی با شبهات رسانه ها را کافی ندانست و اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران چه کسی وظیفه دارد که پاسخ این شبهات را بدهد و من اعتقادم بر این نیست که ما تداومی بخواهیم فقط پاسخ به شبهات را بدهیم. زیرا گاهی برعکس عمل می‌کند. بهترین دفاع حمله است.

وی افزود: در این عرصه باید قبل از اینکه رسانه های دیگر ذهن دانشجو را تصاحب و اشغال کنند، ما باید بتوانیم قلب و ذهنشان را تصاحب کنیم.

فرهاد رهبر حضور اساتید معارف در کلاس درس را کافی ندانست و بیان کرد: برای انجام این امر و این وظیفه حضور یک ساعته در کلاس و یک محتوای به اصطلاح خیلی رسمی نمی تواند پاسخگوی شبهات دانشجویان باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت ارتباط چهره به چهره اساتید گروه معارف و دانشجویان؛ گفت: اساتید گروه معارف به عنوان فرماندهان جبهه فرهنگی کشور در دانشگاه، وظیفه فرماندهی دارند. لشگری را باید فرماندهی کنند و بایستی یک ارتباط تنگاتنگ و دو به دو ، چهره به چهره با نیروی خودش برخورد کند. یعنی به عنوان یک پدر، به عنوان یک دوست، به عنوان کسی که می تواند دانشجو به او اعتماد کند.به گونه ای که دانشجو نه فقط در مسائل دینی، مذهبی و قرآنی از استاد گروه معارف سوال کند بلکه حتی اگر مساله شخصی هم دارد به عنوان یک مشاور امین، بتواند از او مشورت بگیرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: اگر فقط بخواهید به حرف باشد و این محتوای روتینی که در کتاب معارف 1 و 2 دیگر مطالب نوشته شده است این را خود دانشجو باید بخواند.کلاس درس باید یک کلاس پر محتوایی باشد و اساتید معارف باید خود را مجهز به علوم روز کنند و برتری علمی خود را حفظ کند.
فرهاد رهبر با انتقاد از اینکه در کلاس ها تنها بحث های نظری صورت می گیرد، تاکید کرد: از ابزار نوین و روز برای انتقال مطالب به دانشجو استفاده شود. ابزار روز، مثلا فرض کنید، اگر کسی شبهه افکنی می‌کند در خصوص اینکه چرا انقلاب اسلامی شد؟ من هر چه در کلاس درس بخواهم یاد بدهم، نمی‌توانم. ولی من اگر یک جلسه‌ دانشجویم را ببرم موزه عبرت و عملی در صحنه اثرگذاری بیشتری دارد.

وی با اشاره به ماموریت مهم اساتید گروه معارف در ارتباط گیری با دانشجویان در دانشگاه ها افزود: اساتید از نزدیک با دانشجو ارتباط بگیرند و نگذارند در عرصه‌های غیرارزشی و غیر دینی حضور پیدا کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت ارتباط حوزه و دانشگاه گفت: 10 درصد وظیفه اساتید گروه معارف حضور در کلاس درس است و 90 درصد وظیفه دیگر این است که جوانی که تحت امر آنهاست را بتوانند حفظ کنند.جنگ، جنگ فرهنگی است. جبهه فرهنگی است و ما اگر نتوانیم این امر را مدیریت کنیم قاعدتاً قاعده بازی را باختیم.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: ما چه انتظاری داریم از این دانشجو، از این استاد، توقع ما این است که این برتری که استاد دارد و می‌رود سر کلاس درس دانشجو، در نهایت ما دانشجویانی را تحویل جامعه می‌دهیم. خوش روحیه، امیدوار،شجاع، دارای اعتماد به نفس، دارای ایمان، دارای روحیه آینده‌نگری و آینده اندیش و از همه اینها مهمتر دارای روحیه خدمت به مردم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نقش مهم اساتید معارف در ایجاد روحیه ما می توانیم در دانشجویان، گفت: خیلی از این صفات مثبت و پاک، از مجاری آموزه‌های دینی، اسلامی و قرآنی می تواند آرامش به دانشجو بدهد، می تواند روحیه امید به دانشجو بدهد، روحیه دینداری و ایمان را بدهد.

دکتر فرهاد رهبر در پایان با اشاره به خواسته های حضرت امام و مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی به معنای یک دانشگاه متدین و با آموزه‌های دینی و دانشجویان اسلامی ، خاطر نشان کرد: امیدواریم در این دور جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی که مسوولیت رئیس هیات موسس و هیات امنا به آقای دکتر ولایتی با یک ماموریت‌های ویژه‌ای واگذار شده و بنده هم به عنوان خدمتگزار شما هستم،بتوانیم منویات مقام معظم رهبری را پیاده کنیم.

کد خبر: 836497

وب گردی

وب گردی