ضرورت نظارت والدین بر محتوای بازی های دیجیتال/ نوجوانان جامعه هدف بازی نهنگ آبی  هستند

با توجه به اینکه نوجوانان به عنوان جامعه هدف بازی نهنگ آبی انتخاب شده اند، لازم است والدین بر محتوای بازی های دیجیتال فرزندان خود نظارت داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز، فرزانه شریفی، دکترای علوم ارتباطات و جانشین معاونت آموزش و پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای در گفتگو با شبکه رادیویی سلامت با بیان این مطلب افزود: فیلیپ بودیکن، جوان ۲۱ ساله روسی و دانشجوی اخراجی رشته روانشناسی، طراح بازی نهنگ آبی کار خود را از سال ۲۰۱۳ آغاز و تمام مراحل را با کمک روش های گیمیفیکیشن (بازی وار سازی) و اصول روانشناسی ترسیم کرده است.
وی با بیان اینکه نهنگ آبی مجموعه ای از قوانین است، ادامه داد: این بازی، برنامه یا اپلیکیشنی برای نصب ندارد. متخصصان علم بازی وارسازی به خوبی می دانند نهنگ آبی، در واقع کانسپت بازی یا ARG است و برنامه ای برای نصب نیاز ندارد که در App Store یا Gogle Play یافت شود.
پژوهشگر حوزه بازی های دیجیتال در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نگرانی هایی که بازی نهنگ آبی در کشورهای هند، روسیه و سراسر قاره اروپا برانگیخته است، بیان داشت: در برزیل جنبشی به نام "نهنگ صورتی" شکل گرفته که بر خلاف بازی مورد بحث، فرد ملزم است وظایف مثبتی انجام دهد که به زندگی وی بها داده و با افسردگی مبارزه می کند.
شریفی افزود: پلیس مبارزه با جرائم فناوری های پیشرفته برزیل، سازوکاری دیجیتال را برای منظور هشدار به جوانان درباره خطرات این بازی در نظر گرفته است.
وی با بیان اینکه در آمریکا نیز با چالش نهنگ آبی مواجه هستیم که چالش پنجاه روزه ارتقای سلامت ذهن و روان است، گفت: نهنگ آبی در بسیاری کشورها همچون چین مسدود شده و بازی با آن، یک امر نامطلوب اجتماعی تلقی می شود.
دکترای علوم ارتباطات در ادامه بیان کرد: آنچه طراح نهنگ آبی و سایر بازی های خشونت بار را ترغیب به ساخت می کند، انگیزه های بالای روان شناختی، جامعه مصرف، فروش بالا و موارد مشابه است.
شریفی توضیح داد: بازی های بسیاری در پلت فرم های رایانه و تلفن همراه و کنسول وجود دارد که هر روز به تعداد آنها افزوده می شود. این بازی ها با هدف گیری مغز و روان بازیکنان، نه تنها از جنبه های اعتیادآور بلکه آسیب رسان و مختل کننده برخوردار هستند.
وی تاکید کرد: جامعه هدف این بازی ها، نوجوانان هستند که اغلب در سنین بلوغ و شکل گیری شخصیت قرار دارند.
دکترای علوم ارتباطات تصریح کرد: حتی اگر با بازی هایی مانند نهنگ آبی که در مرحله آخر جان بازیکن را می گیرد کاری نداشته باشیم، بازی هایی هستند که آسیب های بلند مدت برای فرد به دنبال دارد که اغلب روانشناختی، تحصیلی و اجتماعی است که منجر به محرومیت بازیکنان از شاخصه های مطلوب اجتماعی می شود.
وی اذعان داشت: اگرچه موج جدید بازی های جدی با رویکرد مثبت و آموزنده، سیل بی رمق بازی های مرگبار و با محتوای خشن را به عقب می راند، اما نمی توان از دسته بازی های منفی چشم پوشی کرد.
دکترای علوم ارتباطات خاطرنشان کرد: بنابراین نظارت والدین بر محتوای بازی های دیجیتال و مشارکت در انجام بازی به عنوان بازیکن و نه یک ناظر، مشارکت در خرید بازی، عدم منع صریح و مستقیم در انتخاب بازی های نامطلوب، آشنای با نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای (اسرا) می تواند مانع بسیاری از آسیب های ناخواسته شود.
یادآور می شود، نخستین جشنواره کشوری «پیشگیری از سوانح و حوادث» به همت شبکه رادیویی سلامت از چهارم شهریور ماه آغاز شده است و علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود تا یکم آذر ماه به دبیرخانه جشنواره به نشانی info@jpsh.ir یا سایت جشنواره به نشانی www.jpsh.ir ارسال کنند.

701

کد خبر: 836706

وب گردی

وب گردی