تهران-ایسکانیوز: نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران گفت:با افزایش 10درصدی عوارض صادرات سالامبور و محصولات چرمی، میزان صادرات این محصولات در سال 92 معادل 20درصد کاهش یافت.
محمد لاهوتی با اشاره به دستور دولت مبنی بر افزایش عوارض صادرات سالامبور و محصولات چرمی اعلام کرد: صادرات این محصولات در سال 91 معادل 224 میلیون دلار ارزآوری داشت؛ اما با تصمیمات اخیر دولت مبنی برتغییر شیوه و میزان اخذ عوارض صادرات، این محصولات در سال گذشته تنها معادل170 میلیون دلار ارزآوری داشت.
وی با تاکید بر سیاست های حمایتی از تولید داخلی و کالای صادرات محور افزود: با اعلام خبر افزایش عوارض صادرات محصولات سالامبور و چرم، فعالان این صنعت به تکاپو افتادند روند صادرات را تسریع کنند تا با مصوبه افزایش عوارض روبرو نشوند، از سوی دیگر کشورهای هدف نیز با سوء استفاده از خبر منتشر شده، کالاها و محصولات را 20درصد کمتر از قیمت واقعی خریداری کردند. به طوری که در مدت زمان کوتاهی، انتشار این خبر زیان میلیاردی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان این صنف به همراه آورد.
این تولید و صادرکننده سالمبور و محصولات چرمی ادامه داد: چرم یک محصول خام به شمار نمی رود اما دولت با افزایش این میزان، عوارض یک محصول خام را از صادرکننده اخذ می کند.
لاهوتی تصریح کرد: یک محصول چرمی، معادل 25 درصد از پروسه تولید را به خود اختصاص می دهد و گذراندن همین پروسه در تولید، منجر به ارزش افزوده می شود. از این روست که هرگز عوارض صادرات محصولات خام نمی تواند به چرم اختصاص یابد.
وی با تاکید بر اضافه شدن ارزش افزوده در تولید محصولات چرمی گفت: این میزان قیمت اضافه شده در تولید محصولات چرمی یک هزینه است و زمانی که عوارض صادرات افزایش پیدا کند؛ دیگر تولید سالامبور و محصولات چرمی به صرفه نبوده و قطعا رکود بر این صنعت حاکم می شود.
نائب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران تاکید کرد: در ایران تنها چند کارخانه تولید چرم وجود دارد که متاسفانه تجهیزات و دستگاه های تولید شان نیز مستهلک شده و به دلیل تحریم و عوارض بالای واردات نیز نمی توانند ماشین آلات تازه و مواد شیمایی مطلوب را وارد کنند.
وی تصریح کرد: تا چد دهه اخیر محصولات چرمی تولید شده ایرانی در جهان حرف اول را می زد و بی رقیب بود؛ اما امروزه هیچ کدام از این محصولات قدرت رقابت با کالاهای مشابه را در سطح بین الملل ندارند.

کد خبر: 83666

وب گردی

وب گردی