بیست‌ودومین شب آواز ایرانی برگزار می‌شود

بیست‌ودومین شب‌ آواز ایرانی روز شنبه ۲۵ شهریورماه با حضور اساتید و هنرمندان عرصه آواز و موسیقی ایرانی ساعت ۱۸ در تالار «سوره» حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در بیست و دومین شب‌آواز ایرانی علیرضا تاجیک به همراه آنارام زهرایی(نوازنده تار) و ماهور زمانه پور(نوازنده تنبک) یکی از گروه‌‌های شرکت کننده در مراسم خواهند بود که به اجرای برنامه ای در دستگاه شور و آواز ابوعطا با اشعاری از مولانا و رهی معیری می پردازند.

علیرضا تاجیک(متولد 1356 تهران) آواز ایرانی را نزد اقایان علی جهاندار، حمیدرضا نوربخش و رضا رضایی پایور آموخته و اجراهایی در فرهنگ‌سراهای شهر تهران برگزار کرده است و در زمینه آموزش آواز در آموزشگاه های موسیقی فعالیت دارد.

همچنین انارام زهرایی(متولد 1370تهران) دوره ردیف نوازی تار و سه تار را نزد شهرام اعتمادی و دوره عالی تار را در خدمت آقای شهرام میرجلالی سپری کرده است. وی با گروه آوای عندلیب به سرپرستی شاهو عندلیبی، گروه کاریز گروه تال و گروه سایه سار همکاری داشته و از سال ۱۳۹۳ سرپرست و آهنگ‌ساز گروه موسیقی داتام است. ماهور زمانه پور(متولد 1364 سنندج) در سن ٧ سالگی آموزش ساز تنبک را نزد مادر خود گلریز عندلیبی آغاز کرد و سپس از محضر آقایان خسرو ژیان و فرهوود کمانگر بهره برد. کسب مقام اول در جشواره فجر سال هاى٧٣ ،٧٤ و مقام دوم در سال ٧٥ را در کارنامه دارد. وی تاکنون با گروه مولانا(محمد جلیل عندلیبى)، گروه عندلیب(جمشید عندلیبی)،گروه تال(فرج علیپور)، گروه آوای عندلیب(شاهو عندلیبی)، گروه قمر (نوید دهقان) و ... همکاری داشته و اجراهای متعددی در ایران و کشورهایی ازجمله روسیه، ارمنستان، رومانى، یونان، لبنان، سوریه، عراق و ترکیه داشته است.

گروه بعدی که در این مراسم به اجرای برنامه خواهد پرداخت شروین مقیمی به همراه عیسی زارعی (نوازنده تار) خواهد بود که به اجرای آوازی در بیات اصفهان با شعری از هوشنگ ابتهاج و تصنیفی از علی اکبر شیدا با صدای وی خواهد پرداخت.

شروین مقیمی(متولد تهران 1359) دوره ردیف های آواز به روایت نورعلی خان برومند را نزد استاد سیدنورالدین رضوی سروستانی گذرانده و در کارگاه تخصصی آواز استاد محمدرضا شجریان (مرحله‌ اول در اسفند 1386) در فرهنگستان هنر پذیرفته شد و اولین آلبوم وی توسط انتشارات هنر موسیقی در دست انتشار است. همچنین عیسی زارعی (نوازنده تار و متولد 1368 بندرلنگه) پس از ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی رشته نوازندگی موسیقی ایرانی از محضراستاد داریوش طلایی بهره فراوان برد. اولین آلبوم وی توسط نشر پرده هنر موسیقی به بازار موسیقی عرضه خواهد شد وکتاب «بررسی مفهوم مد در موسیقی ایران و عرب» را توسط نشرنای و نی در دست انتشار دارد.

گروه بعدی در این مراسم جعفر خزلی به همراه شهروز شهیدزاده(نوازنده سنتور) خواهد بود که به اجرای آوازی در دستگاه سه گاه با غزلی از سعدی می پردازد.

جعفر خزلی (متولد 1356 تویسرکان) فراگیری ردیف های آوازی استاد ادیب خوانساری را شخصا دنبال کرد و در ادامه برای آموختن مفاهیم ریتم و ضربی خوانی از کلاس آقای علی بیات بهره برده است. همچنین شهروز شهیدزاده (متولد 1368 تهران) فراگیری سنتور و ردیف را نزد آقایان فرشید صفایی‌پور، محمدرضا رستمیان، افشار سجادی‌فر دنبال کرد در ادامه تئوری موسیقی غربی، هارمونی و کنترپوان را نزد آقای احمدرضا اسماعیلی گذراند.

از دیگر بخش‌های برنامه شب آواز ایرانی می‌توان به اجرای حمیدرضا خدادادی به همراه سروش نبوی (نوازنده تار) اشاره کرد که به اجرای آوازی در دستگاه سه گاه با غزلی از حافظ و تصنیفی از استاد حبیب اله بدیعی با شعر نواب صفا می پردازند.

سروش نبوی (متولد 1361اصفهان) جهت فراگیری آثار علی نقی خان وزیری محضر استاد هوشنگ ظریف رسید، ردیف شور را از استاد محمدرضا لطفی آموخته و برای فراگیری ردیف آوازی خدمت استاد علی اصغر شاه زیدی رسید. وی مبانی ریتم را از استاد جمشید محبی و سلفژ، هارمونی و سازشناسی را نزد اقای سعید برومند آموخته است و در آلبوم شنونده پارسی به عنوان نوازنده و خواننده اثر همکاری داشته است.

گروه پنجم این مراسم سید مهدی بهشتی به همراه علیرضا سامانی(نوازنده سه تار) و مرتضی میرباقری(نوازنده کمانچه) خواهد بود که به اجرای آوازی در دستگاه همایون با شعر کمال اسماعیل و تصنیف یادباد از ساخته های استاد فقید پرویز مشکاتیان اجرا خواهد کرد.

سید مهدی بهشتی(متولد 1371 اصفهان) به مدت شش سال از کلاس آواز آقای پارسا حسندخت بهره برده است. همچنین علیرضا سامانی(متولد 1367شهرکرد) نواختن سه تار را از آقای فرشید جم فراگرفته است.

همچنین مرتضی میرباقری (متولد 1366) از محضر آقایان فرخ فرزانه، سامر حبیبی و حسام اینانلو برای آموختن نوازندگی ساز کمانچه بهره گرفته است.

در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از پیش‌کسوتان آواز ایرانی، کشف و معرفی چهره‌های جدید شکل گرفته است، مهمان ویژه ای نیز اجرا خواهد داشت که علاقه مندان برای اطلاع از سایر بخش‌های برنامه می‌توانند‌ به اخبار تکمیلی در وب‌سایت مرکز موسیقی حوزه هنری به نشانی www.musicenter.ir مراجعه کنند.

بیست و دومین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر شنبه 25 شهریورماه ساعت 18 در تالار «سوره» حوزه هنری واقع در خیابان سمیه نرسیده به حافظ برگزار می‌شود.

503

کد خبر: 836517

وب گردی

وب گردی