سند ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی  نقد و بررسی می شود

به همت کمیسیون تعلیم و تربیت چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، سند ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت اسلامی با حضور کارشناسان، فردا ۲۳ شهریور ماه نقد می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز از کمیسیون تعلیم و تربیت چهارمین کنگره علوم انسانی اسلامی، با همکاری مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا، نشستی با محوریت نقد سند ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت برگزار می‌کند.

فرمهینی فراهانی، سرپرست کمیسیون تعلیم و تربیت کنگره، هدف این نشست را تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در رابطه با تبیین کارشناسانه سند آموزش ۲۰۳۰ دانست.

وی گفت: نحوه مواجهه با اسناد بالادستی در سازمان‌های بین‌المللی خاصه در فضای تعلیم و تربیت نا مشخص است و استراتژی مناسب در مواجهه با اسناد بین‌المللی را در دسترس نداریم و فقدان این مهم بسیار محسوس است و وجود چنین نشست‌ها و کمیسیون‌هایی می‌تواند منجر به ارائه راهکارهایی در این زمینه شود.

استاد دانشگاه شاهد عنوان کرد: با توجه به سابقه تمدنی و فرهنگ غنی اسلامی کشورمان،این امکان وجوددارد که خاصه در فضای تعلیم و تربیت نه تنها تاثیرپذیر نباشیم بلکه بتوانیم در صحنه‌های بین‌المللی به‌ خوبی ظاهر شویم و تاثیرگذار باشیم.

وی افزود: سند تحول بنیادین نظام آموزش‌ و پرورش ایران یکی از کامل‌ترین سندهای آموزشی در این زمینه است که می‌تواند برای سایر کشورها الگو شود. این سند در مقام نظر و از منظر تئوریک، کار بسیار ارزشمند و بزرگی است و حاصل کار صاحب‌ نظران در حوزه تعلیم و تربیت است؛ گرچه در مقام عمل و اجرای سند مشکلاتی داریم.

فرمهینی فراهانی تأکید کرد: سند ۲۰۳۰ ادامه همان برنامه «آموزش برای همه» ۲۰۱۵ است اکه به مراتب دامنه ای گسترده تر و تکالیفی وسیع تر از برنامه آموزش برای همه ۲۰۱۵ به همراه دارد. سند ۲۰۳۰ در واقع ۱۷ هدف دارد که یکی از اهداف مهمش در حوزه آموزش است؛ حوزه آموزش بسیار حائز اهمیت است چراکه،شکست و پیروزی سند منوط به بخش آموزش است و به همین خاطر است که بحث آموزش‌وپرورش بسیار مهم و مستلزم توجه ویژه است.

فرمهینی فراهانی تشریح کرد: مفاهیم و گزاره‌های اساسی سند ۲۰۳۰ با باورها و ارزش‌های اسلامی و همچنین با آموزه‌ها و گزاره‌های سند تحول بنیادین ناسازگار است. چراکه مبانی نظری و معرفتی سند ۲۰۳۰ عمدتاً بر مبنای اندیشه های سکولار و اومانیسم شکل‌گرفته است و لذا ماباید بیشتر همت خود را صرف تحقق اهداف سند تحول بنیادین خودمان کنیم.

دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه در نشست نقد سند آموزش ۲۰۳۰ شش سخنرانی ارائه می‌شود، موضوع اولین سخنرانی«جایگاه تعلیم و تربیت در نظریه اسلامی پیشرفت» است که توسط دکتر عطاء الله رفیعی، دبیرعلمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی ارائه می شود.

وی گفت: دومین سخنرانی این کمیسیون «سکولاریسم تربیتی و سند ۲۰۳۰» است که توسط دکتر حسن ملکی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ارائه خواهد شد.

فرمهینی افزود: سومین سخنرانی این کمیسیون با موضوع نقدی بر آموزش‌های جنسی در سند آموزش ۲۰۳۰ است که توسط بنده ارائه می‌شود و به توضیح مباحث جنسی موجود در سند پرداخته خواهد شد.

دبیر کمیسیون تعلیم و تربیت گفت: چهارمین سخنرانی این کمیسیون با موضوع «تأثیر سند آموزش ۲۰۳۰ بر سیاست‌های آموزشی کشور» است که توسط دکتر سینا کلهر، مدیرکل فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

وی متذکر شد: پنجمین سخنرانی این کمیسیون با موضوع «بازنگری مفهوم استقلال فرهنگی در مواجهه با اسناد و معاهدات بین‌المللی با تأکید بر سند آموزشی ۲۰۳۰» است توسط حجت‌الاسلام دکتر علیرضا صادق زاده قمصری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس ارائه می‌شود.

فراهانی گفت: ششمین سخنرانی این نشست با موضوع «مقایسه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با سند آموزش ۲۰۳۰» است که توسط علی پارسانیا و مجتبی همتی فر، دانشجویان دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس و فردوسی مشهد، ارائه می‌شود.

سرپرست کمیسیون تعلیم و تربیت تأکید کرد: مخاطبان این نشست تخصصی، عمدتاً اعضای هیئت‌ علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه علوم تربیتی هستند. ضمن این که نتایج نشست منتشر خواهد شد و در اختیار علاقه‌مندان در این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نشست نقد سند ۲۰۳۰ از منظر تعلیم و تربیت پنج شنبه ۲۳ شهریورماه از ساعت ۸ تا ۱۲ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا واقع در خیابان جمهوری، خیابان کشوردوست، کوچه انوشیروان، پلاک ۲۶ برگزار می‌شود.

502

کد خبر: 836532

وب گردی

وب گردی