محمد رضا هویدا در دیلی افغانستان نوشت: سال  جاری از نگاه های مختلفی برای افغانستان سرنوشت ساز و حیاتی است. افغانستان در سالهای گذشته فرصت های فراوانی داشته که به دلایل گوناگون خوب استفاده نشده و از مدتها قبل، دست اندرکاران سیاست در افغانستان به نقایص و اشتباهات گذشته پی برده و متعهد به کار بیشتر برای برنامه هایی شده اند که تا هنوز به اجرا درنیامده اند. افغانستان با آنکه می توانست با امضای قرارداد امنیتی با ایالات متحده امریکا تا حدودی اطمینان نسبت به امنیت کشور را ارتقا دهد، اما این مسئله به رئیس جمهوری بعدی موکول شده است.

به گزارش ایسکا نیوز، هویدا می نویسد:عمده ترین معضلات در مقابل دولت افغانستان و کشورهای در حال مبارزه با تروریزم بین الملی در قدم اول ناامنی و پس از آن مشکلات اقتصادی، کشت و قاچاق مواد مخدر و مشکلات منطقه ای است. ناامنی همواره از مردم افغانستان قربانی گرفته است. و مسایل دیگر همانند مواد مخدر کمتر در معرض توجه بوده است. در حالی که مواد مخدر و ناامنی پیوندی محکم با یکدیگر دارند.

دولت افغانستان و جامعه جهانی در گذشته و حال به امنیت توجه بسیاری داشته و دارند، رویکرد مبارزه علیه تروریسم از ابتدا تا کنون معطوف به مبارزه از طریق عملیات های نظامی علیه تروریست ها بوده است.

در آینده ای نزدیک علاوه بر مسئله امنیت که در اولویت دولت و جامعه جهانی قراردارد، مسئله مواد مخدر از دیگر چالش های عمده است. به خاطر کشت مواد مخدر در افغانستان، دولت و مردم افغانستان در طول هفت سال گذشته کمک های زیادی را دریافت کرده اند و پس از ناکامی های متواتر در کاهش گراف کشت و قاچاق مواد مخدر توبیخ های فراوانی را نیز متحمل شده اند. مواد مخدر همانند تروریسم، یک مسئله و مشکل جهانی، بلکه دامنه آن وسیع تر و گسترده از تروریسم است. این مسئله ثابت شده است که مواد مخدر، از نظر تعداد افراد دخیل در آن، باندهای فعال در کشت و قاچاق مواد مخدر، اهداف مورد نظر و کشورهایی که از آن آسیب می بینند، بسیار گسترده تر و وسیع است. تشکیلات القاعده و طالبان نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم از مواد مخدر برای بقا و ادامه حضورشان استفاده می کنند. بنابراین تلاش های کنونی تا چه حد می تواند توقعات دولت و مردم افغانستان و انتظارات جامعه جهانی را برای مبارزه با مواد مخدر برآورده سازد.

شکی در این نیست که هر چه تسلط دولت بر امنیت کشور بیشتر شود، همان اندازه توفیق دولت در مبارزه علیه مواد مخدر افزایش می یابد، اما با ارتباطی که میان تروریزم و مواد مخدر وجود دارد نقطه مقابل آن امکان دارد، یعنی هر چند در مبارزه علیه مواد مخدر ضعیف عمل شود، باعث تقویت تروریسم و ناامنی در کشور خواهد گردید.

دقیقا مسایل منطقه و فرامنطقه ای که در مبارزه علیه تروریسم مطرح است در مسئله مبارزه علیه مواد مخدر نیز باید در نظر گرفته شودو تا زمانی که این هماهنگی در سطح منطقه و جهان به وجود نیاید، بعید به نظر می رسد که به اهداف مورد نظر نزدیک شویم. گرچه وزیر کشور  در روزهای آغاز به کارش برای نابودی کشت و تولید مواد مخدر متعهد شده و از آن پس نیز هشدار داده بود که با جدیت هرچه تمام تر علیه مواد مخدر و افراد دخیل در کشت و قاچاق مواد مخدر اقدام خواهد کرد.
کد خبر: 83709

وب گردی

وب گردی