تیلرسون برای متقاعد کردن اروپایی‌ها به تمدید محدودیت‌های برجام تلاش می‌کند

پایگاه خبری «بلومبرگ» از تلاش دولت آمریکا برای متقاعد کردن طرف‌های اروپایی برجام برای تمدید محدودیت‌های این توافق خبر داده است.

به گزارش ایسکانیوز ، پایگاه «بلومبرگ» روز چهارشنبه گزارش داد که «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در تلاش است تا سه کشور اروپایی امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران را به تمدید محدودیت‌های این توافق راضی کند.

خلاصه‌ای از گزارش بلومبرگ را در متون زیر بخوانید:

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در تلاش برای یافتن راهی به منظور تشدید محدودیتها روی برنامه هسته‌ای ایران، در حال مشورت کردن با متحدان اروپایی آمریکا است.

به گفته منابع مطلع، دیپلمات‌های آمریکایی به مقامات اروپایی رجوع کرده‌اند تا ببینند آیا آنها به آمریکا در درخواست برای تمدید محدودیتهای اعمال شده بر غنی سازی اورانیوم می‌پیوندند یا نه چرا که این محدودیتها طبق توافق هسته‌ای سال 2015، در سال 2025 و 2030 منقضی خواهد شد.

تیلرسون که با تاکید بر ترامپ برای دو بار پیاپی تایید کردن پایبندی ایران به توافق سبب رنجش او شده، باید قبل از 15 اکتبر توصیه خودش را به رئیس‌جمهور ارائه دهد چرا که در این تاریخ، رئیس‌جمهور بار دیگر باید کنگره را در جریان پایبندی ایران به توافق قرار دهد.

وزیر خارجه و دیگر مقامات ارشد دولت معتقدند که باقی ماندن در توافق در نهایت بهتر از ترک کردن آن است چرا که به طور گسترده‌ای این طور برآورده شده و دیده می‌شود که ایران به متن توافق پایبند بوده است اما آنها همچنان باید ترامپ را متقاعد کنند.

وزارت خارجه و دفاع آمریکا تاکنون در این باره با مقامات انگلیسی، آلمانی و فرانسوی گفت‌وگو کرده‌اند.

دولت ترامپ همچنین در تلاش است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای انجام سخت‌گیرانه‌تر بازرسی‌ها وادارد.

یک مقام اروپایی گفته سفر تیم آمریکایی به اروپا صرفا با هدف رد و بدل کردن دیدگاه‌هاست و هیچ توافقی در جریان این سفر صورت نگرفته است.

به جای بازگشایی پرونده توافق هسته‌ای که البته دیگر کشورها با آن مخالفت کرده‌اند، طرف‌ها، برای یک مجموعه جداگانه‌ای از توافقات برای محدود کردن دسترسی ایران به فناوری موشک بالستیک و غنی سازی اورانیوم این کشور بعد از پایان انقضای محدودیت‌ها در سال 2025 تلاش خواهند کرد.

تیلرسون تنها کسی در دولت نیست که درصدد حصول به روش‌هایی برای اعمال سختگیری‌های بیشتری در موضوع اعلام پایبندی به توافق ایران می‌باشد. نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل هم هفته گذشته(در اندیشکده اینترپرایز) موضعش درباره توافق را شرح داد.

افراد مطلع گفتند که تیم هیلی برای این سخنرانی او هیچ همکاری با تیلرسون و تیم او نداشت.

کد خبر: 836793

وب گردی

وب گردی