تولید تجمعی نفت آذر به ۴ میلیون بشکه رسید

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران از تولید تجمعی ۴ میلیون بشکه نفت از میدان آذر خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از شرکت ملی نفت ایران، بهزاد محمدی در مجمع مدیران شرکت های ایرانی اکتشاف و تولید که در سالن کنفرانس شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت ایران (OIEC) برگزار شد، با اشاره به پیچیدگی های میدان نفتی آذر از نظر فشار طبقات، سازندها و وجود گسل های متعدد و شرایط سخت حفاری، گفت: تاکنون از این میدان ۴ میلیون بشکه نفت برداشت شده است و هم اکنون در روز چهارم از انجام آزمون ۲۱ از ۲۸ روز برای تثبیت روند تولید هستیم.

محمدی با اشاره به مسائل و موانع متعدد در اجرای طرح توسعه میدان نفتی آذر، گفت: برای فاز دوم این طرح تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت پیش بینی شده است که مقرر است این طرح در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی و با حضور شرکت های خارجی اجرایی شود.

گفتنی است، مدیران عامل شرکت‌های اویک ایران و گازپروم‎نفت روسیه پس از نهایی شدن مذاکراتی که از ماه‌های گذشته میان کمیته‌های فنی قراردادی ۲ شرکت برای مشارکت در طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله در جریان بود، پنجم مرداد ماه امسال در شهر سن‎پترزبورگ روسیه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند و برآن هستند تا همکاری‎های خود را در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی دنبال کنند.

اجرای طرح توسعه میدان نفتی آذر از سوی وزارت نفت به کنسرسیومی شامل شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت (OPIC) وشرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC) واگذار شده و اجرای آن را نیز شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر به نیابت از این دو سهامدار برعهده دارد.

گروه اویک مرحله نخست تولید زودهنگام از میدان مشترک آذر را با ظرفیت ١٥ هزار بشکه در روز در اواسط اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رساند و در طول ۲ ماه، تولید تجمعی از این میدان مشترک به یک میلیون بشکه رسید. فاز دوم تولید زودهنگام از این میدان مشترک نیز با ظرفیت تولید ۳۰ هزار بشکه در روز، از اواخر اردیبهشت‌ماه امسال عملیاتی شد و بر اساس هدفگذاری‎ها در سال آینده تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت از این میدان محقق می‎شود.

میدان مشترک آذر در بلوک اناران واقع در دماغه کوه‎های زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است. این میدان، یکی از سخت‌ترین میدان‌های هیدروکربوری ایران و جهان، از نظر حفاری و توسعه است.

402

کد خبر: 836675

وب گردی

وب گردی