ابراز نگرانی شدید شورای امنیت از خشونت علیه مسلمانان روهینگیا

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای دولت میانمار را فراخواند تا هر چه سریع‌تر "قدم‌های فوری" برای پایان دادن به خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا بردارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از دویچه وله، شورای امنیت، قدرتمندترین نهاد سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای از رویکرد "بیش از حد خشونت‌آمیز" نظامی علیه اقلیت روهینگیا در استان راخین میانمار (برمه) ابراز "نگرانی شدید" کرده است.

به علاوه، همه ۱۵ عضو شورای امنیت که از این بیانیه حمایت می‌کنند خواستار دسترسی آزادانه سازمان‌های امدادی به ساکنان مناطق بحران‌زده این کشور شدند.

شورای امنیت چهارشنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) برای نخستین بار بعد از اوج گرفتن درگیری‌های میانمار نشستی پشت درهای بسته برای پرداختن به این موضوع تشکیل داد. تکدا آلمو، سفیر اتیوپی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت، در این نشست دیدگاه‌های مختلف مطرح شد و "تبادل نظر گسترده"‌ای صورت گرفت.

"مصداق پاکسازی قومی"

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، بر جدیدترین اتهامی که زید رعد الحسین، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در مورد میانمار، مطرح کرده تأکید کرده است. زید رعد الحسین رویکرد ارتش میانمار در مورد اقلیت مسلمان روهینگیا را "مصداق پاکسازی قومی" خوانده است.

گوترش پرسیده است: «آیا این موضوع را می‌شد به شکل دیگری هم بیان کرد، وقتی که یک ‌سوم از جمعیت روهینگیا باید از کشور فرار کنند؟»

او وضعیت کنونی روهینگیایی‌ها را "فاجعه‌بار" خوانده و همزمان از "همه کشورها خواسته است، آنچه در توان دارند را انجام دهند تا راه برای کمک‌های امدادی هموار شود.

منازعه‌ای که از سال‌ها پیش بین شورشیان روهینگیا و ارتش میانمار جریان دارد در اواخر ماه اوت سال جاری (۲۰۱۷) دوباره اوج گرفت. در درگیری‌های جدید صدها نفر کشته شده‌اند و صدهاهزار نفر نیز به بنگلادش، کشور همسایه گریخته‌اند.

802

کد خبر: 836907

وب گردی

وب گردی